Túlterhelt futárok, sikertelen kézbesítések, felesleges szállítási körök – ezek a logisztikai ágazat mindennapi kihívásai. A megoldás a vásárlók nagyobb felelősségvállalásában rejlik: pénzügyi szankcióval ösztönöznék őket arra, hogy pontosabban tervezzék meg a csomagátvételt.
Pénzügyi ösztönzés
A webáruházak és a fuvarozóik hatalmas mennyiségű kiszállítással és visszaküldéssel küzdenek. A csomagkézbesítők nagyon gyakran nem találják otthon a rendelőt, ami azt jelenti, hogy a csomagot újra, egy későbbi időpontban ismét ki kell kézbesíteniük.
Pieter Van den Broecke, a Manhattan Associates Benelux és németországi részlegének ügyvezető igazgatója emiatt azt javasolja, hogy büntessék meg azokat, akik nincsenek otthon a csomagkézbesítés időpontjában. Ezzel arra ösztönöznék az embereket, hogy tudatosabban gondolkodjanak a csomagátvételről, csökkentve ezzel a logisztikai terhelést és a felesleges szállításokat.
Azzal, hogy a csomagkézbesítők felesleges kilométereket vezetnek, nemcsak a munkaterhelést növeli, de a környezetre is negatív hatást gyakorol. Van den Broecke szerint a bírság „pénzügyi ösztönzésként” segíthet abban, hogy az emberek felelősségteljesebben kezeljék a kézbesítés időpontját.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, a webáruházaknak és a fuvarozóknak nagyobb rugalmasságot kell biztosítaniuk a házhoz szállítási határidők megválasztásában és megváltoztatásában. Gyakran előfordul, hogy a vásárlók csak a kiszállítási napot választhatják ki, de nincs lehetőségük a nap egy bizonyos részére vagy időpontjára. Emellett a rendelés után nem mindig nyílik lehetőség a szállítási idő módosítására.
Önkiszolgáló alkalmazás
Természetesen bármikor közbejöhet valami, és a csomagmegrendelő mégsem tud otthon lenni az előzetesen megjelölt időpontban. Ennek megoldására Pieter Van den Broecke azt javasolja a cégvezetők számára, hogy tegyenek lehetővé egy önkiszolgáló alkalmazáson keresztül, hogy a kézbesítés időpontját másik idősávra vagy napra lehessen áthelyezni, vagy akár csomagpontra módosítani a kézbesítés helyszínét.