Lengyelország és Németország között egy új vasúti híd ível át az Odera folyón, ami a lengyel Kostrzynt és a német Küstrin-Kietzet köti össze. A híd különleges technológiával készült, hiszen részben nagy szakítószilárdságú, korrózióálló, szénszálas kompozitokat használtak fel az építése során.
A vasúti híd villamosítását is tervezik
Az új híd elkészültével közvetlen vasúti kapcsolat létesült a Lengyelország északnyugati részén, a lubusi vajdaságban fekvő város és Berlin között.
A vasúti hidat az eredeti tervekhez képest két évvel később adták át. Előbb a koronavírus-járvány miatt lassultak le a munkák, majd az ezt követő időszakban az alapanyag- és alkatrészhiány okozta a késedelmet. A híd a maga nemében egyedülálló, mert egy olyan felszerkezetről van szó, aminél szénszálas kompozitokat használtak – olvasható az iho.hu oldalon. A könnyű, nagy szilárdságú, szénszálas kompozitkábelek növelik a hatékonyságot, tartósak és meghosszabbítják a hídfesztávokat.
Az új, kétvágányúsított híd 260 méter hosszú. A régi, 1920-ban épültet váltotta fel, mivel az nem volt elég magas, így korlátozta a nagyobb hajók áthaladását az Oderán. A hídon a sebességet is jelentősen megnövelték: a korábbi 30-ról 120 km/h-ra. Építése 50 millió euróba került. A jövőben tervezik a határon átívelő híd villamosítását is.
A szénszál felhasználását az indokolja a hídépítésben, hogy a szakítószilárdsága tízszerese az építőacélnak, rugalmassági modulusa pedig kétszerese az acél modulusának. Kiváló alkalmazhatóságuknak és tartósságuknak köszönhetően a szénszálas kompozitok döntő fontosságú anyagokká váltak a magas- és a mélyépítésben a szerkezeti fejlesztések és felújítások során.