fbpx

A jövő raktárában emberek helyett géprajok száguldanak

Írta: Kohout Zoltán - 2022 szeptember 18.

Azt már tudjuk, hogy nagyszabású átalakulás előtt áll a raktárlogisztika, de még így is meglepő távlatokat nyit a digitalizáció és az automatizálás az áruátvétel, a vizsgálat, a raktározás, a komissiózás és a kiszállítás terén.

Az első példa a nagy váltásra

A holnap raktárának középpontjában egy nagymértékben tömörített, teljesen automatizált raktározási rendszer áll, amely moduláris, bővíthető és robotrajjal kapcsolódik. Az egész rendszer hálózatba van kötve, és mesterséges intelligencia (MI) vezérli – idézi az Autószektor Joachim Tödtert, a Kion Group technológiai és innovációs vezető igazgatóját. A cég LoadRunner nevű kutatási projektjében kis robotok mindegyike 30 kilogramm tömegű csomagokat 40 km/h sebességgel szállít. A járművek kommunikálnak egymással, egyeztetik a szállított árut, a munkamegosztást az útvonalak optimalizációja érdekében. Ez a raj az első valódi példa a mesterséges intelligencia intralogisztikában való alkalmazására, mondja Michael ten Hompel, a Fraunhofer IML ügyvezető igazgatója, aki szerint ez a technológia forradalmasítani fogja az ágazatot.

robot

Kommunikálnak, helyettesítik egymást

A kisebb szállítórendszerek és autonóm mobil robotok azért is felváltják majd a fix anyagmozgató rendszereket, mert ezek bevezetése hosszú távú tervezést igényel, és az elrendezés kőbe vésett. A jövő a bárhol bevethető, rugalmasan módosítható útvonalon közlekedő egységeké. A LoadRunner rajok és AMR-ek előnye még, hogy ha az egyik eszköz meghibásodik, egy másik szállítórobot egyszerűen átveszi az addigi feladatot. A jövő raktárai az összes folyamat intelligens koordinációjának köszönhetően nagyobb megbízhatóságot, valamint optimális, igényorientált kapacitáskihasználást érjenek el. Ehhez persze Nagy sebességű és üzembiztos adathálózatok kellenek.

Figyelmeztetnek és komissióznak

Az új rendszerek a biztonság és a komissiózás hatékonyságának javítását is lehetővé teszik. Mivel a térképek valós időben jönnek létre, hatalmas mennyiségű naprakész információt tartalmaznak, amelyek viszont teljesen új alkalmazásokban hasznosíthatók. A szkennerek felismerik, ha egy raklapot egy vészkijárat elé helyeztek, vagy ha egy útvonal el van zárva, és ennek megfelelően riasztást indítanak. Ugyanakkor a komissiózás javítását is lehetővé teszik. Ha például egy robot elhaladás közben észleli, hogy egy alkalmazott éppen az utolsó előtti csomagot veszi le egy raklapról, azonnal értesíteni tud egy másikat, hogy az végezze el az utánpótlást. Így a jövő raktárában az is lehetséges lesz, hogy a leltározást leállás nélkül, munkaidőben és minden további erőforrás-ráfordítás nélkül végezzék el.

(Forrás: Autószektor)