Továbbra is egységesen lépnek fel az uniós fuvarozási piacot torzító szabályozási terveket ellenző tagállamok.
A 6 kelet- és közép-európai tagállam álláspontja szerint a közúti fuvarozói szektor kiegyensúlyozott, tisztességes és hosszútávon végrehajtható szabályozást érdemel, ami nem gyengíti, hanem erősíti az ágazatot és általa az európai gazdaságot. A hírt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közölte az MTI-vel, azt követően, hogy Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár bolgár, lengyel, lett, litván és román kollégáival közösen tárgyalt az Európai Parlament új képviselőivel és a soros elnökségét betöltő Finnország közlekedési miniszterével az első Mobilitási csomagról Brüsszelben.
Az első Mobilitási csomag jogalkotási javaslatának eredeti célja a járművezetők érdekeinek védelme, szociális feltételeinek és munkakörülményeinek javítása. A szabályozási kezdeményezés azonban nem oldja meg a létező problémákat, viszont protekcionista intézkedéseket tartalmaz.
Az ITM közleménye szerint a tervezett drasztikus intézkedések túlzott adminisztrációs többletteherrel sújtják az ágazat vállalkozásait. A szigorú és részben teljesíthetetlen követelmények végső soron a járművezetőkre vonatkozó alapvető szociális szabályokat figyelmen kívül hagyó harmadik országbeli fuvarozókat hozzák előnyös helyzetbe. A javaslat jelenlegi formájában várhatóan csökkentené az Európai Unión belüli növekedést, és a nemzetközi szállítási műveletek emelkedő költségei miatt a határokon átnyúló kereskedelmet is.
A javaslatokat a tanácson belül a tagállamok közel egyharmada, az Európai Parlamentben pedig jelentős számú európai parlamenti képviselő nem támogatta. Az Európai Parlament első olvasatos álláspontját anélkül fogadta el, hogy megfelelő időt biztosított volna az elemzéshez.
A kelet- és közép-európai tagállamok szakterületi vezetői arra kérték a soros elnökséget adó Finnország szakminiszterét és a meghatározó frakciók képviselőit, hogy kiegyensúlyozott megállapodásra törekedjenek. A tervezett szabályozást kezdetektől ellenző tagállamok igazságos megoldást szorgalmaznak az európai közúti közlekedési szektorban, amely a fuvarozók valós igényeihez igazodik, és nem korlátozza a gazdasági versenyképességet – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium.