fbpx

Ajtót nyitunk a jövőbe

Írta: Transpack-2022/V. lapszám cikke - 2022 október 29.

Fenntartható megoldások, hatékonyságot növelő technológiai lehetőségek és az automatizálhatóság a raktározásban témákat érintette a 30 éves jubileumi évforduló kapcsán tartott szakmai nap a Jungheinrich Hungária Kft.-nél. „Ajtót nyitunk a jövőbe” – mondta az ügyvezető igazgató a rendezvény megnyitásakor.

Horváth Zoltán, Jungheinrich
Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

Fenntartható értéket teremtünk

A vállalat ügyvezető igazgatója, Horváth Zoltán a Jungheinrich konszern 2025+ stratégiájára hivatkozva nyitotta meg a szakmai napot, miszerint három fontos missziót deklaráltak: elektromosnak születtünk, a jövőt mozgatjuk és visszük előre, fenntartható értéket teremtünk. Kiemelte, hogy nemcsak a termékportfóliót, hanem a működést is a fenntarthatóság jellemzi.

Az elektromos meghajtás a Jungheinrichnél egyben tradíció és jövő is, ugyanis a cég 1953-ban már elektromos targoncával indult: jelenleg is csak elektromos meghajtású intralogisztikai megoldások képezik a portfóliót, és a fejlesztések is ebbe az irányba mutatnak. A fenntarthatóság jegyében energetikai felújításokat hajtottak végre, valamint zöld energiával biztosítják a biatorbágyi telephely működését. A konszern tekintetében fő célkitűzés, hogy 2025-re globálisan tekintve az összes telephely megújuló villamos energiára áll át, 2030-ra pedig a járműpark 75%-a elektromos lesz. A körforgásos gazdálkodásra jó példát mutat a Jungheinrich a használt targoncák felújításával: a program során a már nem használt gépek közel 94%-a kap egy új esélyt, „hiszen az acél még bírja”.

Miben úttörő a Jungheinrich?

Az egyik kiemelten fontos terület a legjobb teljesítményt nyújtó lítiumion-technológia: a saját tulajdonú kutatási, fejlesztési és gyártási részlegnek köszönhetően olyan egyedi és integrált rendszert tud ajánlani a vállalat, melyben a lítiumion akkumulátor, a töltőkészülékek és a járművek optimalizáltan működnek együtt. Az automatizálás a másik kiemelkedő szegmens, aminek keretében a targoncák területén és a raktártechnológiában is a Jungheinrich úttörő szerepet játszik több évtizede. A vállalat képes testreszabott, a partner igényeihez igazított flexibilis, mégis egyedi rendszer létrehozására attól függetlenül, hogy új raktárról vagy egy meglévő modernizálásáról van-e szó.

Sóvári János
Sóvári János Attila, a Jungheinrich Hungária Kft. értékesítési igazgatója

Az olcsó energia ideje lejárt

Sóvári János értékesítési igazgató a fenntarthatóság jegyében a Li-ion technológiáról tartott szakmai előadást. Szerinte az utóbbi időszakban állandóan változó kihívásokkal néztek szembe a cégek; rámutatott arra, hogy jelenleg az energiaválság nehezíti meg legjobban a vállalkozások életét. A szakemberek egyetértenek abban, hogy az olcsó energia ideje lejárt. Ha nem is a mai, de az energiahordozók árai hosszú ideig magas szinten ki fognak tartani. Itt az ideje átgondolni, milyen hatékony technológiával működjenek az üzemek.

A fenntarthatósági célok elérésére gyakorlatilag a termelési körülmények kényszerítik a vállalkozókat. „Az sem mindegy, hogy targoncáink mennyi energiát, milyen hatékonysággal használnak el” – mondta az értékesítési igazgató. Itt az ideje az átállásnak, ugyanis – a fenntarthatóság két aspektusát kiemelve – a Li-ion technológiával csökkenthetjük a CO2-kibocsátást (dízel üzemű targoncáról átállva elektromosra, 52%-kal kevesebb lesz a széndioxid szennyezés), és a növelhetjük a munkagép hatékonyságát, így kevesebb energiát használunk fel.

A Jungheinrich a világ első targoncagyártója, amely saját Li-ion akkumulátorokat, töltőberendezéseket és minden ehhez kapcsolódó járműalkatrészt fejleszt és gyárt. 2011-ben indult az első lítiumionos targonca sorozatgyártása.

Az új, lítiumion akkumulátoron alapuló technológia előnyei:

  • akár háromszor hosszabb élettartam,
  • nincs költséges infrastruktúra,
  • hosszú üzemidőt biztosít,
  • rugalmas töltési lehetőségek állnak rendelkezésünkre,
  • nincs szükség csereakkumulátorra,
  • hatékonyságának köszönhetően megközelítőleg 20% energiamegtakarítással számolhatunk,
  • hűtőház-alkalmazásban is használható,
  • folyamatos üzemeltetést biztosít több műszakban is,
  • megbízható a működése,
  • biztonságos és karbantartásmentes.

Az elektromos meghajtású gépek azon előnyét is kihasználja ez a technológia, hogy fékezéskor energia-visszatáplálás jellemzi, melynek eredményeként 20%-kal több energiával számolhatunk. Ezek a minőségi targoncák ezt alapváltozatban is tudják. A lítiumion akkumulátor három életciklussal rendelkezik: új gépben, új energiatárolóként dolgozik, a használt targonca felújításakor az akkumulátor is második esélyt kap. Amikor már annyira elhasználódott, hogy a gyors energialeadásra és -felvételre nem képes, rendszerbe kötve helyi energiatárolásra még alkalmas (alternatív módon termelt, zöldenergia tárolása, melyet a megfelelő időpontban tudnak felhasználni). Az utolsó fázis pedig az újrahasznosítás. A cél az, hogy a komponensek 95%-át visszanyerje az ipar.

Somogyi Attila
Somogyi Attila, a Jungheinrich Hungária Kft. értékesítési vezetője

A raktárautomatizálás már elérhető technológia

A Jungheinrich Hungária Kft. értékesítési vezetője, Somogyi Attila előadásában kiemelte, hogy teljes körű intralogisztikai megoldásokat kínálnak: manuális-, részben automata- és teljesen automata rendszereket. A korábbi, hagyományos állványrendszerek helyét korszerű intralogisztikai rendszerek veszik át, melyeket a megrendelő árukészletére optimalizálnak. Jellemzője, hogy az anyagmozgatás terén nagy sebesség érhető el kevés emberi beavatkozással.

Egy önvezető targonca nem lesz gyorsabb, mint egy ember vezette, de folyamatosan tud működni, nem kell neki világítás, fűtés, kevesebbet hibázik. Tehát költséghatékonyabban működtethető a rendszer. Manipulációs időt például egy kötöttpályás felrakógéppel, elszeparált térben takaríthatunk meg, és 2,5, de akár 4-szeres sebességet is elérhetünk.

Az automatizálás nem a holnap feladata, hanem már működő rendszer kell legyen, ami számos előnyel rendelkezik

  • csökkennek a logisztikai-, üzemeltetési és fenntartási költségek,
  • munkaerőhiány pótolható vele, egyben csökkennek a munkahelyi balesetek,
  • rövidebb idő alatt, minőségi szintű partnerkiszolgálás érhető el.

Mindennek eredményeként növelhető a profit. Az automatizálás nem új dolog, hiszen a Jungheinrich AGV gépeket már 1962-ben gyártott – értelemszerűen nem mai szinten –, a teljesen automata rendszerrel pedig 1984-ben jelent meg, ami együttműködő állványkiszolgáló gépekből és szállítópályából állt. 2010ben indult be az automata, önvezető targoncák sorozatgyártása, ma pedig már robotokról beszélünk, és ezeket összefoglaló komplett rendszerekről. Ezek a technikák itt vannak velünk, bevezetésük már csak szándék kérdése.

Barna Ferenc