fbpx

Az e-kereskedelem leköti a légi fuvarozás jelentős részét

Írta: Csomor Zsolt - 2024 április 11.

Amióta Kínából mindenki a saját anyanyelvén rendelhet egészen olcsó termékeket is, hatalmas átalakulás kezdődött meg a világkereskedelemben. A Shein és a Temu e-kereskedelmi üzleti modellje, hogy Kínából a lehető leggyorsabban juttassák el a megrendelt termékeket a vevőkhöz. A két cég már tavaly nyáron napi 600 ezer csomagot küldött az USA-ba, azóta pedig még inkább felpörgött az üzlet.

Sok cég alternatív fuvarlehetőségre kényszerül

A hatalmas dömping miatt a karácsony és a február eleji kínai holdújév után áruszállítási holt szezon is eltűnt. A Cargo Facts Consulting szerint a Shein 5000, a Temu 4000, az Alibaba 1000, a TikTok Shop pedig 800 tonna árut postáz naponta.

repülőtér

A szuperolcsó ruházati cikkek – mint a tízdolláros felsők vagy öt dolláros rövidnadrágok – iránt óriási a kereslet. A Shein mára a globális gyorsdivat-piac egyötödét uralja az eladásokban mérve. A fast fashion jelenleg Kína teljes, határokon átnyúló e-kereskedelmi szállításának felét teszi ki, és a világ nagy távolságú teherszállító repülőgépeinek körülbelül egyharmadát foglalja le. Kanton és Honkong reptereinek szabad szállítókapacitása pedig lényegében eltűnt – olvasható a Reuters és a logisztika.com oldalon.

A Shein és Temu növekedése kiszorítja a légi szállítmányozás korábbi célközönségét, miközben más globális cégek is alternatív fuvarlehetőségekre vadásznának a vörös-tengeri kalózkodás fellendülése miatt. Egy légi teherszállító cég vezetője szerint: „Amikor támadni kezdték a Szuezi-csatorna felé tartó hajókat, nem tudtunk plusz szállítási kapacitást biztosítani, mert az e-kereskedelem már mindet lefoglalta”.

A fast fashion keltette légi teherszállítás iránti kereslet az elmúlt év második felében kezdett el drasztikusan nőni.