A csomagolás művészete

Becsüljük meg a világunkat – javasolja Charles Ng márkatanácsadó. A Metsä Boards Better with Less („Jobbat kevesebbel” a ford.) – Design Challenge célja az, hogy a tervezőket innovatív, fenntartható, korlátozott mértékű természeti erőforrást felhasználó csomagolások megalkotására ösztönözze.

Teljesen izgatott vagyok. Innovációkat, rabul ejtő, intelligens gondolatokat, új felhasználási célú anyagokat akarok látni. Látni szeretném a karton új felhasználási lehetőségeit. Véleményem szerint manapság teljesen új módon kell használni a kartont. Olyan dolgokat akarok látni, amelyek határokat törnek át” – lelkesedik Andrew Gibbs.

Gibbs vezérigazgató, a The Dieline fogyasztói csomagolás és fogyasztói médiamárka alapítója és kiadója, egyben a Better with Less – Design Challenge zsűritagja.

A versenyt kozmetikumok, élelmiszerek és az e-kereskedelem fenntartható, innovatív csomagolási ötleteinek erősítésére hívták életre. A verseny nyílt a hivatásos tervezők és a csomagolástervezési hallgatók számára is.

Metsä Board a legjobb innovációkért járó pénzdíjakon kívül egy hallgatót is megjutalmaz azzal, hogy gyakorlati tanulmányokat folytathat a vállalat saját csomagolástervező csapatában. A győzteseket tavasszal hirdették ki.

Tavaly került sor először a versenyre. Több mint 300 pályázatot nyújtottak be összesen 38 országból. A nyertes terv a klasszikus buborékfólia innovatív, környezetbarát kartonból készült alternatívája lett. Stefan Junge zsűritag, a Beuth Hochschule für Technik Berlin csomagolástechnológia professzorának megítélése szerint ez nehéz feladat volt.

„Nagyon tetszett a tavalyi nyertes koncepció: alacsony anyagszükséglet, nincs stancolási hulladék és nagyon intelligens a 3D hajlítási megoldás. Ezt nehéz lesz idén felülmúlni, mindenesetre nagyon várom az új, inspiráló ötleteket” – mondja Junge.

„Jobb fogyasztói élmény kevesebb környezeti hatással.”

Korlátozott erőforrások

Új értelmet talált a csomagolóipar a mai fogyasztói tapasztalatok keresésének kultúrájában. Az internet tele van kicsomagolós videókkal, amelyekben szó szerint a csomagolás van a figyelem középpontjában. Úgy tekintenek a jó csomagolástervezésre, mint ami plusz értéket ad a márkának, a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak.

„A fokozott környezettudatosság miatt érdekes időszak ez a csomagolóipar és persze a tervezők számára is. Környezetbarátabb megvilágításban tekintenek a csomagolásra, és minél tágabb horizontot vizsgálnak, annál innovatívabbak lesznek a megoldások” – mondja Alissa Demorest zsűritag, a Formes des Luxe luxuscsomagolási magazin főszerkesztője.

Egyetértenek a zsűri tagjai abban is, hogy a jó dizájn fontos szerepet játszik a fogyasztás környezeti hatásainak csökkentésében. Charles Ng márkatanácsadó, a hongkongi székhelyű pénzügyi szolgáltató, az MCL Group alapítója hosszú távon gondolkodik a témáról.

„A természeti erőforrások korlátozottan állnak rendelkezésünkre, és meg kell becsülnünk a dolgainkat. A régi Kínában a dolgok nagyon drágák voltak, de az iparosodás után már nem tartottuk tiszteletben a természetes dolgokat. Nekünk, tervezőknek, el kell gondolkodnunk azon, hogyan használhatják az emberek úgy a dolgokat, hogy azzal jót tegyenek a világunknak” – mondja Charles Ng.

Do more with less (”Alkoss többet kevesebbel.” a ford.)

Milyen aktuális trendek vannak a csomagolóiparban a fenntarthatóságon túl?

Ilkka Harju, a verseny elnöke és zsűritagja szerint egyértelmű törekvés mutatkozik a természetes csomagolóanyagok iránt.

Úgy gondolom, hogy manapság nagyon divatosak a természetes felületek. Igen szép kontrasztot lehet elérni, ha a természetes felületeket grafikai elemekkel és speciális effektusokkal kombináljuk” – állítja Harju, a Metsä Boards Packaging Services EMEA és APAC igazgatója.

A zsűri minden tagja komoly elvárásokat támaszt a kartoniparral szemben. Junge az iparágak szoros együttműködését pártfogolja. „Tovább kell javítani a karton 3D-s formázhatóságát, hogy több opció lehessen. Az igazi áttörés akkor jön létre, amikor a karton alapú megoldás ugyanúgy védi a terméket, mint más anyagok, de ezt azonos vagy kisebb tömeggel éri el” – hangsúlyozza Junge.

„A dolgok egyszerűsítése és a »kevesebb több« mottó áll a Better with Less – Design Challenge középpontjában” – mondja Clark Goolsby, a zsűri tagja, a Chase Design Csoport kreatív igazgatója. „Nekünk, dizájnereknek alapvető feladatunk az, hogy megkíséreljük egyszerűbbé tenni a dolgokat a fogyasztók és a bolygó érdekében. Azt hiszem, hogy a Better with Less tökéletesen alkalmas erre. Minden másnál nagyobb szükségünk van az új kreatív és inspiráló megoldásokra” – hangsúlyozza Goolsby.

(A verseny követése a közösségi médiában a #betterwithless hashtag segítségével.)

Forrás: Metsä Board 2020 Frühling
Szerző: Anna Gustafsson
Fotók: Unsplash és Metsä Board
Fordítás: LUPE Magazin

buborékfólia csomagolás csomagolástervezés csomagolástervezési verseny e-kereskedelem élelmiszer karton környezetbarát kozmetikum verseny