Idén akár további 30 százalékkal is drágulhat a szállítmányozás. És az üzemanyagár-emelkedésen túl van egy pár másik tényező is.
Jövőre is folytatódhat a drágulás
Kedvezőtlen trendek hátterét elemző írásában az idei évre is borús kilátásokat jósol a litván Girteka Logistics csoport. A cég prognózisa alapján nem kizárt, hogy az európai fuvarozás akár 25-30 százalékkal is (tovább) drágul. Sőt, a szakértőik szerint olyan, tartós tendenciáról van szó, ami 2023-ban is folytatódik. A fuvarozásban egyébként 30 éve nem volt olyan áremelkedés, mint az utóbb egy-másfél évben. Noha ez elsősorban – legalább ötödrészben – az üzemanyagok drágulásának a következménye, a másik ok a logisztikai láncok kaotikus bizonytalansága. Emögött elsősorban a Covid-világjárvány áll, ami a globális kereskedelem és szállítmányozás korábbi rendjét – döntően a munkaerő- és az alapanyag-utánpótlás súlyos zavarai, bizonytalanságai miatt – teljesen felborította.
800 ezerért sincs járművezető
A munkaerő-, konkrétan a sofőrhiány untig elemzett probléma, de attól még makacsul fennáll. Mint arról többször beszámoltunk, Európában közel 500, Nagy-Britanniában 100 ezer gépjárművezető hiányzik a stabil, fennakadásmentes szolgáltatáshoz. A hiányuk már áruellátási zavarokat is generál. A probléma Magyarországon is fennáll, ahol a kamionok 7-8 százaléka áll, mert sokszor már a 7-800 ezres fizetés sem képes itthon tartani a sofőröket.
Új tényezők, infláció
A napi.hu hírösszefoglalója nemrég arról írt, mi várható a logisztikai rendszerek, a szállítmányozás egyes szűk keresztmetszeteinek megszűnése után. A rossz hír az, hogy eközben újak is létrejönnek, vagyis a járvány utáni gazdaság jó ideig nem áll újra talpra. Várhatóan 2024-ig egyes kikötőkben nem lesz elég konténer, illetve az alapanyagok és az energia árának folyamatos emelkedése nem ereszti a nemzeti gazdaságokat az infláció szorításából.
forrás: freshplaza.com