Előre kell tervezni a logisztika dömpingjére

Írta: Csomor Zsolt - 2025 december 06.

A negyedik negyedévben a vásárlási kedv és a rendelési volumen hirtelen megugrik, ami egyszerre terheli a raktárakat, a fuvarozást és a futárhálózatokat. A vevők közben gyors, pontos kiszolgálást várnak, ezért a csúcsszezonban csak tudatos tervezéssel, felkészített rendszerekkel és rugalmas kapacitással tartható a működés. Az alábbiakban a raktárlogisztika öt legkritikusabb kihívását vesszük sorra.

TOP 5 kihívás a raktárlogisztika területén

Volumenrobbanás

Az ünnepi szezonban a legnagyobb kockázat a rövid idő alatt megugró rendelésállomány. A raktárak akkor működhetnek stabilan, ha a szezont megelőzően pontos kapacitásterv készül, és a beérkező adatok alapján a szokásosnál sűrűbb – akár heti vagy napi – előrejelzéssel frissítik a várható terhelést.

futár kartondoboz csomag
Fotó: Shutterstock

A portfólió tudatos szervezése szintén segít: ha az eltérő szezonalitású ügyfelek nem egyszerre „csúcsosodnak”, a raktári kapacitás jobban elosztható.

Visszárukezelés a lecsengésben

A karácsonyi hajrá után nem áll le azonnal a munka: januárban a visszáruk és cserék önálló hullámot képeznek. Ez meghosszabbítja a szezont, és külön feldolgozási kapacitást igényel, miközben lehetőséget is ad a raktári terhelés kisimítására a rendelési mennyiség mérséklődésével párhuzamosan.

Rendszerek és gépek „harci üzemmódban”

Csúcsidőben a technológiai és fizikai eszközök hibamentes működése kritikus. A robotizált rendszereket, emelőgépeket, targoncákat és a háttér-informatikát még a szezon előtt fel kell készíteni éves nagykarbantartással, tesztekkel és szükség esetén kiterjesztett – akár esti – IT-támogatással. A cél, hogy a csúcs alatt ne történjen olyan leállás, ami az egész kiszolgálást visszaveti.

Rugalmas munkaerőmenedzsment

Az ünnepi időszakhoz előre kell igazítani a létszámot is. A cégek jellemzően a szabadságok nagyobb részét a harmadik negyedévre (Q3) időzítik, hogy a negyedik negyedévben (Q4) biztosan rendelkezésre álljon a szükséges állomány. A fix csapatot ideiglenes munkaerővel – például diákokkal – erősítik meg, amit csak időben elindított toborzással és gyors betanítással lehet hatékonyan beilleszteni.

Ügyfélszolgálati terhelés kezelése

A rendelésszám emelkedése a vevői megkereséseket is felpörgeti. A működés akkor marad gördülékeny, ha a központi ügyfélszolgálat a bejövő igényeket regisztrálja és priorizálja, az operatív, helyi szintű ügyeket pedig közvetlenül a raktári kapcsolattartók kezelik. Így a problémák gyorsabban megoldhatók, és nem torlódik fel a kommunikáció a csúcsban.

Csomor Zsolt

Szöveg forrása: MLSZKSZ


Transpack Tudástár: Csúcsszezoni logisztikai felkészülés – Az év végi keresletrobbanás egyszerre terheli a raktárakat, a fuvarozást és a futárhálózatokat, ezért a negyedik negyedév sikerének alapja a tudatos tervezés. A stabil működéshez elengedhetetlen a pontos kapacitásbecslés, a visszáruk külön kezelése, a technológiai rendszerek előzetes karbantartása, a rugalmas munkaerőbeosztás és az ügyfélszolgálat tehermentesítése. Ezek összehangolása biztosítja, hogy a logisztikai lánc nagy terhelés mellett is megbízhatóan működjön.

Transpack
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.