fbpx

Új intermodális terminál segíti a vasúti árufuvarozást

Írta: Csomor Zsolt - 2024 május 10.

Újabb magyarországi intermodális terminál kezdte meg működését, hozzájárulva ezzel a környezetbarát vasúti árufuvarozás elterjedéséhez. Az egykori kiskundorozsmai átrakó területén működő PSP Terminál elsősorban a konténerek és kamionpótkocsik közútról vasútra terelésére fókuszál, de a helyi fejlesztési igényekhez igazodva foglalkozik például ömlesztett építőanyagok kezelésével is.

Csökkenhet a kamionforgalom a hazai autópályákon

Már működik a szegedi PSP Terminál, amelyet a Petrolsped Szállítmányozási Kft. közel egymilliárd forintos beruházással valósított meg. újjáépítették a rakodóterület burkolatát, kamera- és rendszám-felismerő rendszert építettek ki, felújították a kereskedelmi irodát, és új szervizutat nyitottak a lakott övezetek elkerülésére.

kamion
Képek forrása: Petrolsped Szállítmányozási Kft.

A terminál elsősorban az intermodális átrakásra fókuszál. Főként a dél-alföldi régióból, valamint a Szerbia és Románia felől érkező közúti áruforgalmat terelnék vasútra, ezzel csökkentve a nyugat felé haladó kamionforgalmat. Daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak vasúti kocsikra rakni mobil emelőberendezéssel. Ezenfelül ömlesztett árut – elsősorban építőanyagot – is rakodnak és szállítanak ki kamionokkal a környéken zajló fejlesztésekhez. A PSP Terminál nemcsak irányvonatok, hanem kocsicsoportok fogadására is képes, ezzel csatlakoztatva azt az egyeskocsi-forgalomhoz – olvasható a Pressinform PR közleményében.

Egy konténer és pótkocsiemelő reach stacker már dolgozik a terminálon, és rövidesen újabb emelő- és rakodógépek érkeznek. A terminál egyszerre több mint 1200 szabványkonténer (TEU) egységet képes kezelni.

vonat, kamion

A szegedi építkezéseket is kiszolgálja a terminál

A terminál beruházója az önkormányzattal és a Magyar Közúttal együttműködve külön bekötőutat épített, így a kamionok rövidebb úton és a lakott területet elkerülve jutnak el az ipari parkhoz.

„A szegedi PSP Terminál nemcsak az áruszállítás vasútra tereléséhez és a tranzit kamionforgalom csökkenéséhez járul hozzá, hanem várakozásaink szerint jelentős szerepet kap Szeged környékének, a többi között a BYD és a Rheinmetall gyárnak konténer és ömlesztett áru logisztikai kiszolgálásában. Jelenleg heti 3 vonat ömlesztett áru kirakása folyik, de a volumenek emelkedése elkerülhetetlen. A terminált az igények figyelembevételével fejlesztjük tovább” – mondta Kovács Attila, a terminál ügyvezető igazgatója.

„A környezetbarát intermodális fuvarozás a következő években dinamikusan bővül, és egyre nagyobb szeletet képes kihasítani az áruszállításból. Ehhez azonban sürgősen fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát, hogy legyen kapacitás az új autó- és akkumulátorgyárak áruszállítási igényének kiszolgálására. A fő fejlesztési fókusz a vasúthálózat azonnali bővítése és korszerűsítése kell legyen” – hívta fel a figyelmet Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára.