fbpx

Következő ütem

Írta: Transpack-2024/III. lapszám cikke - 2024 június 07.

Napjainkban a logisztika (is) nagy kihívások előtt áll. A Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek 18. Konferenciáján sem a moderátor, sem a gazdasági, pénzügyi, energetikai vagy épp biztonságpolitikai szakemberek nem tudtak felhőtlen optimizmusról nyilatkozni. A gazdasági viharokat mindegyik iparág érzi még akkor is, ha olyan feltörekvő, abszolút lendületben lévő szereplők is itt vannak már közöttünk, mint a chatGPT.

A logisztika kihívásai napjainkban

Ha sorra vesszük – szinte tankönyvízűen – az egykor tanultakat, hogy mi is a logisztika feladata, csak némileg kell aktualizálnunk. A készletek kezelésénél és optimalizálásánál ésszerű készletméretre kell törekedni a túlkészletezés elkerülésére, miközben időbeli kiszállítást kell biztosítanunk. A technológiában már ennél több a változás: mindenhol automatizáltak, mesterséges intelligenciát, IoT-ot alkalmaznak. Ezzel az ellátási lánc átláthatósága is változott: megjelentek a komplex struktúrák egyszerűsítési céllal, mégis olykor nehezen átlátható megoldásokkal, viszont mindenképp a digitalizáció által nyújtott különböző adat- és információkezelési eszközökkel. Ezek célja minden esetben a költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés. Ilyen például az automatizált raktárkezelés, az analitikák, az okos szállítási rendszerek. Ami egy-egy ilyen váltás után röviddel elvárható: rugalmas reagálás a változásokra, azaz kevesebb ad hoc intézkedés, az adatok gyors és hatékony elemzése által időben történő és okszerű döntéshozatal.

A digitalizáción túl más változás is átszövi a mindennapjainkat, így a logisztikusok irányelveit is. Ez pedig a környezeti fenntarthatóság, az üzleti hatékonyság és a környezeti felelősség közötti egyensúly. Ilyen lehet például a szállítások környezeti hatásának vizsgálata (AI tervezéssel) és/vagy a karbonlábnyom csökkentése.

A robotok a raktárban vannak?

Exkluzív vezetői workshopok, kerekasztalbeszélgetések, előadások és számtalan személyes beszélgetés zajlott Visegrádon a háromnapos konferencián és annak kísérőrendezvényein, például a helyszínt biztosító Thermal Hotel Visegrád Superior előterében berendezett szakmai kiállításon. A rendező Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőeinek Klubja logisztikai, raktározási, beszerzési és supply chain vezetőket tömörít 2008-as megalakulása óta. Ma már több mint 150 taggal rendelkezik, és évről évre tovább bővül. A nagy érdeklődés nem véletlen: a szakterület fejlődése dinamikus, a technikai, technológiai innovációk mellett azonban a gazdasági, gazdaságpolitikai változások folyamatos izgalomban tartják a résztvevőket. A háború, az áfa, az árfolyamingadozások, az EPR csak néhány olyan tétel, ami egyenként is sarkalatosan megváltoztatja a piaci viszonyokat. A „játékba” napjainkban beszálló mesterséges intelligencia (AI) pedig még megértés és feldolgozás alatt van. A témát a konferencia sem hagyhatta figyelmen kívül.

Kezdetben az AI csak egy adott probléma megoldására lett létrehozva. Az első jelentősebb, mesterséges intelligencián alapuló „gép” a DeepBlue volt, ami 1997-ben sakkjátszmát nyert a világbajnok Garry Kaszparov ellen. Ezt képfelismerő programok követték több-kevesebb sikerrel, ami 2017-re már 95%-os pontosságra tornázta fel magát. Innen felgyorsultak az események: az OpenAI 2022-ben hozta nyilvánosságra a ChatGPT szolgáltatását, ami már generatív AI alapon működik, azaz mély tanulást alkalmaz az adatok megértéséhez és generálásához. Ez már utánozza az emberi intelligenciát és az emberi agy kognitív képességét. Már lehetővé válik a gépek számára, hogy kreativitást mutassanak, és változatos formákban tartalmat készítsenek. A lehetőségek határtalanok. A bárki számára ingyenesen elérhető programok mellett olyan megoldásokat is megismerhettünk Visegrádon, mint a Vodafone raktárában alkalmazható videoanalitikai megoldás, ami az emberi szem érzékenységével működő algoritmussal analizál a raktárban. Korábban is írtunk már a témában: chatGPT az üzleti életben.

AI és az automatizáció: értjük, éljük?

Az AI itt van a küszöbünkön, sőt, gyakorlatilag mindannyiunk munkájában közvetve vagy közvetlenül. Mégis még számos kérdést vet fel: győzzük-e, értjük-e, félünk-e tőle, de leginkább azt, hogy kordában tudjuk-e majd tartani. Logisztikusok között kézenfekvő volt, hogy a mesterséges intelligenciát összehasonlították a logisztikai szakemberek képességével, pontosan azt latolgatva, hogy ki mit tud, kiváltható-e most azonnal egyik a másikkal.

Nézzük a végeredményt: bár az AI és az automatizáció egyre növekvő szerepet játszik a logisztikában, a logisztikai szakemberek kulcsfontosságúak maradnak az iparágban, különösen a következő okok miatt:

• Stratégiai tervezésben, döntéshozatalban: Az AI és az automatizáció támogatja a logisztikai folyamatokat, ez egyértelmű, sőt, erre lett kitalálva. A stratégiai tervezéshez és döntéshozatalhoz azonban továbbra is az emberi intelligencia és tapasztalat szükséges például a helyzetek értékeléséhez, a piaci tendenciák megértéséhez.

• Ki a rugalmasabb problémamegoldó? Az automatizált rendszerek nem mindig képesek az összetett problémákat megoldani, ezért a „húsvér” szakemberek még mindig szükségesek a rugalmas reakcióhoz a váratlan helyzetek esetén.

• Mi a helyzet az emberi kapcsolatokkal és kommunikációval? Az AI nem mindig képes az emberi interakciók összetettségét és finomságát reprodukálni. Szükség van az emberi kapcsolatokra és a hatékony kommunikációra az ügyfelekkel, szállítókkal és más üzleti partnerekkel.

• Végül talán a legrázósabb: Az AI és az automatizáció kapcsán felmerülnek etikai és felelősségi kérdések a döntési folyamatok átláthatóságában és a felelősségi körök vonatkozásában. A végeredmény tehát, hogy szükség van a szakemberre ilyen kérdések felismeréséhez és kezeléséhez.

Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek 18. Konferenciájának összefoglaló videója

Elismerések, még embertől embernek

A számtalan szakmai program mellett sok szakmai elismerés átadásának is hagyománya van a konferencián. A Radó Dezső Díjat, azaz a Logisztikusok a levegő tisztaságáért pályázat elismerését Tracey Wheatley, a KÖZÖS Kávézó és Konyha és az Átalakuló Wekerlei Közösségi Szövetkezet vezetője kapta.

A Klub 2014-ben a Conductive Kft. kezdeményezésére jött létre. A Logisztikai Példamutatásért Emlékplakettel olyan klubtagtagokat ismernek el, akik a logisztikai szakmáért abban az évben kiemelkedő és példamutató munkát végeztek.

logisztika
A szakmai társaság lassan kinövi Visegrádot

Az idei díjazottak Szabó Zsolt és Szemeti Norbert, a BorgWarner Oroszlány Kft. képviseletében.

A Logisztikai Innovációs Díj olyan elismerés, amelyet azoknak a vállalati vagy szervezeti vezetőknek ítél oda a Klub, akik új és hatékony megoldásokat fejlesztenek ki a logisztika területén. A 2024-es év díjazottja Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting Kft. ügyvezetője volt.

Emellett köszöntötték az NLV Klub új tagjait, a 2024-es 11. Országos Logisztikai Csapatbajnokság szervezésében kiemelkedő szerepet vállaló klubtagokat, az idei BGE egyetemi oktatásban részt vett óraadókat, valamint ezúttal is értékelték a szakmai munka mellett a társadalmi szerepvállalást is az ESG keretrendszer társadalmi pillér elismerésével.

A fiatal generáció elismerése már hagyományokkal rendelkezik a Klub életében. A Logisztikai Csapatbajnokság versenysorozat eredménye ezúttal is titkos volt. A visegrádi konferencián tudta meg a három dobogós csapat a végleges eredményt, ami a következőként alakult:

1. HELYEZETT: eSZElősek csapata a Széchenyi István Egyetemről: Balogh Eszter, Berta Klaudia, Böcskei Barnabás, Gregor András, Nagy István. Felkészítő tanáruk: dr. Nagy Zoltán.

2. HELYEZETT: CargoCrew csapata a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről: Gaál Bernadett, Herbert Bálint, Pápai Gréta, Forczek Bálint, Kovács Brigitta. Felkészítő tanáruk: dr. Sárdi Dávid Lajos.

3. HELYEZETT: ElMEháborítók csapata a Miskolci Egyetemről: Godó Zoltán, Lévai Laura Dominika, Farkas Réka, Krakkai Dávid, Tóbis Anita. Felkészítő tanáruk: Erdei László.

Gratulálunk minden díjazottnak és egyben a színvonalas konferencia szervezőinek!