Interneten vásárolni és eladni ma már a napi rutinhoz tartozik. Az amúgy is állandó növekedési fázisban lévő online kereskedelem különösen megerősödött a pandémia idején. A Covid-19 megváltoztatta a vásárlói szokásokat. Az ellátás bizonytalansága, a lezárások, a várakozások és a biztonsági intézkedések mind-mind az e-kereskedelem malmára hajtották a vizet. Kézenfekvőnek tűnt a gyors, kényelmes, kapcsolatmentes megrendelés és szállítás. Valószínűleg ez a növekvő trend (a bevásárlás biztonságos formája) fennmarad a pandémia után is, és azok a vállalatok, akik üzleti modelljüket nem az új kor igényeihez igazítják, jelentős hátrányba kerülnek.
A csomagolóipar új esélye és egyben nagy kihívása Az online kereskedelemben a csomagolások széles spektrumára van szükség, hiszen más-más védelmet igényelnek az áruk méretük, tömegük, törékenységük szerint. A csomagolóiparnak nagy kihívást jelent az e-kereskedelem igényeit kielégíteni, szem előtt tartva a környezet érdekeit is. A fenntartható e-kereskedelem alapja ugyanis a környezetnek megfelelő csomagolás.
Fenntartható csomagolás online vásárláshoz
Különbségek a hagyományos és az e-kereskedelemcsomagolásai között
A hagyományos kereskedelemben van primer (termék), szekunder (gyűjtő) és tercier (szállítói) csomagolás. A csomagolás volumene nagy, a csomagolási folyamat gyors, automatizált, a szállítandó egység a raklap. Az online kereskedelemben nem mindig van termékcsomagolás, és a szekunder csomagolás a szállítói csomagolás. Mivel általában egy darabos rendelések vannak, a csomagolási folyamat lassú, nehezen automatizálható, 1-1 db-ot kell szállítani; a logisztika ebben az esetben a küldemény logisztikáját jelenti.
A jelenlegi csomagolások
A tapasztalat szerint a csomagok 30% levegőt tartalmaznak, vagyis a csomagolások a termék méreténél lényegesen nagyobbak. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy minden harmadik csomagot fölöslegesen szállítanak, túl sok anyagot pazarolnak, túl sok raktárhelyet foglalnak, és túl sok hulladék keletkezik, amit hasznosítani kell.
A megfelelő e-csomagoláskritériumai
Megfelelő méretű szállítódobozt kell tervezni, amihez kevesebb anyagra van szükség, így a termék nem tud mozogni a csomagoláson belül. Standard dobozválaszték esetén lehet olyan dobozt választani, amelynek a magassága változtatható, ezáltal nincs szükség a környezetet terhelő költséges, munkaigényes térkitöltő anyag használatára. Az áru formájához és méretéhez igazított csomagolás garantálja a legjobb védelmet szállítás közben.
Egyedi megjelenés
Elsősorban a doboz mérete a fontos, viszont a hullámkarton vagy a ragasztószalag nyomtatásával, akár csak a logó feltüntetésével növelni lehet a márka ismertségét.
Egyszerű kezelhetőség
A csomagolási design támogassa a funkcionalitást, fontos a doboz nyitási-zárási technikája. A kényelmes csomagolással időt és pénzt lehet megtakarítani. A talp konstrukciója biztosítja a doboz gyors felállíthatóságát, az öntapadó csík pedig a gyors lezárhatóságát, ahol már nincs szükség további öntapadó szalagra. A fogyasztó számára is fontos, hogy a csomagolás könnyen hozzáférhetővé tegye az árut. Amikor az ügyfél megkapta a csomagot, elkezdi kinyitni. A termékhez való gyors hozzáférés, a könnyen használható csomagolás nagyban hozzájárul a pozitív vásárlási élményhez. A bedugható- vagy feltéphető füles perforációval ellátott dobozok megkönnyítik a kinyitást.
Fenntartható alapanyagok
A csomagolóanyag határozza meg az áru védelmét, a csomagolási időket, a költségeket és nem utolsó sorban a végfelhasználói megjelenést. A fenntartható csomagolás kevesebb anyagból áll, kevesebb energiát használ fel a gyártásban, minimalizálja a szállítási volument, és könnyen újrahasznosítható. A fenntart ható e-kereskedelemben a csomagolásnak megújuló nyersanyagból vagy újrahasznosított anyagból kell készülnie, és folyamatosan reciklálhatónak kell lennie. A papír és karton kiemelt helyen áll, a nagyobb tömegű küldemények esetében pedig a fa a megfelelő csomagolóanyag. Ha térkitöltő anyagot kell használni, feltétlenül megújuló nyersanyagú legyen, papír- vagy biochips. A ragasztószalag is lehet papírbázisú.
Egységes összkép
A jól összehangolt, egységes csomagolás bizalmat ébreszt a vásárlókban, és hangsúlyozza az áru kiváló minőségét. Jó példa erre a finom selyempapírba burkolt ékszer vagy a kender vliesbe csomagolt élelmiszer, amely nemcsak biztonságos védelmet nyújt, hanem jól szigetel, és kiemeli a termék természetes eredetét.
Egyszerű visszaküldés
A csomagolásnak alkalmasnak kell lenni az áru visszaküldésére. Például dupla öntapadós zárócímkével ellátott dobozban gyorsan és biztonságosan lezárható a visszáru.
Csomagolás visszáruhoz
A jövő…
Az e-kereskedelem csomagolásai már számos vevői igényt kielégítenek. De a jövő még ennél is többet kínál:
- mesterséges intelligencia applikációk lesznek a vásárlói viselkedés elemzésére,
- a termékek bemutatása virtuális valósággal,
- a keresés nyelvének optimalizálása,
- közvetlenül a fogyasztóhoz trend, miszerint a gyártók közvetlen kapcsolatba kerülnek a vevőkkel.
- A teljesítési szolgáltatások tovább javulnak: a külső szolgáltatók csökkenthetik a raktározási költségeket, és fejlesztik a szállítási technológiákat.
Ezek igénybevételével a kis- és középvállalkozások is olyan gyorsak lehetnek, mint a nemzetközi nagyvállalatok. A gyorsaság nagyon fontos tényező, a vásárlók többsége hajlandó többet fizetni az egynapos szállításért.
Innovatív megoldások
A Bubeck Petfood a promóciós kutyatápot speciális szállítási csomagolásban szállítja, amelyet a DS Smith tervezett. Az online vásárlók az akár 20 kg súlyú különleges finomságokat háromrészes szállítódobozban kapják, amelyet hatszögletű kutyakosárrá tudnak alakítani néhány egyszerű lépésben.
Az online kereskedelem új, kompakt megoldásokat igényel. A díjnyertes, elegáns és modern újrafelhasználható csomag nagy szilárdságú anyagból készül, és visszáru esetén postai úton egyszerűen visszaküldhető.
A szállítódoboz pillanatok alatt kutyakosárrá alakítható
A Snocks a zoknik és fehérneműk online csomagolásához a Thimm kartonjait választotta, amelyek 70%-a reciklált papírból, 30%-a pedig fűszálakból készült kartonból állnak. A karton konstrukciója miatt nincs szükség ragasztószalagra, a biztonsági zár pedig megvédi a textíliákat, hogy illetéktelenek hozzáférjenek. A Snocks a csomagolást digitális kommunikációs eszközként is használja. Annak érdekében, hogy érzelmileg megszólítsák az ügyfeleket, a Thimm QR-kódokat nyomtatott a csomagolásra, amivel a fogyasztókat egy információs oldalra irányítják, ahol gyorsan és egyszerűen tájékoztatást kapnak a csomagolás fenntarthatósági szempontjairól. A fogyasztók és a márka közötti ilyen interakciók egyre népszerűbbek, mivel hozzájárulnak a márkahűség erősítéséhez a digitális kommunikációs csatornák megnyitásával.
Kiss Rozália