fbpx

A legjobb gyakorlatok a marketingcélú járműfóliázásához

Írta: Transpack-2024/IV. lapszám cikke - 2024 október 15.

A marketingcélú járműfólia egy merész módja lehet annak, hogy a vállalatunkat több tízezer vagy százezer embernek bemutassuk. Hatékony megvalósítás esetén figyelemfelkeltő, és azonnal átadja a legfontosabb információkat a cégről.

Ez a reklámeszköz soha nem megy ki a divatból

A reklámozás a cég promóciós tevékenységéről szól, melynek fő célja a lehető legpontosabb célcsoport elérése és a termék vagy szolgáltatás értékesítése. A reklámozás a marketing legrégebbi formája. Különböző segédeszközök segítségével próbálja ösztönözni a potenciális vásárlókat, hogy hozzák meg a termékkel kapcsolatos pozitív döntésüket, és a folyamat tranzakcióval záruljon.

A reklámpiacon a hirdetési eszközök újabb és újabb formái kerülnek alkalmazásra, és néha háttérbe szorulnak a jól működő régiek. A sok újítás által kialakult reklámdzsungelben léteznek bizonyos reklámeszközök, amelyek soha nem mennek ki a divatból. Az egyik ilyen mágikus eszköz a járművek marketingcélú fóliázása (szaknyelven wrap reklámnak, a kivitelezését pedig wrapping-nek nevezik).

járműfólia kamion nyergesvontató pótkocsi

Az autófóliázásról röviden

Az autófóliázás azt a marketinggyakorlatot jelenti, amely során az autót teljesen vagy részben fóliával borítják be. A járműfóliázás célja egy cég, termék vagy szolgáltatás reklámozása. Az 1980-as évekre a vinilgyártás és a stancolttechnológia költségei végre elérték azt a szintet, hogy a kisebb vállalkozások számára is megfizethetőek legyenek. Korábban csak az autófényezés volt az egyetlen módja annak, hogy egy cég az autóit és a teherautóit reklámfeliratokkal/ábrákkal lássa el. A vinilmatricák megnövekedett hozzáférhetősége sokkal rugalmasabbá tette a járművek (karosszéria) felületi marketingjét. Ahogy a nyomtatási technológia, a számítógépek és a tervezőszoftverek is nagyot fejlődtek, és ma már igen gazdag a gépjármű-fóliázási lehetőségek tárháza. Egy jármű karosszériája teljesen vagy részben lefedhető grafikusan nyomtatott vinilfóliával. E folyamat eredménye egy mobil óriásplakátnak is tekinthető. Minden forgalmi dugó vagy lassítás csodálatos marketinglehetőséggé válik a „matricás autók” számára.

Az autófóliás reklámelőnyei

Az alábbiakban áttekintjük azokat az előnyöket, amelyek az autófóliákkal való hirdetés során realizálhatók:

Sokoldalúság

Ha változtatni kell a dolgokon, például egy jelentős marketingkampányt szeretne a cég több oldalról megtámogatni, akkor a gépjármű átmatricázása sokkal egyszerűbb, mint az egész flottát átfesteni. A matricázást alkalmazva gyorsan és egyszerűen lehet ideiglenes változtatásokat eszközölni az autók vagy teherautók színén, textúráján és nyomtatott grafikai kialakításán. A vállalat flottája teljesen egyedinek tűnhet, és a matrica megfizethetősége egy teljes gépjárműfényezéssel szemben lehetővé teszi a rövidebb időszakonkénti változtatást.

A vinilborítással gyakorlatilag korlátlanok a lehetőségek. Gazdag színek és érdekes dizájnok vagy egyszerűen csak a cég logója kel életre az úton vagy a munkahelyen.

A festékekhez hasonlóan a színek széles skálája áll rendelkezésre matt, fényes, króm és fémes kivitelben. Mivel a burkolatokat számítógépes program segítségével tervezik, végtelennek tűnő grafikai és formatervezési lehetőségek közül választhat a cég, hogy egyedi stílust adjon az autóinak.

Szemet gyönyörködtető és figyelemfelkeltő

Érdemes professzionális dizájnba és grafikába fektetni a potenciális fogyasztók figyelmének felkeltése érdekében. Nem szabad elfeledni azt sem, hogy a járműburkoló fóliák könnyen cserélhetők. Használjuk őket a marketingstratégiánk szerves részeként, hogy új termékeket és szolgáltatásokat vezessünk be. Továbbá, hogy felkeltsük az emberek érdeklődését.

Megnövelt márkaláthatóság

Az autófólia nagyon hatékonyan képes mozgatni egy márkát az online jelenlétből a mobil identitás felé. Nagyon fontos átgondolni az üzenetet és a részleteket, és gondoskodni kell arról, hogy könnyen olvasható és azonosítható legyen, megkönnyítve a potenciális ügyfelekkel történő kapcsolatba lépést.

Az emberi szem mindenhez vonzódik, ami eltér a megszokottól vagy ami nagyon egyedi. Többek között ez az egyik oka annak, hogy az üzleti növekedéshez elengedhetetlen a professzionálisan „becsomagolt” autó. Az első alkalom, amikor valaki meglátja egy cég becsomagolt járművét, az lehet a benyomása, amelyet a vállalkozás kelt. Nagy figyelmet kell arra fordítani, hogy az autó fóliázása professzionális és jól megtervezett legyen. Egy márka jó láthatósága az utakon kibővíti az érdeklődők körét.

Rugalmasság

Az autók fóliázása rugalmasságot kínál a vállalkozások számára, hogy könnyen személyre szabhassák, megtervezhessék és módosíthassák a grafikai megjelenést az ízlés, a márka és a marketingelvárások szerint. Nemcsak a színek és betűtípusok választhatók ki, de még a hagyományos reklámozási formákkal gyakran lehetetlen minták is életre kelthetőek a vinilfóliák használatával. A formatervezési fantáziának szinte semmi sem szab határt. A vállalkozások olyan mintákat választhatnak, amelyek a legjobban reprezentálják a márkájukat, termékeiket és szolgáltatásaikat. Költséghatékonyság Az autófóliázás költséghatékony marketingmódszert kínál a hagyományos reklámozási módokhoz, például a sugárzott hirdetésekhez képest. A járműfóliák esetén nincs havi vagy éves hirdetési díj, mint például a televízióban vagy rádióban. A mobiljármű-reklámokkal marketingköltség takarítható meg. A befektetés megtérülése magas, és az autófóliák élettartama akár öt év is lehet, biztosítva a hosszabb távú láthatóságot. Átlagosan egy egyéni járműreklám körülbelül 30 000 és 70 000 közötti napi megjelenítést generál (vagyis átlagosan ennyien kerülnek szemkontaktusba a gépjárművön megjelenő üzenettel).

Tartós és könnyen cserélhető

A becsomagolt járművekkel nem kell fényezőműhelybe vonulni, ha frissíteni vagy módosítani szeretnénk a járművön megjelenő üzenetet. Mindössze el kell távolítani a fóliát, helyette pedig újat rögzíteni. Egy teljes újrafestési munka költsége áll szemben az átmatricázás kedvezőbb költségével.

Védi a járművet

Az autófóliázás megvédheti magának a járműnek a szerkezeti integritását. Az autófólia extra védelmi réteget ad az autó felületének, megelőzve például a karcolásokból származó sérüléseket vagy az elhasználódást.

járműfólia pótkocsi

Gyakori hibák, amelyekre érdemes odafigyelni

Döntően a tervezési fázisban születnek olyan, egyébként könnyen elkerülhető hibák, amelyek jelentős mértékben befolyásolhatják a marketingcélok elérhetőségét. Nézzük meg a legtöbbször előforduló hibákat!

Óvakodjunk a rejtett üzenetektől

Hacsak nem az a cél, hogy a design rejtett üzenetet hozzon létre, érdemes figyelembe venni az összes ajtót és más mozgó járműalkatrészt. Egy elhúzott tolóajtó által kitakart szövegrész hiánya ugyanis egészen más értelmezést adhat az olvasható, hiányos szövegnek. Ez pedig akár a szándékkal ellentétesen viccessé teheti a mondanivalót. Ha a cég neve vagy szlogenje túl hosszú ahhoz, hogy elférjen az ajtó keretein belül, érdemes újragondolnia az elhelyezését. Habár a kisteherautók tolóajtói számítanak a legnagyobb bűnösöknek, a hátsó ajtók, a csomagtérajtók és a normál autóajtók is akadályozhatják ideiglenesen az üzenet célba jutását. A látványtervben az összes ajtó és ablak nyitása és csukása esetén előálló állapotot szükséges vizsgálni.

A pillanat művészete

A legfontosabb dolog, amit meg kell jegyezni, hogy egy mozgó járműről van szó, nem pedig egy statikus tárgyról. Hacsak nem ragadunk bele a világ legnagyobb forgalmi dugójába, akkor a cég potenciális ügyfeleinek mindössze 5–10 másodperc áll rendelkezésére az üzenet érzékelésére. Nem érdemes az időt arra vesztegetni, hogy egy katalógus részletességével a gépjárműfóliára minden rákerüljön. A túl sok információ azt jelenti, hogy a marketingüzenet elveszhet a fogyasztó számára. A lehető legegyszerűbb és legemlékezetesebb megjelenésre kell törekedni. Szem előtt kell tartani a régi igazságot, mely szerint, ha mindent kiemelünk, akkor gyakorlatilag semmit nem emelünk ki.

Képválasztás autóburkolatokhoz

Nem érdemes rossz minőségű fényképeket használni az autóburkolatokon. Az elmosódott és unalmas fotó nem olyan hatékony reklámeszköz, mint a jó minőségű, dinamikus fotó. Bármely képfájl képes minőségromlás nélkül elviselni a sokszoros nagyítást? Egyáltalán nem. Minden a felvétel eredeti felbontásától és a kép élességétől függ. Egy tanács: soha nem érdemes úgy elkezdeni egy autó becsomagolási projektjét, hogy előtte nem került gondos kiértékelésre a képfájl felbontása és élessége.

Nem mindig van idő a kibetűzésre

Számos olyan betűtípus létezik, ami rendkívül elegánsnak tűnik, és kifinomultabbá teheti az adott márkát az ügyfelek szemében. Ezzel együtt nem számít, hogy mennyire kifinomultnak tűnik, ha senki sem tudja elolvasni a vállalkozás nevét. Nem javasolt – habár esztétikai szempontból nagyon vonzó lehet – nehezen olvasható betűtípusok használata. Érdemes olyan betűtípust választani, amely távolról is könnyen olvasható. Forgalmi szituációban nem mindig van arra lehetőség, hogy a szemlélő elegendő időt szánhasson egy bonyolultabb betűtípussal írt üzenet megfejtésére.

A jármű formája adott

A jármű alakja befolyásolhatja a design megjelenését. Egy tervező azon dolgozik, hogy a burkolófólia természetes legyen az autón. Ezt a célt könnyebb elérni, ha az autóhoz vagy teherautóhoz elvárt marketinghangszín illeszkedik a jármű jellegéhez. Például a sportos autók lenyűgözően néznek ki dinamikus formákkal és elegáns betűtípusokkal. Az autófóliákkal történő reklámozás kulcsa, hogy olyan dizájn kerüljön kiválasztásra, amely illeszkedik a céljármű körvonalaihoz is.

járműfólia reklám teherautó

KÖVETKEZTETÉS

Az autófóliázás nagyszerű módja az autó testreszabásának és védelmének. Lehetővé teszi, hogy egyedi megjelenést kapjon az autó, miközben számos előnnyel jár a használata. Különféle anyagok, színek és felületek közül lehet választani az autó becsomagolásakor. A járműfóliázással foglalkozó cégek bármilyen autót képesek mozgó hirdetőtáblává alakítani. Ez nemcsak a vállalatok hirdetési módját forradalmasítja, de kreatív vásznat is kínál a járműtulajdonosok számára. Ez egy olyan jellegű hirdetés, amely a cég gépjárművével együtt mozog, és a folyamatos utcai megjelenésével eltérő helyszíneken különböző demográfiai csoportokat ér el. Az autófóliázás hatékony és költséghatékony módja annak, hogy vállalatra szabott olyan gépjármű szülessen, amely támogatja a marketingcélok megvalósulását.

Czékus Mihály