Az Európai Parlament és az Európai Tanács tárgyalói előzetes megállapodásra jutottak az útdíjak ügyében, amelyek majd az eurovignettát fogják helyettesíteni. Az új díjak terv szerint a teherautókra, kiszállító autókra, autóbuszokra és a TEN-T úthálózatot használó személygépkocsikra fog vonatkozni.
2029-ben válthatja le a matricás rendszert
„A matricák megszüntetése a teherautók számára standardizálja a rendszert, amely ma erősen szétdarabolt. Erős jelzést adunk a világnak, amely támogatja az alacsony kibocsájtású járműveket. Örülök, hogy sikerült egynapos matricát bevezetni minden jármű számára – nyilatkozta Giuseppe Ferrandino, az Európai Parlament rapportőre.
Az EU tagállamai megőrizhetik a matrica-rendszert egyes szakaszokon, ha bebizonyítják, hogy a keletkezett költségek nincsenek arányban a bevételekkel. A szerződés szerinti tervek szerint 2029-től váltaná le a matricás rendszert a megtett út alapú díjazás. A bevezetéstől számított 5 éven belül az Európai Bizottság felméri, hogy a kiszállító autók ugyanazon elvek mentén fognak-e díjat fizetni, mint a teherautók, vagy új szabályozásokat hoznak létre.
Ráadásul a nem túl távoli jövőben kedvezőbb díjak kerülnek bevezetésre a null- vagy alacsony emissziójú járművek számára. Először azonban meg kell állapítani a kategóriákat és a CO2-kibocsájtásra vonatkozó iránymutatásokat, amire 2023-ban kerülne sor. 2026-ban a hasonló kritériumokat állapítanának meg az autóbuszok és a javak szállítására szolgáló járművek esetében.
A jelenlegi megegyezést még el kell fogadni az Európai Tanács mellett működő kormányzatok állandó képviselőinek, valamint az Európai Parlament közlekedési és turisztikai bizottságának – olvasható a trans.iNFO oldalán. Ezután meg kell szereznie az Európai Tanács és az Európai Parlament jóváhagyását is.