Speciális elsőkerék-hajtási megoldás a DAF-tól

Írta: Kalmár Nárcisz - 2020 május 01.

Azokhoz a tehergépkocsikhoz, amelyek nagyrészt úton közlekednek, azonban néha csúszós utakon vagy terepen is használják őket, a DAF egy speciális, hidraulikus elsőkerék-hajtási megoldást tesz elérhetővé, amely egy kapcsolóval egyszerűen aktiválható. Az új, „PXP” meghajtást a Paul Nutzfahrzeuge közreműködésével fejlesztették ki, és a PACCAR MX-11 vagy MX-13 motorral hajtott DAF CF és XF 4×2 vontatón lesz elérhető. A többi alváztípusnál az év hátralévő részében válik majd elérhetővé a rendszer.


A 4×2 DAF CF és XF vontatóknál, amelyeknek néha terepen kell közlekedniük, a DAF bevezeti a „PXP” rendszert, amely lényegében egy speciális kapcsolóval aktiválható, hidraulikus elsőkerék-meghajtás.

A csak alkalmanként terepen közlekedő tehergépkocsik állandó összkerék-meghajtása általában jelentős költséget jelent a beszerzés, karbantartás és üzemanyag-fogyasztás szempontjából. Néha azonban fontos, hogy extra vonóerő álljon rendelkezésre az árkok, homokos utak, burkolatlan rakodóhelyek és meredek emelkedők leküzdéséhez.

Az ilyen, kihívást jelentő helyzetekre a CF és XF 4×2 vontatóhoz a DAF mostantól elérhetővé teszi a hidraulikus elsőkerék-meghajtási opciót, amely a műszerfalon lévő kapcsolóval aktiválható. Ha a jármű a hajtott kerekek csúszását észleli, a PXP–Paul Xtra Power automatikusan aktiválódik. Minél nagyobb a hátsó csúszás mértéke, annál nagyobb vonóerőt biztosít az első kerekeknek.

A 4. fokozatig használható

A DAF be- és kikapcsolható elsőkerék-meghajtása az első négy előremeneti fokozatban, valamint az első és második hátrameneti fokozatban érhető el. 20 km/h feletti sebesség esetén (és/vagy 5. vagy magasabb fokozatban) a PXP készenléti üzemmódba kapcsol vissza. A rendszer alacsonyabb sebességen és szükség esetén ismét aktiválódik.

Az optimális használhatóság tekintetében semmilyen változás nem tapasztalható
A be- és kikapcsolható elsőkerék-meghajtás lehetővé tétele érdekében minden első tengely kerékagya hidraulikus motorral van felszerelve, amely legalább 6435 Nm nyomatékot ad le 360 bar maximális rendszernyomás mellett. A megoldás biztosítja az optimális teljesítményt, valamint az optimális élettartamot és megbízhatóságot. Egyedülálló tulajdonsága, hogy a motorokat a közvetlenül a motor-mellékhajtásra szerelt hidraulikaszivattyú hajtja, ami egyszerre takarít meg súlyt és helyet. Emellett a hidraulikaszivattyú a maximális hatékonyság érdekében olyan alkatrészeket is képes meghajtani, mint a daruk, kampós emelőkarok, kitámasztó stabilizátorok és konténeres rakodórendszerek. Ez azt jelenti, hogy csak egy hidraulikatartályra van szükség, ami kisebb súlyt és nagyobb helyet eredményez.

Az új PXP rendszerrel a DAF ismét bizonyította, hogy minden szállítási igényhez képes optimális megoldásokat biztosítani. A DAF változtatható elsőkerék-meghajtása különleges előnyöket kínál a teljesítmény, a súly és az alvázban lévő hely tekintetében.