fbpx

Több papírcsomagolást az online divatkereskedelembe!

Írta: Csomor Zsolt - 2025 május 02.

2030-ra az online rendelt divattermékek csomagolásában közel 22 milliárd műanyag zacskót használnának fel Európában – derül ki egy új kutatásból. A DS Smith emiatt a papíralapú alternatívák elterjedését szorgalmazza a fenntarthatóság jegyében.

Műanyag zacskók áradata fenyegeti az európai háztartásokat

Egy új felmérés szerint 2030-ra hat nagy európai gazdaságban közel 22 milliárd műanyag zacskó fog felhasználásra kerülni az online divatkereskedelemben. Bár a vásárlók többsége támogatja a műanyag csomagolások kivonását, az e-kereskedelem gyors térnyerése tovább növeli ezek számát.

A DS Smith, a fenntartható csomagolási megoldások vezető szállítója, arra törekszik, hogy papíralapú alternatívák bevezetésével csökkentse a műanyaghasználatot, és jogszabályi változásokat is sürget.

papírcsomagolás tasak

Jelenlegi helyzet: több milliárd műanyag zacskó évente

2024-ben az Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Lengyelország piacain összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót használtak fel divattermékek szállítására. Ez naponta 7,8 millió tasakot jelent.

Bár az üzletek műanyaghasználatának csökkentésére sok helyen születtek szabályozások, az online platformoknál a műanyagcsomagolás továbbra is terjed. Magyarországon 2021 óta tilos bizonyos vastagságú műanyag tasakok forgalmazása, de a vékonyabb zacskók továbbra is jelentős környezeti terhelést jelentenek.

Az újrahasznosítás továbbra is csekély

A divatcikkek online csomagolásához használt műanyagoknak csupán 7%-át hasznosítják újra a hat vizsgált piacon. 2030-ra a hulladéklerakókba vagy égetőkbe kerülő műanyag zacskók száma elérheti az évi 3,8 milliárdot.

DS Smith: a változás élére állva

„A világ legnagyobb márkáival azon dolgozunk, hogy fenntarthatóbb csomagolási megoldásokat kínáljunk” – hangsúlyozta Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője.

„A műanyaghoz való ragaszkodás árát a márkák is megfizethetik a fogyasztói bizalom csökkenésével” – tette hozzá Stefano Rossi, a DS Smith csomagolási divíziójának vezérigazgatója, aki szigorúbb jogszabályokat sürget.

Jó példák: papíralapú csomagolás az e-kereskedelemben

Egyes online divatmárkák már elindultak a változás útján. A Zalando 2020 óta újrahasznosított papírtasakokat használ, amit a vásárlók is pozitívan fogadtak. „Az új csomagolás bevezetése után a vásárlói elégedettség 16 százalékponttal nőtt” – mondta David Fischer, a Zalando logisztikai fenntarthatóságért felelős igazgatója.

Fogyasztói elvárások: kevesebb műanyag, több környezettudatosság

A hat vizsgált országban a fogyasztók 74%-a támogatja a műanyag tasakok kivonását, és több mint 68%-uk kartondobozban vagy papírcsomagolásban szeretné megkapni rendeléseit. A DS Smith a körforgásos dizájn elveinek oktatásával segíti a fenntartható csomagolási megoldások fejlesztését.

Szöveg és kép forrása: DS Smith