fbpx

A jövő az innovatív nyersanyagoké

Írta: Transpack-2022/VI. lapszám cikke - 2023 február 04.

Sokféleképpen hatott a csomagolóiparra a világjárvány. Pierre-Antoine Henry, a Quadpack ipari szakértője úgy véli, hogy a Covid-19 felgyorsította a csomagolást fenntarthatóbbá tevő új anyagok kifejlesztésének trendjét.

Pierre-Antoine Henry hangsúlyozza, hogy ő nem Covid-specialista, de a Quadpack – a szépségmárkák hibrid csomagolási megoldásait kínáló globális gyártó és szállító – piacfejlesztési vezetőjeként első kézből láthatta, hogyan változtatott meg sok mindent a koronavírus-járvány.

Pierre-Antoine Henry
Pierre-Antoine Henry a Quadpack-tól

A világjárvány nem hozott létre semmi újat, de mindent felgyorsított” – mondja. „Sok trend és változás, amely már korábban is zajlott a szépségiparban, hatalmas mértékben felgyorsult. A legfontosabb változás talán a fenntarthatóság iránti növekvő érdeklődés. Szinte hihetetlen, hogy mennyit változott a fogyasztók – és így a márkák – fenntarthatósági tudatossága, és mennyire fontossá vált a bolygó iránti elkötelezettség. A Coviddal kapcsolatos tanulmányok azt mutatják, hogy sokak szerint a világjárvány annak a közvetlen következménye, hogy nem vigyázunk a bolygónkra. Ennek eredményeként óriási mértékben megnőtt a fenntartható csomagolás iránti fogyasztói igény.”

A CSOMAGOLÓIPAR egyik reagálási lehetősége az anyagok helyes megválasztása. „A jövő az anyagok innovációjáról fog szólni” – mondja Henry. „Ma már nem jelenthet megoldást a műanyag, mert nem megújuló erőforrás, és fosszilis nyersanyagokon alapul. A fogyasztók pedig nem akarnak többé műanyagot látni, tehát át kell térnünk a megújuló anyagokra.”

Henry szerint több megújuló nyersanyag is szóba jöhet, és ezek közül az egyik legfontosabb a papír. „A márkák rengeteg kutatást és fejlesztést fektetnek a papír- és a szépségápolási termékekben használt formulák kompatibilitásának vizsgálatába. Különösen egy olyan papír kifejlesztéséről van szó, amely barrier tulajdonságokkal rendelkezik, de mégis újrahasznosítható – és kompatibilis a mai formulákkal. De az igazi változást a bioanyagok vagy biokompozitok hozzák majd el” – teszi hozzá Henry. „Ezek az anyagok helyettesíthetik a műanyagokat, és ugyanúgy felhasználhatóak, mint a műanyagok. Ezeket továbbra is ugyanazokkal a gépekkel dolgozzák fel, és ugyanazokat a fröccsöntő formákat használhatják, így gazdaságossági szempontból különösen hatékonyak a nagy mennyiségek gyártása során.”

Dezodoráló krém bioalapú és komposztálható csomagolásban

A QUADPACK már elkezdett használni néhány ilyen anyagot, különösen egy alternatív bioműanyagot, amely a Sulapac nevű finn gyártótól származik, és amelyet most a Chanel is használ a flakonok lezárásához. A csomagolóipar másik lehetőségét az utántöltő csomagolások jelentik arra, hogy a fenntarthatóság iránti megnövekedett igényre reagáljon. Sőt, Henry szerint a fő csomagolás – amelyet a fogyasztók megtartanak – akár fából is készülhetne. Bár a fa nem fog jelentős szerepet játszani a műanyagok kiváltásában, mégis hiánypótló szerepet játszhat az újratöltött csomagolásokban. „A fára úgy tekinthetünk, mint egy komplett csomagolásra, nem csak egy komponensre. Egyszerűen csak ki kell cserélni a betéteket. A fa pedig azon kevés anyagok egyike, amely a kor előrehaladtával esztétikusabbá válik.”

Henry szerint a fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosság megváltozása melletti másik tényező az, hogy a világjárvány nagy befolyással volt az e-kereskedelemre. Úgy gondolja, ez jelentős hatással volt a másodlagos csomagolásra, mivel számos csomagolóanyag-szállító már az új ISTA 6 szabvány szerint tanúsítja a csomagolásait. Az Amazon és az ISTA által közösen kidolgozott szabvány biztosítja, hogy az e-kereskedelemben használt csomagolások megfeleljenek bizonyos szabványoknak a szállítás során az ütés, a rezgés, a környezeti feltételek változása, a szivárgás és más veszélyek elleni védelem tekintetében.

Az e-kereskedelem sajátossága az is, hogy a csomagolás kibontása a fogyasztói élmény részévé válik, ami nagyon különbözik a polcon látható hatástól. „A márkáknak át kell gondolniuk, hogyan nézzen ki a termékcsomagolás amikor kibontják, mennyire könnyű kinyitni, mennyire találják fenntarthatónak a fogyasztók, és hogy optimalizált-e vagy pazarló. Ez különösen a prémium márkák esetében fontos.”

Forrás: Inspire 2022/68 | Szerző: Danny Chapman | Illusztráció: Inspire | Fordítás: LUPE Magazin