fbpx

A digitalizáció versenyelőnyt eredményező hatása a logisztikai folyamatokra

Írta: Transpack-2020/VI. lapszám cikke - 2021 január 02.

A negyedik ipari forradalom számos új lehetőséget nyitott a gazdaság egyes szektoraiban. Az informatika robbanásszerű fejlődése és a digitalizáció gyors elterjedése a gazdaság számos területén hozott már változást a mezőgazdaságtól kezdve az élelmiszeriparon és az autógyártáson át egészen a logisztikai folyamatokig.

 

Az adatok azonnali feldolgozása elengedhetetlen

A logisztika területén tapasztalható ipar 4.0 megkönnyíti és egyszerűsíti a kommunikációs folyamatokat, lehetővé téve az információk gyorsabb, pontosabb áramlását. Az intelligens megoldások és az egymással hálózatba kapcsolt rendszerek segítségével hatékonyabbá tehetőek a gépek, berendezések, valamint a logisztika szereplői és a termékek egymással való kommunikációja, ezáltal a szállítmányozás és a raktározás területén is új lehetőségek nyílhatnak.

A logisztikai vállalatok a napi munkavégzés alkalmával hatalmas mennyiségű adathalmazt állítanak elő. Az adatok megfelelő elemzésével és szűrésével azonban javítható az előrejelzések hatékonysága és a logisztikai tervezés. A nagy mennyiségű adatelőállítás túlnyomórészt annak köszönhető, hogy az ellátási lánc mentén az információk, adatok nagy részét elektronikusan továbbítják és dolgozzák fel. Az adatok a logisztika teljes területéről származhatnak különféle szenzorokból, RFID-címkékből, fuvarozási adatokból, raktározási kapacitásadatokból és a különböző rendszerek kommunikációjából. Ezen adathalmazok szinte azonnal történő feldolgozása, elemzése és kiértékelése nélkülözhetetlen a versenyképesség és a hatékonyság növelése szempontjából; elég csak a GPS-navigációra, a valós idejű időjárás előrejelzésre vagy a Big Data elemzések alapján készülő fuvarszervezési folyama tokra, illetve az “okos” konténerekre, raktárakra gondolni.

 

illusztráció

 

Alkalmazások a logisztika szolgálatában

A szolgáltatások közül a teljesség igénye nélkül a követezőket emelném ki: a shipment control például lehetővé teszi akár a legkisebb csomagegység online nyomon követését is bármikor, bárhonnan. A szállítással kapcsolatos információk és elektronikus adatok GPRS-en keresztül szinte perceken belül érkeznek a központi rendszerbe, egyenesen a gépjárművezető kézi számítógépéről. Az alkalmazás emellett a szolgáltató digitális archívumához való hozzáférést is lehetővé teszi, amely tárolja az összes, adott szállítással kapcsolatos fotódokumentációt is. A szolgáltatás nemcsak a disztribúciós logisztika, hanem a beszerzési logisztika terén is kínál megoldásokat.

A warehouse control alkalmazás használatával átláthatóvá, és az utolsó részletekig nyomon követhetővé válnak a raktári folyamatok; a betárolás, a kitárolás menete, illetve azonnal elérhető a készletek aktuális állapota adott pillanatban. A szolgáltatás jóvoltából a teljes szállítási folyamat felügyelhetővé válik, hiszen az alkalmazás összekapcsolható a shipment control applikációval is.

Az invoice center online számlamenedzser alkalmazásával az összesített számlán egy oldalon láthatóak az adott elszámolási időszak összesítései, valamint az adóelőleg levonásokhoz szükséges adatok is. Az invoice centerben minden szállítással kapcsolatos részlet elérhető több formátumban.

A transport order alkalmazása például a szállítási megrendelések leadásában jelent segítséget. Az előre megadott beállításokkal és az ügyfél saját rendszereiben az importfunkcióik megjelenítésével vagy elrejtésével idő takarítható meg. Az alkalmazásban olyan vevő specifikus funkciók támogatottak probléma nélkül, mint például a veszélyes áruk információi.

Egy átlagos hazai vállalkozás informatikai rendszere kevesebb, mint 8 perc alatt feltörhető

A digitalizáció logisztikára gyakorolt hatásával kapcsolatban a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége és a NORDLOG Klaszter közös szervezésében megrendezett, „Iránytű a logisztikában – Irány Észak” című logisztikai szakmai konferencián 2019- ben többek között elhangzott, hogy például a lengyelországi vállalatok digitalizációs szintje két és félszer fejlettebb, mint a magyarországi vállalkozásoké: egy átlagos hazai vállalkozás informatikai rendszerét kevesebb, mint 8 perc alatt fel lehet törni. A rendezvény fontos konklúziójaként említendő, hogy a hazai szervezetek digitalizációs folyamatainak felgyorsítása sürgető kérdés, mert a jövőben ez jelenti a versenyképesség kulcsát.

 

Az e-kereskedelem is a digitalizációt sürgeti

A digitalizáció témaköréhez kapcsolódva meg kell említeni az e-kereskedelem fogalmát is, amelynek rohamos fejlődése, valamint az évi több mint 20 százalékos növekedése hatalmas modernizációs kényszert jelent a logisztikai vállalatokra nézve. A legnagyobb vállalatok (mint például az Amazon) bizonyos területeken már az aznapi kiszállítást is vállalják, az Alibaba pedig megcélozta a 72 órás kiszállítási időt.

A szűkített kiszállítási határidők óriási logisztikai kihívást jelentenek, amelyek egyre korszerűbb digitalizációs megoldásokat igényelnek. A drónok alkalmazása, a blokklánc rendszerek, az automatizálás új szintjei vagy a robotok megjelenése mind-mind olyan technológiák, amelyeket az ipari termelő, gyártó vállalatok és a logisztikai szolgáltatók nem hagyhatnak figyelmen kívül annak érdekében, hogy továbbra is versenyképesek tudjanak maradni.

 

illusztráció

 

Új kapukat nyit a megfelelő adatfelhasználás

Szakemberek előrejelzései szerint az egységes digitális piac akár 340 milliárd euro mértékű gazdasági növekedést és többszázezer új munkahelyet eredményezhet, ezért a digitális technológiák és online szolgáltatások használatának és elterjedésének támogatása mindenképp prioritást élvez. A szállítmányozási és fuvarozási szektorban hatalmas mennyiségű adat áll rendelkezésre, amelynek megfelelő módon történő felhasználásával új üzleti lehetőségek nyílhatnak meg, az erőforrásokat hatékonyabban lehet felhasználni, illetve ez az újfajta tudás az emberek életminőségén is javíthat. A szállításmenedzsment fejlesztése érdekében új értéknövelő szolgáltatásokat is szükséges lenne bevezetni, a közlekedési adatok felhasználásával továbbá a közlekedésirányítás is javulhatna.

 

A tervezést is hatékonyabbá teszi az adatcsere

Számtalan lehetőség rejlik még az IT és az adathalmazok felhasználásában. A szállítmányozás, fuvarozás és az egyéb, logisztikához kötődő szolgáltatások alapvetően profitálhatnak az új megoldásokból: a GPS navigáció, a valós idejű időjárásjelentés és az úgynevezett „okos konténer” csak néhány példa azon technológiákra, amelyek szinte újraírják a termékek szállítását.

A Nemzetközi Tengerhajózási Hivatal (IMO) támogatja a hajók, illetve a hajók és a kikötők közti automatikus elektronikus adatcserét a hatékonyság növelése, illetve a navigáció biztonságosabbá  tétele érdekében. A jövőben a hajók előzetesen jelezhetik a kikötőknek, hogy melyik fedélzeten lévő konténerben milyen áruféleség található, így a tervezés hatékonyabbá, a lerakodás gyorsabbá válhat. A szenzorokkal és RFID-val felszerelt konténerek az optimális szállítás érdekében regisztrálásra kerülnek. A romlandó áruk nyomon követésével például lehetőség nyílik arra, hogy még az esetleges minőségromlás bekövetkezését megelőzően kiszállításra kerüljenek.

A tehergépjárművekben használt telematikus rendszerek és adatbázisok pedig segíthetnek csökkenteni a szállítások közben felmerülő várakozási időt, illetve a kikötőkben található szűk keresztmetszetek kikerülését azzal, hogy informálják a gépjárművek vezetőit arról, pontosan mikor és hol rakodják ki a konténereket.

 

illusztráció

 

Jelentős költségcsökkentő tényező

A szakértők szerint a digitalizációs folyamatoknak és a felhőalapú megoldások alkalmazásának köszönhetően egyrészt drasztikusan csökkenhetnek a beruházási költségek, másrészt a fuvarszervezői programok nyújtotta megoldások alkalmazásával 5-15%-os költségmegtakarítás érhető el. A megtérülés másik – nehezebben számszerűsíthető – része az ügyfélkiszolgálás színvonalának magasabb szintű elérése, és az ebből adódóan kialakuló, fokozódó ügyfélélmény. Ilyen eset például, amikor egy-egy munkafolyamat ideje vagy az adminisztrációs feladatok száma lecsökken, egy-egy fuvarfeladat és ezzel együtt a küldemény bármikor, bárhonnan nyomon követhető. És természetesen az is, hogy a közreműködő felek az előre jelzett időben kapják meg a szállítmányt. Ezekben mind-mind segítenek a legújabb informatikai megoldások.

 

Slabéczi Ivett