fbpx

A globális csomagolási piac trendjei 2028-ig

Írta: Transpack-2023/I. lapszám cikke - 2023 április 06.

A SMITHERS NÉGY OLYAN KULCSFONTOSSÁGÚ TRENDET NEVESÍT MEG, AMELYEK JELZIK, HOGY A CSOMAGOLÓIPAR MIKÉNT FOG FEJLŐDNI

Az Egyesült Államok Ohio államából induló, ma már multinacionális vállalat, a Smithers közel 100 éve, 1925 óta segíti a piaci szereplők munkáját elemzéseivel és előrejelzéseivel. A „The Future of Packging: Long-Term Strategic Forecast to 2028” címen publikált munkájukban a csomagolóipar – általuk legfontosabbnak vélt – trendjeit helyezik a fókuszba.

A Smithers tanácsadó és közvéleménykutató vállalat véleménye szerint a következő öt évben érvényesülő négy fő trend a következő lesz.

Gazdasági és demográfiai növekedés

A jelenlegi recessziós fenyegetettség ellenére a globális gazdaság általános bővülése várható a következő években. Általában a legtöbb gazdaságban a munkabérek emelkedésére számíthatunk, ami növeli a csomagolt árukra fordítható pénzösszegeket. A Smithers elemzései szerint a globális csomagolási piac átlagosan évi 3%-kal bővül 2028-ig.

A globális népességnövekedés sem áll meg. Ez különösen igaz az olyan, meghatározó méretű piacokra, mint például Kína és India. Az emberek várható élettartama tovább növekszik, ami a népesség elöregedéséhez vezet. Ennek egyik velejárója, hogy az egészségügyi- és gyógyszerészeti termékek iránti kereslet növekszik. Továbbá egyre nagyobb lesz a fogyasztói elvárás az idősek igényeihez igazodó, könnyen nyitható megoldások és csomagolások iránt. Az iparági tapasztalat szerint a gyártók igyekeztek javítani a címkék olvashatóságán és a csomagolás alkalmasságán az idősebb fogyasztók számára anélkül, hogy megbélyegeznék őket.

A 21. századi élet másik kulcsjelensége az egyszemélyes háztartások számának növekedése, ami nagyobb keresletet generálhat a kisebb kiszerelésben csomagolt termékek iránt. Továbbá nagyobb prioritást kap a – fenntartható, környezetbarát státusz fenntartásával – kényelem faktor, például az újrazárhatóság vagy a mikrohullámú sütőben használható csomagolás. Az elkövetkező években a nemzedékek közötti megközelítés kulcsfontosságú a sikeres termékcsomagolás létrehozásához, amely minden korcsoportban vonzó a fogyasztók számára.

Fenntarthatóság

Különösen a csomagolóiparban volt sok változás az elmúlt évek során, aminek egyik fő okát a vásárlók környezettudatosságának növekedésében azonosíthatják. A fenntarthatósági elvárások és a szabályozás fokozott ellenőrzése miatt a csomagolóiparnak gyorsan kell/kellett fejlődnie, hogy eloszlassa a fogyasztói aggodalmakat és biztosítsa, hogy környezetbarát módon működjenek. Ez azonban sok zűrzavart is okozott a szektor vállalkozásai számára, mivel azok igyekeznek egyensúlyba hozni saját érdekeiket a fenntarthatósággal és a közigénnyel. Emellett a csomagolásra vonatkozó fenntarthatósági szabályozások is egyre szigorúbbá váltak, ami újabb kihívás elé állítja a környezeti hatásokat javítani próbáló vállalkozásokat. Habár jó néhány intézkedés létezik a fenntarthatósági kezdeményezések támogatására, ez még mindig nem képes felszámolni a műanyagoktól való függőséget. A csomagolás fenntarthatóságának fellendülése érdekében a hulladékgyűjtésben, az újrahasznosítási rendszerekben és a technológiában további fejlesztések szükségesek. A fenntarthatósági trendek – beleértve az újrahasznosítást és a biológiailag lebomló PET-ek használatát – várhatóan növekednek az előrejelzési időszakban. Bizonyos tekintetben a termelés természetéből adódóan mindig fenntarthatósági problémákkal kell szembenéznie. Az újrahasznosítási folyamatok és a fejlesztés azonban segít semlegesíteni az ilyen fenntarthatóságiproblémákat.

Fogyasztói trendek

A fogyasztók egyre több árut vásárolnak online, különösen a mobilalkalmazások vásárlási és kézbesítési szolgáltatásainak térnyerésével. Ez a tendencia az elkövetkező években még tovább erősödik, és szükség lesz olyan innovatív csomagolásra, amely védi az árut a szállítási folyamat során, ugyanakkor a fogyasztók érdeklődését is felkelti/fenntartja.

Változik a vásárlói attitűd is. A legtöbb fogyasztó manapság azzal tölti az idejét, hogy megkeresse a legjobb lehetőségeket, mielőtt vásárolna. A mai fogyasztók olyan márkákat keresnek, amelyekkel több szinten is kapcsolatba léphetnek. Az egyetlen tranzakció egyre kevésbé népszerű napjaink fogyasztói körében, akiket a hasonló gondolkodású fogyasztókkal való kapcsolatfelvétel mellett azok a termékek és cégek érdekelnek jobban, amelyekkel folyamatos kapcsolatot ápolhatnak.

Egyre többen fogyasztanak termékeket útközben is, ami növeli az igényt az ilyen életstílushoz illő, hordozható és praktikusan csomagolt termékek iránt.

A fogyasztók egyre többet foglalkoznak a személyes egészségükkel, ami lendületet ad az egészséggel és az egészséges életmóddal kapcsolatos piaci szektorokban, mint például a bioélelmiszerek, a gluténmentes, adagkontrollosan csomagolt élelmiszerek, az étrend-kiegészítők stb. Ez a tendencia a várakozások szerint a következő öt évben is tovább növekedik.

csomagolás
Forrás: www.planetprotective.com

Az egyszemélyes életre való átállással összhangban egyre több fogyasztó – különösen a fiatalabb korosztály – hajlik arra, hogy gyakrabban, kisebb mennyiségben vásároljon élelmiszert. Ez növeli a kisebb méretű csomagolási formátumok iránti keresletet.

A Global Data 2021-ben végzett fogyasztói felmérése szerint globálisan a fogyasztók háromnegyede azt mondja, hogy a csomagoláson feltüntetett, gyártási módszerrel kapcsolatos információk vagy állítások elengedhetetlenek vagy jók. A fogyasztók egyre inkább értékelik az átláthatóságot és azt szeretnék, ha a gyártók és a forgalmazók egyértelműen elmagyaráznák az összetevők előnyeit a termék csomagolásán. A vevők olyan termékeket szeretnének – a magas minőségen túl –, amelyek időt és erőfeszítést takarítanak meg számukra. A vásárlók egyre árérzékenyebbek, és a kényelmi előnyök jobb felhasználói élményt és fontos különbségeket teremthetnek, amelyek növelik az eladásokat.

A tanácsadó és közvéleménykutató cég, a McKinsey 2020 októberében publikált felméréséből kiderült, hogy a csomagolások vonatkozásában nem lehet „csak” az a szempont, hogy a vásárlók felfigyeljenek az adott árura a polcon.

Az említett felmérés szerint a vásárlók számára a következő csomagolási tulajdonságok fontosak vagy nagyon fontosak:

•higiénia és élelmiszerbiztonság (77%),

•eltarthatóság (67%),

•könnyű használhatóság (61%),

•környezeti hatás (43%).

Gyártói trendek

Az e-kereskedelem és a nemzetközi kereskedelem serkenti a keresletet a gyártók és a forgalmazók körében a fejlettebb, komplexebb csomagolási rendszerek iránt. Ilyenek például az RFID-címkék és az intelligens címkék, amelyek védelmet nyújtanak a hamisított árukkal szemben, továbbá lehetővé teszik azok elosztásának jobb nyomon követését. A jövőben a fúziók és felvásárlások egyre gyakoribbá válhatnak, és ahogy egyre több márka kerül egyetlen tulajdonos irányítása alá, a csomagolási stratégiáik valószínűleg konszolidálódnak.

Az e-kereskedelmi csomagolásoknak egyedi tervezési és logisztikai szempontoknak kell megfelelniük. A szállításon és kezelésen túl az e-kereskedelem áthelyezte a csomag márkatervezési szerepét. A grafikának nemcsak a polcon kell jól teljesítenie, hanem a számítógép monitorán, a táblagép képernyőjén vagy telefonon is ki kell tűnnie. A jelenlegi átlagfogyasztó márkahűsége gyengébb lábakon áll, mint valaha. Ez felkelti az érdeklődést a személyre szabott csomagolási megoldások iránt, amelyek pozitívan befolyásolhatják a fogyasztókat. Előfordulhat, hogy bizonyos közösségekben több mikroellátási lánc alakul ki, ahol nagyobb az igény a termékek személyre szabására, vagy amelyeknek meg kell felelniük a fenntartható, személyre szabott és újrafelhasználható csomagolás követelményeinek.

A fenntartható csomagolás és a fogyasztói igények közötti egyensúly megteremtésének legjobb módja az lesz, ha a vállalat felméri a különböző információs igényeket, és minden vásárlótípust próbál kielégíteni. A skála széles, hiszen egyesek megelégszenek néhány egyszerűbb információval, míg mások részletesebb adattartalmat szeretnének bizonyos szempontokról.

víz
Forrás: www.sbs.com.au

A különböző médiafelületek összehangolt használata hozzájárulhat ahhoz, hogy az ügyfelek megértsék a folyamatban betöltött szerepüket.

A 3D nyomtatás elterjedése lehetőséget kínál az igény szerinti csomagolás kialakítására, valamint a prototípus gyors elkészítésére. Ez a technológia lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy minden eddiginél gyorsabban és olcsóbban készítsenek, akár egyedi csomagolást is.

Mivel a fenntarthatóság a fogyasztók kulcsfontosságú motivációjává vált, a márkák egyre szívesebben keresnek olyan csomagolóanyagokat és formatervezési mintákat, amelyek egyértelműen mutatják a környezet iránti elkötelezettségüket.

Ahogy a fogyasztói környezet egyre összetettebbé válik, sok márkamenedzser azon töpreng, hogyan néz ki a termékcsomagolás jövője, és hogyan maradhatnak a gyorsan változó trendek előtt, hogy fenntartsák az érdeklődésüket a termékeik iránt.

Egy dolog biztosnak tűnik: mégpedig az, hogy a fogyasztói trendek ösztönzik az innovációt a csomagolóanyag és csomagolástechnika piacán. Most és a közeli jövőben minden eddiginél fontosabb, hogy a márkák odafigyeljenek a fogyasztói környezet gyors ütemű alakulására. A változás ilyen gyors üteme mellett felmerülhet a kérdés, hogyan tudhatja meg a gyártó, hogy mely trendeket érdemes figyelembe venni, miközben keresi a mai fogyasztók megszólításának módját. A kérdés megválaszolása nem egyszerű, de néhány kulcsfontosságú terület leszűkítése – amelyekre oda kell figyelni – egyértelműbbé teheti a megoldásokat.

Czékus Mihály