fbpx

Ezt látni kellett a LogiMAT 2019-en!

Írta: Szerkesztőség - 2019 május 14.

A 2019. február 19-21. között Stuttgartban megrendezett 17. LogiMAT kiállításon, az intralogisztika, az üzemen belüli logisztikai megoldások és folyamatirányítás nemzetközi vásárán a targoncagyártók rengeteg újdonsággal jelentek meg.

Szerepeltek a kínálatban automatizált berendezések, akkumulátoros, belső égésű motoros targoncák új energia koncepcióval és kiegészítő rendszerrel. Nagy hajtóerő az anyagmozgató berendezések és a hozzájuk tartozó szoftver megoldások fejlesztésénél a digitális átalakítás, amely a gyártásnál és a logisztikában is sok változást eredményezett. A vevők is egyre inkább a rugalmas, egyedi anyagáram-megoldásokat igénylik automatizált formában. Trend a berendezések és megoldások változatossága, sokfélesége, a fenntartható, hatékony források felhasználása, a magas reciklálási arány a vezetőmunkahelyek és kiegészítőrendszerek jó ergonómiája. Folyamatosan jönnek új berendezések, optimalizálják a meglévő járműszériákat, automatizálják a hardverelemeket a folyamatok ésszerűsítése és a munkahelyi biztonság érdekében. Cél, hogy az anyagáram a lehető leghatékonyabb, legbiztonságosabb legyen az ergonómiai szempontok maximális figyelembevételével. A jövőt tekintve fontos cél, hogy a vezető nélküli emelő, anyagmozgató eszközök átvegyék a raktári dolgozóktól a visszatérő feladatokat, tehermentesítve ezzel a dolgozókat.

Kényelem, ami inspirálja a kezelőket

A CLARK évről-évre újabb és innovatívabb megoldásokat biztosít felhasználói számára. Ez késztette a gyárat a CLARK S szériájának megalkotására is. Intelligens technológiák a hatékony teljesítmény érdekében. Az S szériás CLARK targoncák 8 legfontosabb tulajdonsága többek között a biztonság, könnyű be és kiszállás, tökéletes kilátás, ergonómia, automata elektromos parkoló rendszer, digitális súly kijelzés, intelligens információs rendszer, tolatókamera, mely mind a gép alaptartozéka. Az S sorozattal olyan targoncát hoztak a fejlesztők létre, amely az üzemeltető igényeire összpontosít teljes mértékben és ezzel egyidejűleg megérkeztek a gáz és dízel üzemű targoncák új generációi. Az S osztály típusválasztékban S20, S25, S30, S35-ös modelljelzésű targoncák érhetőek el 2000-3500kg maximális emelő kapacitásig.

A CLARK targoncáinak karbantartása pár perces napi művelet, mivel az összes alkatrész könnyen hozzáférhető a kezelő/karbantartó számára. Az újabb szériás CLARK targoncáknál, így az S széria típusválasztékaiban is alap tartozék a színes, digitális 5 colos TFT kijelző, mely könnyen kezelhető, és számos beállítási lehetőséget biztosít a kényelmesebb munkavégzés elérése érdekében. Többek között CAN busz rendszer, illetve valós idejű diagnosztika is lefuttatható rajta, de akár jelszóval védett karakterisztika beállításokat is tudunk programozni, illetve a kezelő különböző figyelmeztető jelzéseket (optikai / akusztikus) állíthat be, választhatunk az üzemanyag-takarékos targonca beállításai közül, vagy az automata motor leállítás és az automata világítás kikapcsoló funkciók közül. A gyár erőforrásoknak az S szériás targoncáknál az MMC-PSI (2.3L) vagy FORD (2.5L) LPG (52,4 kW) motorokat, illetve az ISUZU (2,2L) (46kW) dízelmotorokat használja, melyek jól bevált üzemanyag-takarékos ipari motorok. Az ergonomikus kabin kialakítás, és a vezetők kényelmi szempontja a CLARK számára mindig is nagy jelentőséggel bírt, hisz a hatékony munkavégzés elengedhetetlen feltétele a kényelmes munkakörnyezet, a jól, és könnyen elérhető kezelő szervek, a tágas belső, és lábtér. Az S széria targoncáinak maximum sebessége 21,2 km/h, így kitűnően alkalmas olyan munkakörnyezetben is, ahol nagyobb távolságokat kell a kezelőnek A és B pont között megtennie, de emellett lehetőség van megengedett sebesség limitálására is.

Szűk folyosókra tervezve

A Yale Europe Materials Handling robottargoncáihoz az iparágvezető Balyo geoguidance navigációs technológiáját használják, ez különbözteti meg őket a hagyományos automatizált irányítású járművektől. Ez a megoldás költséghatékony, mivel nem igényel járulékos telepítendő fizikai infrastruktúrát, a berendezés pedig gombnyomásra manuális üzemmódba kapcsolható a programozott paramétereken kívül eső feladatok elvégzésére. A Yale-robotikai megoldásai rugalmasabbra vannak tervezve, mint a hagyományos automatikus irányítású járművek, és könnyedén integrálhatók a már meglévő ipari alkalmazásokba.

A Yale az 5-ös besorolású dízelmotoroktól kezdve a savas ólom- és lítiumion-akkumulátorokig és a hidrogén üzemanyagcellákig számos energiamegoldásba fektetett be, hogy megfeleljen az egyedi ipari alkalmazásoknak.

Az MR-sorozatú tolóoszlopos targoncacsaláddal sok közös tulajdonsággal is bíró, új MR10-14E targoncák egy billentőoszlop előnyét élvezik, amellyel különösen alkalmassá válnak a kis teljesítményű és alacsony alkalmazásokra, valamint oda, ahol helyszűke van.

A kisebb flottahasználóknak ideális, billentőoszlopos tolóoszlopos targonca költséghatékony megoldás a minimális folyosószélességek mellett üzemelő ügyfelek részére, a keskeny alváz elősegíti két gép folyosón belüli elhaladását egymás mellett.

Szállítókocsis szállítás újragondolva

A Linde új Trolley Supply Truck targoncája hasonlít egy vontatószerelvényhez, de sokkal mozgékonyabb, és hátramenetben is közlekedik. A cég új járműkoncepciója a logisztikai vonat és a villástargonca előnyeit ötvözi. A dizájn alapja a Linde mátrixkoncepciója: az áruszállító mind vezérlőegysége, mind hajtóegysége a Linde raktári berendezés moduláris rendszeréből származik. Ami teljesen új viszont, az a rakományegység, amely kormányzott kerekű, kengyeles teherkocsi formáját veszi fel. Ez lehetővé teszi, hogy az anyagkiszállítás hatékonysága akár 30%-kal emelkedjen.

Sokan már áttértek a villástargoncamentes termelés ellátásra vontatószerelvények vagy logisztikai vonatok segítségével. Ez azért van, mert a vontatókból és vontatmányokból álló vonatok gyakran jobbak, mint a villástargoncák, különösen a tisztán vízszintes áruszállításban. Oldalról rakodhatók be és ki, ezért kevesebb helyet igényelnek, mint egy villástargonca, amely derékszögben áll az útpályára, amikor lehelyez egy raklapot. Továbbá a vontatószerelvények nagyobb anyagmennyiségeket képesek az összeszerelő sorokhoz szállítani utanként. Mindkét tényező kisebb volumenű forgalmi zavart, balesetek alacsonyabb kockázatát és a magasabb termelékenységet kísérő alacsonyabb költségeket eredményez.

Sok esetben a kiindulási vagy célpont zsákutcákban van, így azok a vontatószerelvények nem férnek hozzájuk, amelyek vontatmányaikkal csakis előremenetben képesek közlekedni. Itt lép képbe a Trolley Supply Truck targonca. Ez kiegészíti a Linde logisztikai vonatot, így közép- és hosszú távon további optimalizálást biztosít. A 4 m hosszú, 1,28 m széles és 2,36 m magas Trolley Supply Truck targonca rendkívül kompakt, és elfér egy csupán 1,88 m széles útpályán, beleértve a 30 centiméteres biztonsági távolságot. Ha az útvonalon kanyarok vannak, elegendő egy 2,30 m széles útpálya a teherszállító derékszögben való elfordulásához. Az elöl és hátul is elektromos kormányzású kerekek nagyszerű iránystabilitást biztosítanak, mind az egyenes szakaszokon, mind a kanyarokban. Az U-alakú tehertartót árutartók széles skálájához tervezték. Például két szabványos Euro-raklap vagy egy dupla Euro-raklap szállítható, valamint más árutartók, mint pl. 800 és 1600 x 1200 milliméter közötti méretű szállítókocsik. A Trolley Supply Truck targonca nagyon biztonságos, a kezelő minden irányban jól belátja a terepet.

Tovább bővült a gyalogkíséretű portfolió. A Combilift Combi-PPT terméke is a kiállításon debütált. Ez a gépi meghajtású raklapmozgató kocsi az ír gyártó növekvő gyalogkíséretű termékcsaládjának újabb darabja, 3000 és 6000 kg standard emelési teherbírással. Vevői igények esetén 7000-16 000 kg közötti nagyobb teherbírású modellek kaphatók. A Combi-PPT része a különleges, szabadalmaztatott többhelyzetű kezelőkar, amely valamennyi Combilift gyalogkíséretű modellnél azonos. Ez teszi lehetővé a kezelő részére, hogy az egység mellett álljon, ami rendkívüli láthatóságot jelent még a legterjedelmesebb terheknél is. Így szűk terekben kisebb a termék sérülésének kockázata. A cég Aisle Master csuklós targoncája is nagyon népszerű olyan raktári műveleteteknél, ahol fontos a tér kihasználása. A kiállításon a Combilift további modelljeit is bemutatták, a kompakt, ellensúllyal ellátott kivitelű, elektromos Combi-CB, valamint a szintén elektromos meghajtású, 4 t teherbírású C4000ET illetve a többirányú Combi-WR4 tolóoszlopos gyalogkíséretű targonca, és a Combi-CS ellensúllyal ellátott, gyalogkíséretű targonca modelleket.

Találkozzunk 2020. márc. 10-12-én, a következő LogiMAT kiállításon, hogy nyomon követhessük az intralogisztika versenyfutását!