fbpx

Lapzártától lapzártáig

Írta: Szerkesztőség - 2013 július 10.

A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) 30. alkalommal hirdeti meg a Csomagolási Világszövetség (WPO) által nemzeti rendezvényként elismert HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Versenyt.

 

A termékek versenyképességének növekedését, csomagolási színvonalának emelkedését, ezen keresztül a magyar csomagolóipar fejlődését bemutató, továbbá a fejlesztőmunkában résztvevők elismerését célzó versenyen I. Fogyasztói és gyűjtőcsomagolás és II. Szállítási csomagolás kategóriákban lehet pályázni, tehát:

  1. a fogyasztói és a gyűjtőcsomagolásban használatos csomagolóanyaggal (pl. fólia), csomagoló-eszközzel (pl. doboz, flakon, palack), csomagolási segédanyaggal (pl. címke, záróelem), továbbá ezek felhasználásán alapuló kész csomagolással, valamint a promóciós, az ajándék-, a bemutató- és a csoport-csomagolásokat is,
  2. szállítási csomagolásban használatos anyaggal (pl. zsugorfólia, nyújtható fólia), eszközzel (pl. láda, hordó, rekesz, rakodólap), segédanyaggal (pl. párnázó elem, pántszalag), illetve ezek felhasználásán alapuló kész csomagolásokkal, amelyeket 2011. június 1. – 2013. május 31. között hoztak először forgalomba.

 

Terméket nem tartalmazó csomagolószerrel annak gyártója, illetve terméket tartalmazó kész csomagolással (fogyasztói, gyűjtő- és szállítási csomagolással) a csomagolást végző pályázhat, amennyiben a tevékenységet magyarországi üzemében (telephelyén) végzi. Tervező-fejlesztő vállalkozás csak a megvalósítóval együtt pályázhat.

A kitöltött és cégszerűen aláírt nevezési lapot 2 mintadarab vagy csomagolás mellékelésével kérjük a CSAOSZ címére (1113 Budapest, Bartók Béla út 152.) beküldeni. Nagyméretű és tömegű szállítási csomagolás esetében elegendő mindenre kiterjedő műszaki dokumentáció, illetve fényképes pályázati anyag is. A nevezési díj pályázati tételenként 42.000 Ft+27% ÁFA, amelyről a nevezés beérkezése után a CSAOSZ számlát küld. Nevezési határidő: 2013. június 14.

A Bírálóbizottság, a díjmegosztás jogát fenntartva, a legkiválóbb pályázatokat HUNGAROPACK 2013 díjjal jutalmazza, illetve az elbírálás szempontjait kiemelkedően teljesítő pályázatokat különdíjjal vagy oklevéllel tünteti ki.

A verseny ünnepélyes eredményhirdetésre a 2013. évi Nyomda- és Csomagolóipari Napok keretében, várhatóan november hónap folyamán kerül sor.

A részvétel feltételeire, a díjakra, azok odaítélésére és a díjnyertesek jogaira vonatkozó tudnivalókat a „HUNGAROPACK 2013 tájékoztató” tartalmazza, amely a nevezési lapokkal együtt díjmentesen igényelhető a verseny szervezőtitkárától (Svraka Angéla, telefon/fax: (06 1) 210-0107, e-mail: [email protected]), vagy letölthető a CSAOSZ honlapjáról: www.csaosz.hu/csomagolási versenyek. Nevezni a www.csaosz.hu honlapon megtalálható online nevezési lap kitöltésével, elektronikus formában is lehet. (Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség)

„Szakmáért” életműdíj

A tagvállalatok javaslatai alapján a CSAOSZ Elnöksége 2013. évben a „Szakmáért” életműdíjat Vágó Katalinnak ítélte oda.

Vágó Katalin okl. vegyészmérnök, műanyag-feldolgozó szakmérnök, diplomáit a Budapesti Műszaki Egyetem vegyészmérnöki karán szerezte. Első munkahelye a Hungária Műanyag-feldolgozó Vállalat volt, ahol 1971-től fejlesztőmérnökként dolgozott. 1975-től az Anyagmozgatási és Csomagolási Intézet munkatársa lett. Csoportvezetőként, majd osztályvezetőként előbb a műanyag csomagolószerek hazai, központi fejlesztéseivel foglalkozott, majd a csomagolásvizsgáló laboratórium irányítása lett a feladata. Vezetésével a laboratórium felkészült a veszélyes áruk csomagolóeszközeinek vizsgálatára, a különböző fogyasztói csomagolószerek alkalmazástechnikai értékelésére.

 

1991-től 2010. februári nyugállományba vonulásáig egy munkahelyen dolgozott, amit előbb Kozmetikai és Műanyag Csomagolóeszköz-gyártó Bt-nek, majd Almand Műanyagipari Kft.-nek, jelenleg pedig már Paccor Hugary Almand Kft.-nek neveznek és értékesítési vezetői feladatkört látott el. Vezetői közreműködésével a társaság középvállalattá fejlődött, szakértelmével nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az Almand Kft. több multinacionális vállalat magyar gyárainak megbízható beszállítójává vált.

Szakmai munkája mellett közel két évtizedig a Budapesti Műszaki Főiskola (a mai Óbudai Egyetem) óraadó tanárjaként a csomagolástechnológus mérnökhallgatókat oktatta, jelenleg a Budapesti Gazdasági Főiskolán óraadó.

Számos OMFB tanulmány elkészítésében közreműködött. Társszerzője a Dr. Kertész Béla által szerkesztett „Műanyag csomagolószerek” című könyvnek, Borbély Endréné dr.-ral közösen írt Szakmai kémia III. (Műanyagok fizikája és kémiája, műanyagok feldolgozása), valamint a Marketing és minőségbiztosítás a csomagolásban című főiskolai tankönyveknek.

Szerzője a Veszélyes anyagok csomagolása, továbbá Minősített csomagolások veszélyes áruk szállítására címmel a Csomagolástechnikai füzetek sorozatban megjelent kiadványoknak.

Több szakmai cikk és konferencia-előadás fűződik nevéhez.

Munkáltatóján keresztül a CSAOSZ aktív tagja volt, a Kis- és Középvállalkozói Tagozat munkájában rendszeresen, esetenként házigazdaként is részt vett. Nyugdíjba vonulása óta a CSAOSZ oktatási programjába előadóként bekapcsolódott.

Oktatói feladatait munkahelyén is komolyan vette és fiatal munkatársainak a széleskörű szakmai ismeretei átadására törekedett. Segítőkész emberként mindig lehetett hozzá fordulni tanácsért, sokszor nem csak a napi munkájával összefüggő kérdésekben.

Csúcstechnológiát telepített Vácra a Continental

A ContiTech Fluid Automotive Kft. váci üzemcsarnok avatásán Stratégiai Együttműködési Megállapodást kötött a magyar kormány és a Continental Co. Az autóalkatrész és járműtechnikai világcég magyarországi növekedési tervei hosszútávra szólóan illeszkednek a magyar gazdaságpolitikai céljaihoz – hangoztatták a megállapodást aláírók.

Csúcstechnológiát, közte szerelő robotokat is telepítenek a ContiTech Fluid Automotive Kft. április elején megnyitott 3300 négyzetméter alapterületű üzemanyagtömlő gyártási csarnokába. Mindezt Nagy Mihály, a társaság vezérigazgatója jelentette be, majd hozzátette: a Continental Corporation magyarországi leányvállalata révén egy 5 millió euró értékű beruházási program részeként már épült egy új raktárépület Vácon, és üzembe helyeztek egy magas fokon automatizált üzemanyag-acélcső megmunkáló központot. E fejlesztésekkel együtt körülbelül 10%-kal bővült a foglalkoztatottak száma a váci telephelyen, ahol összesen 671-en dolgoznak a jövőben. Az Üzemanyag-ellátási és Kipufogógáz-kezelési ágazat jelenleg 1100 négyzetméter területű összeszerelő-csarnokát a váci zöldmezős beruházás keretében emelt csarnokkal nyárra 3300 négyzetméterre bővítik, hogy ott összpontosítsák a teljes üzemanyagtömlő-összeszerelési tevékenységüket. A váci gyár termékeit a világ legismertebb autómárkáiban megtalálni, többek között a Mercedes, Jaguár, Rolls-Royce egyes típusaiban.

A Continental 32,7 milliárd eurós 2012-es forgalmával világszinten a vezető autóipari beszállítók közé tartozik, s mint Heinz-Gerhard Wente, a Continental igazgatótanácsának tagja jelezte, a világban futó négy autóból 3-ban alkalmaznak valamilyen Continental alkatrészt, illetve egységet, esetleg gumiabroncsot. A 46 országban tevékenykedő cégóriás fékrendszerek, hajtómű- és futómű-komponensek és rendszerek, műszerezés, infotainment megoldások, járműelektronika, gépjárműabroncsok és műszaki elasztomer-termékek gyártójaként és szállítójaként hozzájárul a közlekedés biztonságának javításához és a globális klímavédelemhez. A Continental emellett szakértő partner a hálózatba kapcsolt autós kommunikáció terén.

Nagy Mihály vázolta, a Continental AG Magyarországon öt vállalattal, 7 telephelyen képviselteti magát, és mintegy 5900 munkatársat foglalkoztat. Négy divíziója (Interior, Chassis & Safety, Powertrain, ContiTech) végez gyártó- és szoftverfejlesztési tevékenységet Budapesten, Veszprémben, Szegeden, Makón, Vácott, Nyíregyházán. A gumiabroncs üzletága értékesítési irodával és disztribúciós raktárral működik. A társaság 2005 és 2012 között 334 millió eurót fektetett be Magyarországon.

Legutóbb tavaly, a ContiTech Fluid Automotive Hungária központjában, Makón egy termékfejlesztési épületet építettek, ahol hűtő- és fűtőcsövek, valamint azok gyártásához szükséges eszközök tervezése készül. Ezen a telephelyen is növelték a termelési kapacitást, és megkezdték a műanyag termékek sorozatgyártását is. A nyíregyházi új keverő üzem biztosítja a nyersanyagot a makói tömlők, valamint a ContiTech légrugók nyíregyházi gyártásához. Szegedi üzemében pedig ipari csőrendszereket, olaj és gáz kitermeléshez szükséges csöveket, valamint szállítószalag-rendszereket is gyártanak.

A Continental magyarországi növekedési tervei jól illeszkedik a magyar kormány hosszútávra tekintő gazdaságpolitikai céljaihoz – hangoztatta Heinz-Gerhard Wente. Ez vezette a társaságot arra, hogy a magyar kormánnyal Stratégiai Együttműködési Megállapodást írjanak alá, amelyhez egy kiváló hátteret teremtett a váci termelési csarnok megnyitása. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megállapodás aláírását megelőző percekben úgy fogalmazott, a kormány és a Continental szeretné a jövőben tovább mélyíteni az együttműködést, ezért a két fél úgy döntött, hogy erről megállapodást köt. A stratégiai együttműködés kiterjed a termék innováció, a képzés és a beszállítói kör fejlesztésének területeire egyaránt. A Continental többek között nagyobb szerepet szán a magyarországi képzési és kutatási lehetőségeknek, továbbá elkötelezte magát új munkahelyek teremtésére, valamint az alkalmazottak képzésére. A Continental azt is vállalta, hogy növelni a jövőben a hazai beszállítói számát. (Bálint Tóth János)

 

Szállítmánybiztosítás: évente 1,5 milliárd forint kárt térítenek meg a biztosítók

A felborult kamionok, megsérült vagy ellopott rakományok jelentős gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak, illetve megbízóiknak. Szerencsére a legtöbb kárt megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti. A károk elleni hatékony védekezési módokat a CIG Pannónia EMABIT Zrt. biztosítási szakértője ismerteti.

Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog. A CIG Pannóniánál az elmúlt évben az egy káreseményre jutó átlagos kárráfordítás mintegy 400 ezer forint volt. A károk mintegy 80%-a a biztosítónál közlekedési balesetből, helytelen rakodásból, illetve a hűtőberendezés meghibásodásából származott.

A biztosító tapasztalatai szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru (pl. élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek) szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek, így gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések, ezen kívül előfordul a szállítmány részleges vagy teljes eltulajdonítása is. Az ömlesztett termékeknél (pl. gabonaszállítmányoknál) ezzel szemben az áru szóródása, átázása, a belső páralecsapódás illetve a mikroorganizmusok okozta penészesedés, valamint a baktériumok, rovarok, rágcsálók okozta károk jelentik a legnagyobb veszélyforrást.

„A biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káresemények esetén a kár bekövetkeztének körülményein túl a biztosító szakemberei vizsgálják azt is, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének. Megfelelő óvintézkedésekkel egyébként a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető” – mondta el Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere.

A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az ún. paletta, valamint zsugorfólia használata. Lényeges tényező lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása, vagy őrzött parkolók igénybevétele is. (Pannónia Életbiztosító)