2024-ben majdnem duplázott hazánkban az érkező légi áruforgalom, megelőzve a bécsi repülőteret is. Sajnos azonban, a logisztika több más alágazata viszont volumencsökkenést mutatott.
A növekedést főként a Kínából érkező áruk hajtották
A légi áruszállítás 2024-ben 96 százalékkal bővült, és az idei év elején is folytatódott a növekedés a fővárosi repülőtér cargoforgalmában. 2024-ben 299,6 ezer tonna árut kezeltek a Budapest Liszt Ferenc Repülőtéren, ami 48,8%-os növekedés az előző évhez képest. Ezzel vékonyan ugyan, de Budapest megelőzte a bécsi versenytárs 2024-es teljesítményét.
A növekedést első sorban a Kínából érkező áruk hajtották: a repülőtér kilenc kínai városba indít közvetlen cargo járatot, de hasonlóan bővült a légi forgalomban hagyományosnak számító autó, elektronika és IT termékek volumene is. Emellett régóta stabil növekedés mutatkozik a gyógyszeripari termékek volumenében is. Mindemellett meg kell említeni azt is, hogy lezárult a covid utáni visszaépülés szakasza a légi személyszállításban: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utolsó negyedéves utasforgalma 4,5 millió fő volt, mely 21,4%-kal több az egy évvel korábbinál, az éves utasszám pedig elérte a 17,6 millió főt, ami 8,7%-kal meghaladja a járvány előtti rekordévnek számító 2019-et.
További növekedés várható a légi áruszállításban
A gazdaság gyengélkedésével párhuzamosan a közúti áruszállítás teljesítménye viszont csökkent – olyannyira, hogy a negyedik negyedévben a szállított áru tömege évtizedes mélypontra süllyedt. A nemzetközi gazdasági környezet hatásai pedig a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.
Az elkövetkező időszakban inkább a belföldi fuvarpiacon számíthatunk némi élénkülésre, elsősorban a kiskereskedelmi forgalom lassú bővülése miatt. A légi szállításban viszont stabilan tovább növekvő forgalom várható.
Összeállította: Csomor Zsolt
Szöveg forrása: ProfitLine