fbpx

Veszélyben az ipar: logisztikai fordulat kell

Írta: Kohout Zoltán - 2021 június 05.

Miközben beletaposnak a gázba az autógyárak, aggasztó az ellátási láncok állapota a járvány végén…

 

Autók

 

Szakadozik a lánc, de ez jót is szülhet

Súlyosan érinti a világ autógyártóit a mikrochip-ellátásban bekövetkezett hiány, és ezért az autóiparnak alapjaiban „át kell gondolnia” beszállító láncának a szerkezetét – jelentette ki Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a Financial Times májusi webkonferenciáján. A járműelektronikai berendezésekhez szükséges félvezető áramkörök hiánya az autóiparnak világszerte megnehezítette a koronavírus-válságból való kilábalást. „Minél tovább tart a válság, annál nehezebb lesz az autóiparnak fenntartania jelenlegi üzleti modelljét” – fogalmazott a Stellantis vezére. A fordulatot az év második felére jósolta, de hozzátette, hogy a fennakadások egészen 2022-ig is eltarthatnak. Tavares hangsúlyozta a konferencián azt is, hogy az autóiparnak a nyersanyagárak emelkedésével is szembe kell néznie. Ez természetesen nemcsak az autóipart, hanem számos más ágazatot is érint. Ugyanakkor a fenntarthatóság szempontjából akár pozitív aspektusa is van a trendnek: felértékelődhet az újrahasznosítható nyersanyagok alkalmazása.

 

Autók

 

Gázt ad a nyugat-európai autóipar

A helyzet kétségkívül ellentmondásos. A német autóipar például gyorsan erőre kap a járvány csendesültével. Igen jól megy az üzlet – nyilatkozta a sajtónak nemrég Klaus Wohlrabe, az ifo felméréseinek vezetője. Azt persze ő is megerősítette, hogy „megjelentek az első viharfelhők is, feltehetően az elektronikai alkatrészek hiánya miatt”. Ugyancsak felpörög a brit autóipar termelése áprilisban az egy évvel korábbihoz képest. Idén áprilisban bő 68 ezer autó készült Nagy-Britanniában, ami 34 573 százalékkal(!) múlta felül a tavaly áprilisit, amikor a koronavírus-járvány miatti szigorú intézkedések révén csak 197 autót gyártottak. Tavaly egyébként összesen 920 928 személyautó készült Nagy-Britanniában, ami 30 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban (ilyen keveset legutóbb 1984-ben gyártottak).

 

Illusztráció: Horizont Média/archív; Kohout Zoltán