A hibrid hajtású Nuuva V300 egyszerre kombinálja a dróntechnológia és a teherszállítás előnyeit. A pilóta nélküli gép rakományt és hatótávolságot tekintve is új mércét állíthat fel. A szlovén fejlesztésű repülőeszköz akár 400 kilogrammot is szállíthat.
A hibrid Nuuva V300 akár 400 kilót is képes szállítani
A szlovén Pipistrel vállalat nem először lép ki a légiközlekedés technológiai élvonalába. A cég már korábban is úttörőnek számított, amikor megépítette a Velis Electrót – az első, teljesen elektromos repülőgépet, amely megkapta a szükséges tanúsítványokat. Most újra figyelmet keltettek: a párizsi légiszalonon bemutatták legújabb, hibrid hajtású légi teherszállítójukat, a Nuuva V300-at.
A repülőeszköz pilóta nélküli, és egy földi irányítóközpontból vezérelhető. A berakodása hasonlóan történik, mint a nagy teherszállító gépeké: a felnyitható orr-részen keresztül lehet feltölteni. A drón 11,3 méter hosszú, ebből a törzs önmagában 9,3 métert tesz ki. A felső hátsó és az alsó első szárnyak egyaránt 13,2 méteres fesztávolságúak.
A 3 köbméteres raktér három euroraklapot képes befogadni, melyeket targonca segítségével lehet feljuttatni az erre kialakított síneken. A maximális felszállótömeg 1700 kilogramm, a hasznos teher jellemzően 300, maximum 408 kilogramm. Az üzemanyag a raktér falaiban kialakított tartályokban kap helyet, a hibrid rendszer pedig lehetővé teszi akár avgas vagy nagy oktánszámú benzin használatát is.
A Nuuva nyolc elektromos légcsavarral képes függőlegesen manőverezni, míg a vízszintes repülést egy, a törzs végén elhelyezett hagyományos meghajtás biztosítja. A maximális utazósebesség 220 km/h, gazdaságos módban 165 km/h, legfeljebb 6000 méteres magasságig. A hatótávolság 556 kilométer (plusz 30 perc tartalék), míg a maximális érték elérheti az 1111 kilométert is.
A párizsi kiállításon (Paris Air Show) egyelőre csak egy nem repülőképes makettet mutattak be. Az első prototípus azonba már végzett vertikális repüléseket, és az év vége előtt a tervek szerint a vízszintes üzemmód tesztelését is megkezdik az olaszországi Goriziában.
Szöveg forrása: IHO