Láthatatlan vonalkódok a csomagoláson?

A vonalkódok fejlődése odavezetett, hogy könnyebben leolvashatóak, és egyre nagyobb adatkapacitásúak lettek. Ugyanakkor bizonyos esztétikai, márkahitelesítési, áruértékesítési, biztonsági, nyomon követési vagy éppen újrahasznosítási okok miatt létrejött az igény a láthatatlan, pontosabban az elrejthető kódok iránt.

 

Vonalkód

Működjön észrevehetetlenül

A csomagolástervezők, a grafikusok és a marketingszakemberek számára sokszor gondot okoz a csomagolásra kerülő vonalkód esztétikai megjelenése. Úgy érzik, hogy kreativitásukat vagy a termék márkaélményét korlátozza a fekete-fehér vonalak időnként zavaró grafikai jelenléte, szabványos mérete, kötelező színpárosítása. A vo

nalkód „csúnyaságának” enyhítésére olyan grafikai ötleteket valósítanak meg, amik ugyan illeszkednek a termék arculatához, megtartják a vonalkód azonosítási funkcióját, viszont lerontják szabványosságát. Ráadásul az egészen kis méretű termékeken vagy a túl sok, szükséges nyelvet tartalmazó csomagoláson kevés hely marad számukra, ezért zsúfoltságot okozhatnak. Szívesebben álcáznák vagy tennék észrevehetetlenné a kódokat. A magas minőségű vagy csúcskategóriájú termékek esetében a tetszetősség és a szépség mellett felmerül a hamisítás elleni védekezés igénye is. A kalóztermékek számos iparágban jelentenek problémát, ideértve a gyógyszeripart, a kozmetikumokat, a luxuscikkeket, a dohány- és alkoholtermékeket, a ruha- és divatipart vagy éppen a háztartási gépeket. A hamis termékek negatív hatásai a bevételkieséstől a meghibásodáson át az egészség veszélyeztetéséig terjedhetnek, és reklamációhoz, kártérítéshez vagy perhez vezethetnek. A márkatulajdonosok számára fontos céllá vált, hogy úgy tegyék ellenőrizhetővé a termékeik hitelességét, hogy ezáltal megnehezítik a hamisítók dolgát. A tételek vagy az egyes elemek egyedi, sorszámozott azonosítása, és az adatok ellenőrizhetősége többszörösen védett adatbázisokban mind azt a célt szolgálják, hogy visszatartsák a kalózok tevékenységét. Adathordozói szempontból megoldást adhat a kétdimenziós adatmátrix kódok megfelelő adatkapacitásukkal és egy megfelelő adatbázis hálózati kapcsolattal. Az esztétikai hatás mellett fokozhatja a termék hamisítás elleni védelmének biztonságát, ha a kódok láthatatlanok maradnak, és a hamisítók nem tudják lemásolni azokat.

 

Vonalkód

 

Jelentős értékesítési szempont és fogyasztói igény a vásárlók minél szélesebb körű tájékoztatása, és minél gyorsabb kiszolgálása is. Annak érdekében, hogy a pénztárnál ne kelljen az alkalmazottnak elfordítania vagy megforgatnia a terméket azért, hogy a vonalkód a szkenner felé mutasson – és ezzel a tevékenységgel és az okozott időveszteséggel ne tartsa fel a vásárlót – egyes áruházláncok elvárják a beszállítótoktól, hogy a termék több oldalán is megjelenjen a vonalkód. Helyenként hívhatjuk úgy is, hogy a vonalkód sztráda. Ez a fajta megjelenítés tapasztalhatóan hasznos a pénztáraknak, viszont semmiképpen sem szép, és a már említett magasabb minőségi termékkategóriában biztosan nem vonzó. A tudatos vásárlók azon igénye, hogy egy termékről minél több és pontosabb információt tudjanak elérni, valamint az okostelefonok rohamos fejlődése odavezetett, hogy ma már több száz alkalmazás használja a termékeken található vonalkódokat a termékinformációk mobil vagy digitális eléréséhez és lekérdezéséhez. A fogyasztók a mobiltelefonjuk segítségével beolvashatják a termék csomagolásán található kódokat, és az alkalmazás másodpercek alatt eljuttatja azokat a termékkel kapcsolatos, remélhetően hiteles információkhoz, videókhoz, receptekhez, ajánlatokhoz. A világjárvány a digitális vásárlás mellett felerősítette az érintkezés és érintés nélküli vásárlás iránti kívánalmakat is. Bolti vásárlás során, az egészségügyi biztonság érdekében a vevők szívesebben választanak először a szemükkel, mint a kezükkel. Ők sem szeretnék megfogni és forgatni a terméket csak azért, hogy megtalálják rajta az információhoz vezető kódot. Mi lenne, ha ezek a kódok bárhol ott lehetnének a terméken, bármilyen irányból beolvashatók lehetnének, és mégsem zavarnák a termék grafikai, esztétikai megjelenését? Mi lenne, ha ezek a kódok nemcsak mobiltelefonokkal, kézi vagy pénztári szkennerekkel lehetnének leolvashatók, hanem nagy kapacitású, termelésbe integrált gépi olvasókkal is? És mi lenne, ha az általuk elérhető adatbázisokban tárolt információk nemcsak a termékről szólnának, hanem például a termék csomagolásának anyagösszetételére vonatkozóan is adnának útmutatást. És mi lenne, ha mindez anélkül mehetne végbe, hogy a vásárlói élményt csökkentenék az adathordozók megjelenítése? A szakértők egyetértenek abban, hogy hosszabb távon széles körben is működhetnek olyan megoldások, melyek úgy tudják biztosítani a vonalkódok adathordozó-képességét, hogy az adatszállító eszközt elrejtik az emberi szem elől, de a szabványosságot megtartják.

 

Vonalkód

 

Hordozzon információt

Mindenek előtt érdemes tisztázni, hogy a láthatatlan „vonalkódok” kifejezést sokkal inkább a közérthetőség kedvéért használják a különféle médiák, mint az alkalmazható technológia helyénvaló szakmai megnevezéséért. A szabad szemmel nem látható adathordozók nem lehetnek a fogyasztói csomagolásokról közismert egydimenziós EAN-13 vonalkódok. Egyfelől ezek a lineáris vonalkódok olvashatóságuk miatt nem alkalmasak arra, hogy rejtve maradjanak, mert olyan optikai rendszerek, melyekben a különböző szélességű sötét és világos vonalak váltakozásába kódolt adatok kiolvasásához infravörös lézereket használnak. Az adatok dekódolásához az olvasók megmérik a visszavert fény mennyiségét, és visszafejtik bineáris adatformába. Ha tehát a vonalak láthatatlanok vagy esetleges erősségűek lennének, akkor ez nem történhet meg, és nem kiszámítható az intenzitás. Vagy az összes fény visszaverődne, ami nem lenne értelmezhető az olvasó számára.

Másfelől a lineáris vonalkódok adatkapacitása és hibajavító képessége – ami rejtett állapotban fontos feltétel lehet – kisebb, mint a képi olvasással működő kettő vagy több dimenziós kódoké vagy kódolásoké. A fenti igények kielégítésére alkalmazható megoldások esetében helyesebb, ha láthatatlan vonalkódok helyett láthatatlan kódokról vagy megbúvó, elrejtett jelekről beszélünk.

 

Vonalkód

 

Maradjon rejtve

A szimbólum

Számos iparág használ már a jelölésre láthatatlan tintákat vagy lakkokat. A különböző gyártók széles skáláját kínálják az olyan festékeknek, melyek ultraviola (UV) vagy infravörös (IR) fénnyel megvilágítva különféle színekben fluoreszkálnak. Az UV-fényre világító festékek használata gyakoribb, és a tinták szélesebb választéka áll rendelkezésre. A legtöbb festék az UV-frekvenciák széles tartományára reagálva fluoreszkál. Léteznek olyan speciális biztonságot adó festékek is, melyek csak keskeny sávban fluoreszkálnak, viszont ugyanúgy viselkednek, mint a többi nyomdafesték, és például tintasugaras, hőnyomtatási és hagyományos nyomtatási módszerekkel is alkalmazhatók. A hamisítás megelőzésére már több területen is használják a kétdimenziós Data Matrix kódokat, melyek minőségbiztosítási adatokat, sorszámokat és sorozatszámokat, figyelmeztetéseket vagy éppen az ellátási láncon belüli nyomon követésre vonatkozó információkat tartalmazhatnak. Ha például termékvisszahívás gyanúja merül fel, a kód beolvasásával ellenőrizhető, hogy a kód megfelel-e az alkalmazott szabványoknak, vagy a termék megfelel-e a követelményeknek. Ha ezeket a kódokat szabad szemmel láthatatlan UV-lakkal vagy tintával nyomtatják ki, tovább fokozható a biztonság. Szükség esetén több helyen is elhelyezhetők a csomagoláson, így a szkenner számára könnyebb leolvasni a kódot, függetlenül a csomagolás megfogási irányától. Fontos megjegyezni, hogy amíg a kód kinyomtatása nem igényel további jelentősen új nyomtatási technológiát, addig a beolvasásához speciális eszközre van szükség. Az információ kinyeréséhez a láthatatlan kóddal ellátott képet olyan eszközzel kell lefényképezni, mint egy webkamera, ami fekete fényű LED-del van felszerelve, és láthatóvá teszi a láthatatlan tintát. Az információt a készülékben lévő program dekódolja. Mivel a tinta normál megvilágításban teljesen láthatatlan, a láthatatlan 2D-kód bárhova rányomtatható az anyagra vagy felületre anélkül, hogy befolyásolná annak megjelenését.

 

Vonalkód

 

A tartalom

Szakértők szerint nagyreményű új fejlesztés a hagyományos vonalkódokat és kétdimenziós kódokat láthatatlan jelrácsokkal helyettesítő digitális vízjel (DW). A módszer a GS1 Globális kereskedelmi áruazonosító szám (GTIN) többszöri kódolását alkalmazza – számos egyéb információval kiegészítve – a csomagoláson. Míg az emberi szem nem látja a Digimarc „vonalkódot” – amelyet az azonos nevű technológiai vállalat fejlesztett ki – a speciális szoftverrel felszerelt kameraszkennerek azonnal rögzítik a termék részleteit. A digitális vízjelek olyan postabélyeg nagyságú észrevehetetlen kódok, amelyek teljesen lefedik a fogyasztási cikkek csomagolásának felületét. A termékazonosításra vonatkozó globális és nyílt szabványok alapján sokféle attribútumot kódolhatnak, mint például a gyártót, az SKU-t, a felhasznált műanyagok típusát, a többkomponensű anyagok összetételét, az élelmiszer vagy a nem élelmiszer felhasználását, stb. A digitális vízjelek akár mélynyomtatással, akár flexo vagy digitális tintasugaras technológiával is kinyomtathatók. A Digimarc egyelőre zártrendszerű alkalmazásként működik, ám egyes szkennergyártók ennek ellenére bizonyos szkennermodellekkel már fejlesztik a dekódoló szoftverét. A láthatatlan kódok világa folyamatosan alakul és fejlődik, és az eszközgyártók is szünet nélkül fejlesztik szkenner kínálatukat és a dekódoló szoftvereiket, mivel számos, innovációra nyitott piacvezető cég már megkezdte a használatukat. Ugrásszerű terjedésükhöz és széles körű alkalmazásukhoz holisztikus összefogásra és működő hálózati rendszerekre van szükség, ami már talán nincs is olyan messze.

 

Kecskés Katalin, GS1 Magyarország

adat agrár csomagolás jel kód logisztika marketing mezőgazdaság vonalkód
..