A csomagolás a beszélgetés része

Írta: - 2022 szeptember 19.

Ivan Alonso segít életre kelteni a márkákat. A texasi Austinban működő Handsome holisztikus élménytervezési ügynökség kreatív igazgatója úgy véli, hogy a világjárvány miatt ideje a csomagolás reneszánszára összpontosítani.

Milyen mértékben befolyásolta a világjárvány a csomagolástervezést?

– A koronavírus-járvány hatással volt az egész tervezésre. Két évvel ezelőtt egészen másképp kezeltük a világot, mint ma. A dizájnváltozások egy része átmeneti lehet, de a világjárványból kirajzolódnak olyan tendenciák, amelyek évtizedekig vagy még tovább tartanak majd. A pandémia megváltoztatta a gondolkodásmódot, és különösen a digitális technológiák alkalmazását gyorsította fel. Mivel a fogyasztók vásárlási döntései egy ideje nem feltétlenül a vásárlás helyén születnek, a csomagolás már nem elszigetelt márkamenedzsment-eszköz. Sokkal inkább arról van szó, hogy a márka a fogyasztókkal folytatott beszélgetések során számos, gyakran digitális érintkezési ponton keresztül tett ígéretet teljesít. A csomagolásnak minden eddiginél jobban kell illeszkednie a márka holisztikus (teljességre törekvően a Szerk.) felépítésébe.

Elősegítette a világjárvány a fenntartható csomagolási megoldásokat?

– Ennek az a feltétele, hogy a csomagolás a márka ígéretét teljesítse. Tett-e a márka ígéretet arra, hogy korlátozza a környezeti hatását? Ha igen, akkor a csomagolásnak is fenntarthatónak kell lennie. A márkák az általuk létrehozott élmények kifejeződései; a fogyasztók intelligensek, hozzáértők és nyitottak, a verseny pedig egyre nagyobb. A márkáknak olyan ökoszisztémát kell kiépíteniük, amely minden érintkezési pontot felhasznál, hogy valódi élményeket hozzon létre, és kapcsolatot teremtsen a közönséggel. A csomagolás a beszélgetés része, nem pedig a beszélgetés vége.

Hogyan befolyásolja majd az e-kereskedelem növekedése a csomagolást?

– Az e-kereskedelem növekedése jelenleg gyorsan lekörözi a személyes kiskereskedelmi forgalmat. A világjárvány első nyolc hetében az e-kereskedelem gyorsabban nőtt, mint az előző tíz évben. A fogyasztók még a hagyományos offline kiskereskedelemben is már jóval a vásárlás előtt megtalálják a márkákat és a termékeket, és a digitális csatornákon keresztül kapcsolatba lépnek velük. Az e-kereskedelem arra kényszeríti a márkákat, hogy a csomagolás tervezésénél figyelembe vegyék a digitális kommunikációt, az erőforrásokat és az interakciót. Biztosítani kell, hogy a digitális platformok létrehozásához használt rendszerek és meglátások a fizikai termékekben offline is megmaradjanak.

Ivan Alonso, a Handsome ügynökség
kreatív igazgatója

Mondana néhány példát olyan innovatív csomagolásra, amely felkeltette a figyelmét?

– A LimeLoop olyan szállítási megoldást fejlesztett ki, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy valós időben nyomon követhessék a fenntartható, újrafelhasználható csomagolást. Kiszámítsák annak környezeti hatását, és erről a kiszállítás helyén tájékoztassák az ügyfeleket. A Seed wellness márka pedig klassz dolgokat csinál a csomagolásával. A márka etikájában gyökerező, „a kevesebb több” mottó azt jelenti, hogy az FSC tanúsítvánnyal rendelkező kartondoboztól, az üvegpalackon át, a gombagyökerekből készült micéliumtálcáig mindent gondosan szereztek be. A zacskók biológiailag lebomlanak, a szigeteléshez használt hab pedig kukoricából készül, és állítólag ehető. Ez nagyon király! Az innovatív anyagok használata mellett a Seed nyílt forráskódú csomagolási stratégiát is folytat, hogy remélhetőleg minél többen elgondolkodjanak a jobb anyagokon. Nagyon jó látni, hogy mennyire holisztikusan közelítik meg a márkaélményt.

Milyen lesz a jövő csomagolástervezése?

– Úgy gondolom, hogy a közeljövőben újabb lendületet kap a fenntartható és átgondolt tervezés. Ez azt jelenti, hogy kevesebb anyagot használunk, de több praktikumot és funkciót. Azt is gondolom, hogy egyre több csomagolás tartalmaz majd kiterjesztett valóságot. Maga a csomagolás kevesebb információt fog hordozni, de megteremti a terepet egy sokkal intenzívebb és magával ragadóbb élményhez, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy interakcióba léphessenek, és megtalálják a vásárlási döntésüket vagy az ügyfél elköteleződése szempontjából legfontosabb információkat. Úgy vélem, hogy a pandémia utáni formatervezést a csomagolás reneszánszának szemszögéből fogjuk vizsgálni. Ha így közelítjük meg a kérdést, akkor igazán érdekes ötletek születhetnek.

Példák Ivan Alonso rendkívül innovatív és fenntartható csomagolási megoldásaira

A LimeLoop újrafelhasználható csomagolása újrahasznosított promóciós vinil bannerből készül, és újrahasznosított pamuttal bélelt. A LimeLoop azt is lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy nyomon követhessék csomagjaikat, és kiszámíthassák környezeti hatásukat.

A Seed ehető doboza
A LimeLoop csomagolása

A LimeLoop olyan újrafelhasználható csomagolást kínál, amely a cég szerint több mint 200-szor használható fel.

Ehető!

A Seed FSC minősítésű papírt használ a dobozaihoz, a tálcák pedig gombagyökér alapú micéliumból készülnek. A szigeteléshez használt habot kukoricából készítik.

A Seed mindenre kiterjedően közelíti meg a márkaélményt, ami magában foglalja a nyílt forráskódú csomagolási stratégiát is. Az utántöltő csomagolások csökkentik a szállítási anyag mennyiségét.