fbpx

Máskor a chip mozgat mindent. De most éppen blokkol

Írta: Kohout Zoltán - 2021 október 21.

Az ablakemelőtől az extrákig ma már mindent a chipek vezérelnek. Most, hogy logisztikai okok matt hiánycikk, zuhan egyes nagy autógyárak termelése, és ezzel jövedelmet veszítenek a beszállítók is. Az autóvásárlók pedig rosszabb alkupozícióból indulnak…

 

Majdnem 10 százalékkal kevesebb autó készül el idén

Az idei év első felében 8 millió tervezett autó legyártása nem valósult meg, és az iparági becslések szerint ez a szám év végére a felével még nőhet is. S bár 12 millió autó nem katasztrófa (az idei összes autóeladást 85 millióra becsli a S&P kockázatelemző cég), de a totalcar.hu értékelése szerint ahhoz mégis elegendő, hogy máris viszonylagos autóhiány alakult ki, és 2019-hez képest 22 százalékkal maradnak el az eladások. Közben az európai autógyártók szakmai szervezete (ACEA) közölte, hogy szeptemberben 719 ezer új autót helyeztek forgalomba az EU-ban, ami bő 23 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ilyen gyenge szeptemberi eladásra 1995. óta nem volt példa.

 

autószállítás
Lejtmenetben az autógyártás a globális chiphiány miatt

 

Kényszerszabadság

Szenvednek a globális chip- és alapanyaghánytól a cseh- és magyarországi autógyárak is. Hazánkban a Suzukit, a Mercedes-t és az Opelt egyaránt kényszerszabadságra küldte a chipek hiánya. A cseheknél bő 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak idén a félvezetők hiánya miatt, ami az ottani autóiparnak 200 milliárd koronás (2800 milliárd forintos!) veszteség. A csehországi autógyárak közül eddig a Hyundai van a legjobb helyzetben: ők maguknak gyártanak chipeket; míg a Toyota gyár termelése fél százalékkal esett vissza.

 

A vásárló is hátrányból indul

A chipek közismerten azért nélkülözhetetlenek, mert ma már egyes alapvető mechanikákon túl a bonyolult és kifinomult extrákat is ezek segítségével vezérlik. S már nemcsak – bár persze elsősorban – a gazdagabban extra-felszerelt felső kategóriás autókban, hanem a közép- és alsó kategóriákban is probléma ezek hiánya. Az autóhiány nem kívánt mellékhatása a totalcar.hu szerint a vásárlókat is negatívan érinti. Nagyot csökken az esélye, hogy árkedvezményt kapjanak a szalonokban, sőt, emelkedhet az új autók ára, hiszen kínálatiból keresletire változott a piac.