fbpx

Helyzetjelentés a távolsági logisztikáról

Írta: Transpack-2022/II. lapszám cikke - 2022 május 14.

A koronavírus-járvány okozta nehézségek mellett a megbízható távolsági, akár tengerentúli szállítás is számos megpróbáltatással szembesül napjainkban. Akár légi vagy tengeri úton, illetve Európán belül vagy Ázsiából vasúton szeretnénk szállíttatni, minden eshetőségre fel kell készülni. Úgy a konténerhiány, mint a különböző mértékben jelen lévő járványügyi intézkedések vagy az orosz-ukrán helyzet eszkalációjával létrejött lezárások, szankciók egyaránt gondot okoznak.

kikötő

2020 második felétől a járvány előtti állapothoz képest az árak az egekbe szöktek, és ez ma sincs másként. Több hetes késések, lezárások és munkaerőhiány nehezítik a helyzetet. A termelő cégek nagy része kiszolgáltatott helyzetben van, hiszen másképp nehezen tudják beszerezni a kellő mennyiségű alapanyagot. A továbbgyűrűző hatások pedig komoly gazdasági problémákat okozhatnak világszerte. A tengeri szállítás során, amennyiben egy hajó 10 napos késéssel érkezik, a kumulálódó körülmények okán 1-1,5 évre is szükség lehet, mire behozza lemaradását. Ezért a közeljövőben jelentős javulás nem várható.

Légi szállítás

Amikor kitört a koronavírus-járvány, szinte azonnal leállt a légi személyszállítás. Ezzel egyidejűleg pedig az áruszállítás is jelentősen visszaesett, mivel az utasszállító repülők csomagtereiben sok-sok árut is szállítanak. A légitársaságok azonban hamar reagáltak, növelték a cargo gépek számát, hogy az áruk – ha késéssel és többszörösen megemelkedett díjakkal is, de – megérkezzenek rendeltetési helyükre. A helyzet lassan és fokozatosan, de nagyjából rendeződött, ma már újra a járvány előtti szinthez közelítenek az árak és a szállítási idők. Ez újra megbízható tengerentúli szállítási móddá teszi a légi utat, legalábbis azoknál a termékeknél, ahol a méretek ezt lehetővé teszik, illetve a termék ára elbírja. Érdekes hazai adat, hogy a BUD Cargo City központnak is köszönhetően a budapesti reptér légi áruforgalma az elmúlt évben 30%-os növekedést mutatott – Európában egyedüliként.

Légi, tengeri vagy vasúti szállítás?

A vasúti szállítás természetesen csak ott kerülhet szóba, ahol ez fizikailag lehetséges. A jelenlegi orosz-ukrán háborús helyzetben és a bevezetett szankciók okán a vasúti „Selyemút” nehezen tervezhető. Azonban a szállítási módot leginkább az áru típusa és mennyisége határozza meg. Van olyan eset, amikor az áru jellegéből fakadóan ez könnyen, rugalmasan kezelhető, ám sok esetben ez nem áll fenn. A légi szállítás inkább kisebb mennyiségekre, különleges árukra és expressz szállításra specializálódott. Például gyógyszerek, élő állatok szállításánál nem kerülhet szóba a 35-40 napos szállítási idő. De például az elektronikai áruk, mobiltelefonok ára jellemzően elbírja a magasabb szállítási költségeket. A vasúti és a tengeri szállítás során általában a nagyobb mennyiségű áruk kerülnek fókuszba, hiszen egy hajó vagy vasúti szerelvény akár több ezer tonnát is képes elszállítani. Nehézipari termékek, járművek, nagy volumenű áruk szállításának elsősorban a költségek miatt nem igazán lehet más alternatívája. Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozás osztályvezetője azt tanácsolja mindenkinek, hogy a tervezett érkezési idő előtt legalább2 hónappal rendeljék meg a szükséges árukat, amennyiben hajón történik a szállítás. A jelenlegi helyzetben még így is érhet meglepetés bennünket. A légi szállításban jelentősen jobb a helyzet. Egyre nő az utasforgalom, így több és több járatot indítanak újra a légitársaságok, amivel az air cargo szállítási lehetőségek is javulnak.

Vasúti kocsik futárszolgálattal

A DHL 676 vasúti kocsit szállít Dunakesziről Egyiptomba. A DHL Industrial Projects a TMH International AG és a Magyar Vagon Zrt. tulajdonában lévő Dunakeszi Járműjavító Kft. együttműködésében kerülnek leszállításra a vasúti kocsik Magyarországról Egyiptomba. A DHL csapata megkönnyíti a végpontok közötti szállítást, beleértve a csomagolást, a vámkezelést is. A DHL Global Forwarding komplex projektlogisztikát, mélytengeri charter tevékenységet és nehéz teherszállítmányokat irányító egysége, a DHL Industrial Projects a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t támogatja a Magyarország történetében legnagyobb megrendelésű gördülőállomány szállításában. A dunakeszi gyártótelepről az összesen 676 kocsi 32 hónapon belül kerül Egyiptomba. Az egyenként 48 tonna súlyú, 24,5 méter hosszúságú és 4,5 méter magas kocsik végponttól végpontig történő szállítását a DHL végzi. A kocsikat vasúton szállítják a szlovéniai Koper kikötőjébe, ahol a DHL charter szállítóin keresztül integrálja a rakományt. Innen viszik a rakományt a tengeren keresztül közvetlenül az egyiptomi vasúthálózatra, Alexandria kikötőjébe. Az első tétel február 23-án épségben megérkezett Alexandriába. A 676 vasúti kocsi része a 2018-tól, 1300 darabból álló rendelés végső tételének. A kocsikat a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft. gyártja az Egyiptomi Nemzeti Vasutak megbízásából, és részei a 2018-tól 1300 darabból álló rendelés végső tételének. A vasúti kocsik mérete különösen nagy kihívást jelent a tengeri és vasúti áruszállítás biztosításában.

Futárszolgálatok szállítása Oroszországba, Ukrajnába

A különböző futárszolgálatok, mint a DHL, FedEx/TNT, GLS és a UPS is felfüggesztette szolgáltatásait Oroszországba, Fehéroroszországba és Ukrajnába, valamint ezekből az országokból sem szállítanak a háborús helyzet miatt, további értesítésig.

Magyarország, mint regionális e-kereskedelmi elosztóközpont?

Robbanásszerűen terjed az online értékesítés. Míg hazánkban a teljes kiskereskedelem 10%-át tette ki tavaly, addig Kínában – elsősorban a pandémia hatására – már a felét. Magyarországnak kiváló adottságai vannak ahhoz, hogy az interneten rendelt, az Európai Unión kívülről érkező áruk regionális elosztóközpontja legyen, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének információi szerint. A munkaerőhiány azonban problémát jelent – hangzott el az MLSZKSZ által szervezett Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferenciáján, Herceghalmon. 2021 második felében az idehaza vámkezelt kis értékű csomagok 90 százalékának más uniós tagország volt a célpontja.

„A nem uniós tagállamokból Magyarországra érkező, és itt vámkezelt áruk túlnyomó többségének más uniós ország a célállomása. Miután tavaly július 1-jével megszűnt a korábbi kedvezményes elbírálás az Európai Unión kívülről érkező, 22 euró érték alatti küldeményeknél, azok áfakötelessé váltak. Valamennyi küldeménynél csökkentett adattartalmú vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani” – mondta a konferencián Bakai Kristóf Péter dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vámszakmai főigazgatója. A szervezet informatikai fejlesztésekkel és képzésekkel előre készült erre az elosztószerepre a kis értékű csomagoknál. Ez a tavalyi eredmények alapján sikerült is, mert a második félévben beérkező mintegy 15 millió ilyen áru körülbelül 10 %-a maradt Magyarországon. A többit továbbszállították a környező uniós államokba. A forgalom tovább erősödik, idén pedig már havi 3 millió kis értékű árut vámkezelnek.

teherhajó

Közúti szállítás

Véget ért kamionosok kedvezményes tankolása, így brutálisan drágulnak a közúti fuvarozás díjai. Akár 20% fölé is növekedhetnek a közúti fuvarozás díjai, az elmúlt hetek változásai nyomán – adta hírül a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindex-et alig egy hónapja bevezető tanácsadó cég a sajtóközleményében. „Annak ellenére, hogy a Közúti Fuvarozási Árindex-et negyedévente kalkuláljuk teljes körűen, az elmúlt hetekben bekövetkezett extrém gazdasági hatások arra késztettek, hogy márciusi adatokkal frissítsük a 2022-es előrejelzésünket. Március elején az euró árfolyama és a nyersanyagárak is rendkívüli kilengéseket mutattak, nem is beszélve a hazai üzemanyagár-korlátozás változásairól. A célunk, hogy hirtelen és nagy változások esetén is segítsük a közúti szerződések résztvevőit, a megbízókat, a fuvarozókat és a szállítmányozókat abban, hogy pontos, objektív számokat használhassanak az üzleti döntéseikhez, megállapodásaikhoz. További fontos változás, hogy együttműködést kötöttünk a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a legnagyobb taglétszámú szakmai civil szervezettel annak érdekében, hogy a rendszeresen közreadandó KFX-be beépíthessük a folyamatosan karbantartott személyi jövedelem indexüket” – fejtette ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

A 7,5 tonnát meghaladó kamionok esetében március 13-tól eltörölt árstop önmagában is komoly költség-sokkot okozhat a hazai gazdaságban, hiszen csak ennek a hatása a belföldi fuvarozásban 14,3%-os, a nemzetközi fuvarozásban pedig 10,9% azonnali áremeléssel kompenzálható a szakemberek szerint.

Ha az összes költségelem változását vizsgáljuk (beleértve az előbb említett árstop megszűnését, a gyengülő forintot, a munkabérek, a járművek, az autópálya díjak és az egyéb költségek), akkor a Közúti Fuvarozási Árindex aktuális, becsült értéke 2022-re vonatkozóan (2021=100%):

  • nemzetközi közúti fuvarozás esetében 118,6%,
  • belföldi közúti fuvarozás esetén124,8%.

Ez az érték azt jelenti, hogy a 2021-es bázishoz képest a 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 18,6%-os, a belföldi közúti fuvarozás esetében pedig 24,8%-os díjemelés kompenzálná. A március eleji adatokkal frissített értékek azt mutatják, hogy a korábbi, 10% körüli becslésükhöz képest is drámaian nőhetnek a közúti fuvarozás árai a tavalyi évhez viszonyítva, elsősorban a kőolaj világpiaci ár növekedésének, a forint extrém gyengülésének és a hazai üzemanyagármaximum fuvarozók számára történő megszüntetésének (7,5 t feletti nagy teherautók esetében) hatására. 2022. évre vonatkozóan a belföldi fuvarozás akár 25%-kal is többe kerülhet, mint 2021-ben. A nemzetközi fuvarozás költségeinek emelkedését tompítja kissé a számukra kedvező forint gyengülés és a külföldi tankolások aránya, de így is 19%-os árnövekedés indokolt a megnövekvő költségek kompenzálására a tavalyi bázishoz képest. Természetesen a helyzet gyorsan változhat a becsléshez képest is, de az első negyedéves tényszámok pontos képet mutatnak majd, melynek publikációját 2022. 05. 11-re tervezik.

„Az a nemzetközi fuvarozó, aki nem emelt idén legalább 18%-ot (belföldi fuvarozó esetében 24%-ot), néhány hónapon belül tönkre mehet. Azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket a jogos emeléseket, rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és kapacitás nélkül maradhatnak. Ekkora árváltozások pedig az egész gazdaságra és a mindennapi életünkre is hatást gyakorolnak, hiszen a szállított áruk több mint 70%-át közúton továbbítják, így a növekvő fuvardíjak szinte minden termék árában megjelennek majd” – zárta a tájékoztatót a szakember.

Reméljük, mire a lap az olvasókhoz kerül, elindul a javulás ezeken a területeken, és mielőbb helyreállnak a szállítási útvonalak, idők és költségek!

Csaba László és Csaba Péter Gábor, Pack-Market Kft. | Forrás: Trans-Sped, DigiLog Consulting, MLSZKSZ