fbpx

Önvezető tengeri szállítmányozás

Írta: Csomor Zsolt - 2020 november 15.

A norvégiai és szingapúri kutatóintézetek együttműködése az intelligens és autonóm tengeri közlekedési rendszerekre fókuszál. Az újítást Chee Hong Tat szingapúri közlekedési és külügyminiszter, valamint a norvég szingapúri nagykövet, Anita Nergaard ismertette.

 

 

A részleteket a norvég SINTEF Ocean és a Szingapúri Tengerészeti Technológiai Központ (TCOMS) dolgozta ki. A projektben a szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság (MPA), a szingapúri Tengerészeti Intézet (SMI), valamint a Norvég Kutatási Tanács (RCN) is közreműködik.

Az intelligens és önvezető hajók kiváló lehetőséget nyújtanak a közlekedési rendszerek újragondolására. A végső cél egy globális szintű, fenntartható tengeri szállítmányozási rendszer kialakítása.

A mostani újítás az ipar 4.0 hajózási ágazatot érintő hatásait vizsgálja, különös tekintettel az okoshajókra és -kikötőkre, a digitális adatcserére, az automatizált folyamatokra, valamint az autonóm vízi járművekre és a fejlett robotikára.

További cél egy nyitott és nemzetközi innovációs ökoszisztéma létrehozása, amely támogatja az új üzleti modelleket és piaci lehetőségeket, olvashat Marine Link és az IoT ZóNA oldalán. Kiemelt kutatási területnek számít az intelligens hajók közötti interakció, a digitális interoperabilitás és az intelligens kikötők kialakítása. A nemzetközi szabványok kialakítása pedig az egyenlő versenyfeltételek biztosításának kulcsfontosságú elemét jelenti.

Mindehhez hatalmas laboratóriumokra is szükség van. Ezekben ugyanis ellenőrzött körülmények között tesztelhetik a szélsőséges időjárási körülmények hatásait, az összetett manőverezést és a bonyolult hardveres rendszerek működését. „Éles” környezetben történő bevezetés csak ezt követően valósulhat meg.