Csomagolás: dizájnterv, ami termék- és életmódsegítő is

Írta: Transpack-2021/VI. lapszám cikke - 2022 február 11.

A világ mai állapotát – az egészségtelen életmódot, az általános önzést – látva vigasztaló tapasztalni, hogy egészen fiatal szakemberek is elkötelezettek mások egészségéért, a természetes élelmiszerforrások átmentéséért. Az ilyen ambícióknak kínál kiváló megvalósulási terepet az Óbudai Egyetemen következetes iskolai feladatszabása, ami egyszerre ötvözi a hungarikumok, a természetközeliség és a csomagolástervezés legjobb hagyományait. Mindezt a fiatal hallgatónak, Kecskés Vandának a Hungaropack Student versenyen elismert terve is igazolja.

 

Kecskés Vanda
Kecskés Vanda

 

Rajz, fizika, matek

Vanda már kiskorában közel került a termékforgalmazás világához. Már kisgyerekkora óta imád rajzolni, festeni, illusztrálni, és azóta tudta, hogy valamilyen formában az élete szerves része lesz az alkotás.

– Hálás vagyok Erika néninek, aki elmélyítette a szeretetemet a művészetek iránt, és megmutatta az utamat már akkor – idézi a kezdeteket Vanda. Bár kisgyerekként grafikusként, rajzművészként tervezgette a jövőjét, fiatal felnőttként úgy vélte, az a pálya nem szolgálná a biztos megélhetést. – Ugyanakkor a rajz mellett a fizikát és a matekot is nagyon szerettem, és szeretem ma is, így szerencsésnek érzem, hogy rátaláltam az Óbudai Egyetem Ipari termék- és formatervező szakára. Ez ötvözi mindazt, amit szeretek: a kreatív, művészi látásmódot, de a műszaki jártasságot is – összegzi a hallgató a kezdetek sztoriját. Sőt, ma már abban is biztos, hogy a jövőt ezen a területen képzeli. Formatervező lesz, és elsősorban a műszaki, fejlesztői szektorban szeretne dolgozni. Ebben nyilván komoly tapasztalatokhoz segíti, hogy jelenleg az egyik nagy hazai hírközlési-műszaki cégnél gyakornok.

 

Kólák és energiaitalok helyett

De hogyan köt ki egy ilyen beállítottságú fiatal nő a kamillateáknál? – Mindig frusztrált, hogy azoknak, akik a kamillateát szeretik, nincs olyan késztermék, amit úgy vásárolhatna meg, mint más teákat. A kamillateát csak otthon tudod elkészíteni, de sokan nem érnek rá vesződni vele, szeretnének gyorsan fogyasztható formában hozzájutni.

OLTALMAZOTT OLTALMAZÓ. Magyarországon az első feljegyzést a kamilláról először Melius Juhász Péter debreceni professzor tette meg az 1578-ban kiadott Herbárium cím könyvében. Az Európai Bizottság 2012es határozata értelmében az alföldi kamillavirágzat elnevezést bejegyezték az „Oltalom alatt álló eredet-megjelölések és földrajzi jelzések” nyilvántartásába, majd 2015 októberében bekerült az alföldi kamillavirágzat a hungarikumok gyűjteményébe. A gyógyászatban virágzatát és annak kivonatait alkalmazzák. Teája nemcsak a légutakat tisztítja, hanem gyulladásgátló, nyugtató anyagokat is tartalmaz. Gyulladáscsökkentő, görcsoldó, idegnyugtató, gyomor-, bél-, hólyag- és epezavaroknál, valamint sebkezelésre, arc- és hajápolásra is javasolják.

 

csomagolás

 

Emiatt viszont a gyógynövénytea helyett mást választhatnak a vásárlók. Az egyetemen Balvin Nándor projektkonzulens azt adta feladatul, hogy egy hungarikumra fejlesszünk ki egy terméket, és húzzunk rá egy brandet, így én ennek a tradicionális gyógynövénynek és hungarikum-alapanyagnak (lásd keretes anyagunkat!) csomagolását, újraértelmezését végeztem el – indokolja Kecskés Vanda a választását. Maga is nagy kamillatea-rajongó, így a termék élettani és gasztronómiai előnyeivel tisztában volt. – Meggyőződésem, hogy azért is fontos a gyorsan hozzáférhető formában kínált kamillatea, mert egészséges. Sokkal jobb lenne, ha a fiatalok ezt kapnák le a polcokról, nem az egészségtelen energiaitalokat és cukros üdítőket, kólákat… Ám ehhez vonzó csomagolás kell! – vázolja munkája edukatív, szemléletformáló motívumát a fiatal tervezőhallgató.

 

Hiánycikk turbózva

Vanda mindezért a természetes kamillatea népszerűsítése érdekében feltűnő, érdeklődést felkeltő designt tűzött ki célul. – Azt akartam, hogy a csomagolás reprezentálja, visszaadja azt a természetes közeget és világot, amiben a gyógynövény terem. Ugyanakkor, ahogy utaltam rá, az is a célom volt, hogy a gyerekeket és fiatal felnőtteket is elérje a termék. Ezért a saját rajzvilágomnak néhány mesés, vidám figuráját újrarajzoltam, digitálisan felturbóztam, hogy a boltokban feltűnő, kellemes, erős hatást keltő külsőt nyerjenek a leendő termékek – foglalja össze a tervezési feladat esztétikai és marketingszempontjait.

Ám lesz-e, lehet-e ebből az érzékeny, kis sárga virágú gyógynövényből instant fogyasztható üdítő, lepalackozott vagy alumíniumdobozba zárt ital? – Csomagolástervezési hallgatóként ezt is körbejártam a szaktanáraimmal. Arra jutottunk, hogy a mai élelmiszeripari logisztikai és tartósítási eljárások között lehetséges előre elkészített kamillateát is gyártani. Más kérdés, hogy ma még mindig elég macerás lenne kereskedelmi forgalmazásra felkészíteni, így hát ez egyelőre még hiánycikk marad – ismeri el a hallgató. Így hát a ma még képzeletbeli vásárlások ösztönzésére Vanda a kamillatea-csomagolást három verzióban készítette el: természetes kamillatea mézzel; illetve citrusokkal, mentával és uborkával; valamint levendulával. Az alapváltozat alumíniumdobozokba, a különleges kiadásúak üvegpalackba kerültek a hallgató tervpályázatában.

 

csomagolás

 

Pest megér egy jövőt

Kecskés Vanda egyébként itthon képzeli el a jövőjét – legalábbis azóta, hogy megismerte Budapestet. – Eleinte úgy voltam vele, hogy egész biztosan külföldön akarok majd tanulni, dolgozni, keresni és kibontakozni. Amióta viszont Pesten élek, azóta már úgy érzem, legfeljebb egy-két tapasztalatszerző évre mennék csak külföldre. Tetszik a főváros, pedig az egyetem kezdésekor egymagam költöztem föl vidékről: megszerettem, és azt hiszem, itt fogok élni.

 

Kohout Zoltán