Hazánk, mint regionális e-kereskedelmi elosztóközpont

Írta: Csomor Zsolt - 2022 március 10.

Az online értékesítés továbbra is robbanásszerűen növekszik: hazánkban tavaly a teljes kiskereskedelem 10 százalékát tette ki, viszont már a felét. Magyarország kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy az Európai Unión kívülről érkező áruk regionális elosztóközpontja legyen, a munkaerőhiány azonban problémát jelent.

mobiltelefon kéz

Megsokasodtak tavaly a vámeljárások, az áruk nagy részét továbbszállítják

Tavaly 1200 milliárd forintos forgalmat ért el a hazai online értékesítés: 30 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest, de a következő évekre is jelentős növekedés várható – hangzott el a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által szervezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián.

Magyarországon a hagyományos üzletek forgalmának olyan mértékű csökkenésére kell számítani, hogy néhány év múlva már nem éri meg fenntartani a boltok egy részét – mondta Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője. Az online kereskedelem térnyerésével ugyanakkor szerinte nagy probléma lesz a munkaerőhiány, amelyet állami eszközök segítségével kellene kezelni – olvasható az MLSZKSZ közleményében.

A nem uniós tagállamokból Magyarországra érkező, és itt vámkezelt áruk túlnyomó többségének más uniós ország a célállomása, ez is mutatja hazánk helyzetét, mint regionális elosztóközpont. Miután tavaly július 1-jével megszűnt a korábbi kedvezményes elbírálás az Európai Unión kívülről érkező, 22 euró érték alatti küldeményeknél, azok áfakötelessé váltak, és valamennyi küldeménynél csökkentett adattartalmú vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani – mondta Bakai Kristóf Péter dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vámszakmai főigazgatója. A szervezet informatikai fejlesztésekkel és képzésekkel előre készült erre az elosztószerepre a kisértékű csomagoknál, és sikeresen vette az akadályt.

Összeállította: Csomor Zsolt