fbpx

Hatalmas a visszaesés a közúti árufuvarozásban

Írta: Kohout Zoltán - 2023 július 02.

30-50 százalékos hanyatlás sújtja az ágazatot, ráadásul nagy rugalmasságot, árcsökkentést várnak a növekvő költségekkel szembesülő szektortól.

Tovább romlott a helyzet a borús első negyedév után

Egyes hazai piaci szereplők az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesést szenvedtek el a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren hangzott el Felsőfokú Logisztikai Menedzser képzése keretein belül tartott nyílt szakmai napon. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) programján Dr. Doór Zoltán, az MLE elnöke azt mondta, a kereskedelem, a boltok ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak, s ennek következménye a készletek forgási sebességében is tükröződik. A keresletcsökkenés pozitív hozadéka, hogy az inflációt is mérsékelheti.

Nőnek a költségek az üzemanyagár-mérséklődés ellenére

Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, ami alátámasztja, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 ezer jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Domináns szerepe ellenére most érdemi visszaesés tapasztalható az ágazatban. Ez már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. – A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára – jelezte előre Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.

Árcsökkentést, fejlesztést várnak el tőlük – előre kell menekülni

Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon: a durván 13 ezer vállalkozás nagyjából 90%-a 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, de a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást. – A megrendelők gyors alkalmazkodást várnak el a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény, míg a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Emiatt a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is 5-10%-os fuvarozási árengedményt vár el a piac – hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.

(forrás: MLE; KRPR.hu)