A csomagolás az első, amivel a fogyasztók találkoznak egy termék megvásárlásakor, ezért minden gyártó igyekszik a lehető legkreatívabb és legmutatósabb megoldásokat választani. Egy 2020-as kutatás azonban arra mutat rá, hogy a csomagolások színénél, formájánál és mintájánál kezd sokkal fontosabb lenni, hogy miből készült.
A fiatalok számára a legfontosabb a környezetbarát csomagolás
A papír és a karton népszerűsége nem meglepő, hiszen a környezetszennyező műanyag megítélése folyamatosan romlik. A kormányok igyekeznek lépéseket tenni annak érdekében, hogy a gyártók minimalizálják a műanyag csomagolások előállítását, főként az egyszer használatosokét.
A Two Sides kutatása jól mutatja, hogy a műanyagszeméttel kapcsolatos „nevelés” meghozta a gyümölcsét. Az emberek 70 százaléka próbálja csökkenteni műanyagszemét termelését, 48 százalékuk pedig el is kerülné azokat a kereskedőket, akik nem igyekeznek csökkenteni az újrahasznosíthatatlan műanyag hulladékot.
Jól látható, hogy a fogyasztók számára már egyértelmű tényező a fenntarthatóság: a válaszadók 44 százaléka hajlandó többet fizetni az újrahasznosítható csomagolású termékekért, 58 százalékuk szerint pedig adóval kellene sújtani azokat a vállalatokat, amelyek újrahasznosíthatatlan csomagolásban dobják piacra a termékeiket.
Az ING 2020-as kutatásból az is kiderül, hogy a 25-34 közötti korosztály közel fele már nem vásárol olyan ételt és italt, amiket nem környezetbarát vállalat gyártott. A 30 éven aluliak ráadásul könnyedén váltanak márkát, ha úgy érzik, az nem olyan értékeket képvisel, amivel ők is azonosulni tudnak, ismertette a piaci trendeket Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.
A papír és karton csomagolóanyagot választották legtöbben
A Two Sides 9 európai ország fogyasztói körében elvégzett kutatása nem csak a fogyasztók viselkedését, de a különböző csomagolóanyagokhoz való hozzáállásukat is vizsgálta. A kitöltők 15 szempont szerint választották ki kedvenc alapanyagukat. A verseny győztese a papír-karton kategória lett, amelynek legfőbb okai az újrahasznosíthatóság, a könnyű súly, az egyszerű kicsomagolhatóság és a költséghatékonyság voltak. A kitöltők mintegy 63 százaléka szavazott úgy, hogy ezek a legjobb csomagolóanyagok a környezet számára. Az üveg 4, a fém pedig 1 szempontból bizonyult a legjobbnak, a műanyagok azonban semmilyen előnyt nem élveznek a válaszadók szerint.
A felmérés szerint a jövő a papír- és a kartonalapú csomagolásoké
A hullámkarton a legkörnyezetbarátabb alternatíva a csomagolóanyagok között, mondta Miklós Zsolt. A mai nyomdatechnikának köszönhetően nem csak fenntartható, de kreatív és mutatós megoldásokat is képes nyújtani a vállalatok számára. Arról nem is beszélve, hogy rendkívül költséghatékony és könnyen kezelhető anyagról beszélünk, olvasható a Trade magazin oldalán.
Ez a felmérés is azt mutatja, hogy a jövő a papír- és a kartonalapú csomagolásoké, de a vállalatoknak törekedni kell arra, hogy kizárólag felelős erdőgazdálkodásokkal együttműködő gyártókkal dolgozzanak a csomagolások előállításánál.