Érdekességek az elektromos autózásról

Tavaly már közel 2,3 millió, tisztán elektromos meghajtású autót értékesítettek világszerte, s csak Európában 160 ezernél is több töltőállomás áll az autótulajdonosok rendelkezésére. A Schneider Electric összegyűjtötte az e-autózás történetének és jelenének legizgalmasabb sztorijait.

Az elmúlt évek során rengeteget fejlődtek az elektromos autók, valamint az azokat kiszolgáló infrastruktúra is. A klímacélok elérésének támogatására a Schneider Electric a közelmúltban bejelentette, hogy 2030-ig a mintegy 14 ezer járműből álló céges flottáját teljes egészében elektromos meghajtású autókra cseréli. Az e-mobilitás a vállalat számos munkatársa számára nem újdonság, hiszen olyan termékeken dolgoznak, ami annak elterjedését támogatja, ismertette Kozma László, a Schneider Electric szakértője.

A Schneider Electric összegyűjtötte az e-autózás történetének és jelenének legizgalmasabb sztorijait:

Közel két évszázados múlt

Habár első hallásra hihetetlennek tűnhet, de az elektromos járműfejlesztés közel két évszázados múltra tekint vissza, ráadásul komoly magyar vonatkozással. Az első, tisztán elektromágneses elven működő elektromos motort, a „villanydelejes forgonyt” 1828-ban alkotta meg Jedlik Ányos, habár nem szabadalmaztatta. Az első, utakra szánt elektromos jármű prototípusát 1832-ben építette meg Robert Anderson skót mérnök. Az első, elektromos autónak nevezhető jármű elkészítése pedig Thomas Parker nevéhez fűződik: az 1884-ben bemutatott autó magában hordozta a lehetőséget, hogy meghódítsa az utakat.

Egyszer már hódított az elektromos autó

A 19. és a 20. század fordulójának autóközlekedésében az elektromos meghajtás uralkodott, tízezerszámra adták el az ilyen járműveket. Az Egyesült Államokban például becslések szerint 1900-ra minden harmadik közúton közlekedő jármű elektromos autó volt. Számos előnyük már akkor is megmutatkozott, hiszen a gőzmeghajtású és a belső égésű motoroknál csendesebb és „tisztább” volt, ráadásul utóbbival ellentétben kurblira sem volt szükség a beindításukhoz.

Az elektromos autók a fejlődésnek induló nagyvárosokban bizonyultak legnépszerűbbnek, ahol nem jelentett problémát a korlátozott hatótávolságuk. A 19. és a 20. század fordulóján 60 darab elektromos taxi rótta New York utcáit.

Az elektromos meghajtású járművek a 20. század elején veszítették el kezdeti előnyüket. Ehhez hozzájárult az olajmezők feltárása is, ami olcsóbbá tette a belsőégésű motorok használatát. Ráadásul az úthálózat fejlődése lehetővé tette a hosszabb távú autós utazásokat, ami akkor szintén a belsőégésű motoroknak kedvezett.

Megkezdődtek a motorok fejlesztése, s a benzinmeghajtású autók tömegtermelése Henry Fordnak köszönhetően. 1912-ben egy Ford T-Model mindössze 650 dollárba került, míg egy elektromos autóért ennek több mint 2,5-szeresét kellett fizetni.

Már 7,5 millió e-autó világszerte

2019-ben világszerte 2,26 millió tisztán elektromos autót értékesítettek, ami 9 százalékos növekedést jelentett 2018-hoz képest. Ez azt jelenti, hogy 2019 végére nagyjából 7,5 millió elektromos meghajtású személyautó rótta az utakat a Földön. Ha az eladott járművek számát nézzük, akkor Kína a listavezető: a távol-keleti országban közel 1,2 millió elektromos autót vásároltak tavaly.

A norvégok vásároltak tavaly legnagyobb arányban e-autót

Az észak-európai országok számos gazdasági, egészségügyi és oktatási mutatóban világszerte a legjobbak között szerepelnek, s az elektromos autózásban is az élre törnek. Norvégiában például a tavaly eladott új autók 56 százaléka volt elektromos meghajtású, ami világviszonylatban a legnagyobb arány volt. A második helyezést 24,5 százalékkal Izland érte el. Hazánkban tavaly 1833 darab tisztán elektromos autót értékesítettek: habár ez a szám az egy évvel korábbihoz képest 41 százalékos növekedést jelent, a teljes piac alig több mint 1 százalékát adta ez a kategória.

Tesla 1000 kilométeres hatótávval

A 2019-es év legnépszerűbb elektromos személyautójának világviszonylatban a Tesla Model 3 bizonyult, amiből mintegy 300 ezret értékesítettek. A Tesla azonban nem csak marketingben és eladásban nyújt kiemelkedőt: járműveik ár és teljesítmény arányának szempontjából is a kategória csúcsát jelentik napjainkban.

A társaság bemutatta a Tesla Roadster 2-t, amit leendő tulajdonosik már előrendelhetnek. A hírek szerint ez a Tesla is rekorder lehet 1000 kilométeres hatótávjával.

800 lóerő, 338km/h-s végsebesség

Tavaly szeptemberben a floridai Kennedy Űrközpont kifutóján száguldott egy több mint 800 lóerős tűzpiros sportautó azzal a céllal, hogy rekordot döntsön, olvasható a GyártásTrend oldalán. A kísérlet sikerült: a C7 Corvette alapjaira épített Genovation GXE 338 km/h-s sebességet ért el, amivel a leggyorsabb tisztán elektromos autó címet tudhatja magáénak.

akkumulátor elektromos elektromos autó fenntartható környezetvédelem