fbpx

Hol az alagút vége az árufuvarozók számára?

Írta: Czékus Mihály - 2024 február 21.

Hiába változtak elvileg pozitívan a gazdasági körülmények, a hazai árufuvarozási szektor továbbra is a túlélésért küzd. Ezt támasztja alá a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q4) szakértői elemzése.

elemzés
A fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek

A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4%-os mínuszban van 2022 Q4-hez képest. Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4%-os visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom. Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.

Költségek

A fuvarozók mintegy 2,4–2,6%-kal drágábban tankoltak ugyan az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 10-15%-kal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.

Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére, a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, beleértve a gépkocsivezetői béreket, az autópályadíjakat, a járművek finanszírozását, valamint az alkatrész- és szervizköltségeket. Legjelentősebb drágító tételként a hazai autópályadíj 17,6%-os emelkedése említhető meg, ami önmagában 2,2–3,1%-os fuvardíjnövelést tett volna szükségessé 2023. 10. 01-től.

Összességében a negyedik negyedévben, a nemzetközi fuvarozásban 5,1%-os, a belföldiben pedig 5,4%-os összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,4, illetve 8,2%-os az emelkedés mértéke.

Hatékonyság, termelékenység

A tavalyi év utolsó negyedévében is romlottak a közúti alágazat hatékonysági és termelékenységi mutatói, ami főként az alacsony megrendelés állományra vezető vissza. Lecsökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, ill. termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét.

Árfolyam

A forint euróhoz viszonyított árfolyama jelentős hatással bír a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek túlnyomó része euróban, a költségek jó része viszont forintban kerül elszámolásra. A forint erősödése az előző negyedévhez képest 0,2%-kal, míg 2022 Q3-hoz képest 2,2%-kal növelte a szállítási tevékenység önköltségét.

Kereslet – kínálat – ár

Igaz ugyan, hogy 2023 Q3-hoz képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,4, míg belföldes kollégáik 8,2%-os díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, azonban a díjszintjük 2,7, ill. 3,7%-kal csökkent! Így iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 IV. negyedévében, ami alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.

A díjcsökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A fuvarozók ugyanis rövid távon nem tudták kapacitásaikat a recessziós környezet miatt lecsökkent áruforgalomhoz igazítani, ez pedig az árak esésében köszön vissza.

2024-es kilátások

Gazdaságunk technikai recesszióból való kilábalása, az infláció drasztikus csökkenése és a kiskereskedelmi forgalom lassú emelkedése nagyon ígéretes jelek a gazdasági növekedés közeledtére vonatkozóan. A német gazdaság gyengélkedése azonban, ahol hatodik hónapja esik az ipari termelés, komoly árnyékot vethet növekedési kilátásainkra.

Az alacsony infláció lelassíthatja ugyan a fuvarozás egyes költségeinek emelkedését, de brutális, akár átlagosan 50-60%-os emelkedés lépett életbe a hazai, és akár átlagosan 80-85%-os a német használatarányos útdíj esetében, itthon pedig 2024. 01. 01. óta jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója is. Az általános drágulás és az említett adóemelések idén akár további 16-21%-os költségemelkedést is okozhatnak.

Ennek áthárítása pedig nagyon komoly kihívást jelent a fuvarozóknak egy kapacitásfelesleggel küzdő közúti fuvarpiacon. A veszteséges működés elhúzódása gyorsíthatja a kamionok számának leépítését és a csődök számát, ami viszont a recesszió véget értével okozhat majd komoly kapacitáshiányt.

„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széles körben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.