A fuvarozás költségeinek emelkedésből fakadó, kényszerű díjemelés mértéke már 2022 első félévben elérte a korábban egész évre becsült 21%-os szintet. Mivel a költségek növekedése várhatóan a második félévben is folytatódik, a DigiLog Consulting kénytelen emelni az idei előrejezésén.
Nem igen akad más alternatíva
A költségek növekedését a második negyedévben is az üzemanyagárak és a gépjárművezetők bérköltségének dinamikus emelkedése generálja. Emellett új elemként jelent meg a járművek beszerzési- és finanszírozási költségének fokozatos emelkedése, mely mögött a gyártók áremelése és a jegybanki alapkamat növekedése áll. Szintén új jelenség az úgynevezett „egyéb költségek” emelkedése, mivel az akár kétszámjegyű infláció szinte minden egyéb fuvarozási komponenst érint már (irodai dolgozók bére, iroda, szervíz, gumi, telephely, őrzés-védés stb. költségei).
Annak ellenére, hogy a csökkenő fuvarozói kapacitások jó hatással voltak a fuvarozók hatékonysági mutatóira, és a forint gyengülése az euróval szemben is jelentősen segítette a nemzetközi fuvarozókat, már nem elegendő a korábban prognosztizált 21%-os díjemelés a növekvő költségek fedezésére. Már az első félévben mintegy 22-23%-os fuvardíjnövekedést indokolt volna a költségek magasabb szintje, azonban a fuvarozók csak mintegy 13-15%-os díjemelést tudtak elérni a piacon. Ennek is köszönhető, hogy a második negyedévben már enyhe kapacitáshiány jellemezte a közúti szektort – olvasható a DigiLog Consulting, a Közúti Fuvarozási Árindexet 2022-ben bevezető tanácsadócég közleményében.
Oda kellene pedig figyelni a megbízóknak a fuvarozó partnereikre, hiszen jelenleg a késztermékek, az alapanyagok és a félkésztermékek 70-75%-át közúton vagy közúton is szállítják Európában. Alternatívája nemigen akad, hiszen a vasúton is jelentős a díjemelkedés és kapacitás sincs korlátlan mennyiségben – fejtette ki Lajkó Ferenc a DigiLog Consulting ügyvezetője.
A Közúti Fuvarozási Árindex aktuális értéke 2022 első félévére vonatkozóan, 2021-hez viszonyítva nemzetközi fuvarozás esetén 122,1%, belföldi fuvarozás esetén pedig 123,8%. Ezek az értékek azt jelentik, hogy a 2022 első félévében jelentkezett összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi fuvarozás esetében 22,1%-os, a belföldi fuvarozás esetében 23,2%-os díjemelés kompenzálná a 2021-es díjszinthez képest.
És ez még nem minden
A közúti költségek emelkedése ezzel még korántsem fejeződött be! Az energiaellátás bizonytalansága tovább növelheti a gázolj árát, az általános kétszámjegyű infláció pedig az összes egyéb komponens költségét nyomás alatt tarthatja, sőt a rezsiköltségek elszabadulása minden bizonnyal jelentős béremelési igényt generál majd a közúti szektorban dolgozók irányából is, tetézve a már állandósult sofőrhiányt.
Mindezek figyelembevételével DigiLog Consulting indokoltnak látja a 2022 teljes évre vonatkozó áremelkedési prognózisunkat a korábbi átlagos 21%-ról 30%-ra emelni. Az árindex a www.kfx.hu oldalon érhető el.
Összeállította: Csomor Zsolt