fbpx

Környezetbarát tolatómozdony erősíti az RCH flottáját

Írta: Csomor Zsolt - 2022 május 25.

Megérkezett Magyarországra a Rail Cargo Hungaria (RCH) az első villany-hibrid tolatómozdony, amelyet a világ legnagyobb vasúti járműgyártó társaságának (CRRC Group) leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. fejlesztett ki az RCH logisztikai feladataira optimalizálva, egyedi specifikációk szerint.

mozdony sínpár

Csökken a költség, a fenntarthatóságban pedig előrelépés

A piacvezető vasúttársaság, az RCH az új villany-hibrid tolatómozdonyt a Magyarországon egyedüliként, országos lefedettséggel végzett egyes kocsi fuvarozás tolatási szükségleteinek biztosítására rendelte. Ez a szolgáltatás a legköltségesebb vasútüzemi tevékenység, amelynek során tolatási műveletekkel rendezik szét vagy állítják össze egy-egy tehervonat vagonjait a rendezőpályaudvarokon.

kep webre: A Rail Cargo Hungaria első villanyhibrid tolatómozdonyának érkezése Ferencváros Nyugati rendezőbe (Kép forrása: Vörös Attila)

A feladathoz az RCH többnyire a MÁV-START-tól rendelt régebbi üzemmódú dízel tolatómozdonyokat vesz igénybe. Azonban a MÁV-START szolgáltatásainak csökkenése miatt az RCH számára stratégiailag fontos cél a saját tolatási képesség erősítése. Emiatt, valamint a költségek csökkentése és a fenntartható működés érdekében még 2019-ben rendelte meg a gép technológiai kifejlesztését és gyártását. Az elkészült tolatómozdonyt a társaság az engedélyezési folyamat lezárulta után vesz bérbe, várhatóan 2020 második felében.

A maga nemében egyedülálló

A Kínában gyártott mozdony tömege technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid hajtású. Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát. Vontatási teljesítménye felsővezetékes üzemmódban 850 kW, akkumulátoros üzemmódban pedig 350 kW. Az RCH villany-hibrid tolatómozdonya felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel – olvasható az RCH közleményében.

A jármű hazánkban lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az iparvágányok és rakodóvágányok felett ugyanis Magyarországon nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízel gépekkel oldják meg a tolatást. Az új tolatómozdony a tervek szerint 2022 második felében áll forgalomba.

Összeállította: Csomor Zsolt