Az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett 1273 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakaszokon és a pihenőkben tavaly közel 2700 tonna hulladékot gyűjtött össze. A szám jól szemlélteti, hogy az autópálya-üzemeltetésben a tisztaság és a fenntarthatóság komoly kihívást jelent.
Impozáns mennyiség, napi kihívások
A 2024-es összesített mennyiség 2700 tonna, amelynek zöme kommunális hulladék; emellett jelentős a gumiabroncs, a szelektív és a lomhulladék aránya is. A szemétmennyiség érzékeltetésére: ez a tömeg hét teljesen megrakott Boeing 747-es repülőgép súlyával egyenlő.

Az üzemeltetett hálózat 146 pihenőhelyén összesen 186 földbe süllyesztett, nagy kapacitású kommunális gyűjtő működik, a pihenők takarítása napi rendszerességű. A szelektív gyűjtés 80 pihenőben teljes szigettel érhető el, amelyet 2023. szeptember 1-től további 45 pihenő kétfrakciós (PET és papír) rendszere egészít ki. Az út menti szemétszedés évi három alkalommal, szükség esetén kampányszerűen is megtörténik.
A takarítás és hulladékkezelés logisztikai kihívása óriási: a konténerek rendszeres ürítését, a szállítást és az ártalmatlanítást is össze kell hangolni. Az MKIF hangsúlyozza, hogy a költségek és az emberi erőforrás-igény folyamatosan nőnek, így minden megelőzött illegális lerakás ténylegesen megtakarítást jelent.
Illegális hulladék és közös felelősség
Az illegális lerakások felszámolása visszatérő feladat, amely többlet erőforrást igényel és rontja a pihenők összképét. A leggyakrabban építési törmeléket, lomokat és gumiabroncsokat hagynak az út szélén, amelyeket csak külön akciókkal lehet eltávolítani.
Az MKIF Zrt. arra kéri a közlekedőket, hogy használják a kihelyezett gyűjtőket, ne dobjanak ki semmit a járműből, és jelezzenek, ha illegális szemétkupacot látnak. A társaság szerint a gyors bejelentések nemcsak a környezet megóvásában segítenek, hanem a közlekedésbiztonságot is javítják, hiszen a nagyobb tárgyak akadályt jelenthetnek az úton haladóknak.
Szöveg forrása: Magyar Építők