fbpx

Fűvel, fával – most kizárólag papír alapanyagokról beszélünk

Írta: Transpack-2022/VI. lapszám cikke - 2022 december 19.

Hivatalosan is bemutatta – a már forgalomban lévő – fűpapírból készült „Green Grass” termékcsaládját Magyarország meghatározó ajándékozási, csomagolási termékeket forgalmazó vállalata, a Cardex Európa Kft. Az autentikus környezetben tartott debütálásra a Transpack is hivatalos volt.

A friss SUP irányelv, a környezetvédelmi nyomás vagy „csak” az ökológiai lábnyomunk csökkentésére irányuló jószándék okán a papír került a fókuszba a közelmúltban. Egyre több tervező (sőt, megrendelő) látja a papírban a műanyagmentesítés legkézenfekvőbb megoldását. Azonban itt nem állt meg a szándék és a kutatásfejlesztés: a legfrissebb irányzat már ezen is túlmutatva a fákért is elkezdett aggódni, és ezzel párhuzamosan más szerves anyagot keresni, amivel ha nem is teljes egészében kiváltható a papírgyártás cellulózigénye, mindenesetre csökkenthető a faalapú cellulóz aránya. Ráadásul ebben a kutatásban és a technológia kidolgozásában magyarok is részt vettek – tudtuk meg a Green Grass sajtótájékoztatóján a zuglói Japánkertben.

Pulay Balázs ügyvezető igazgató (Cardex Európa Kft.) és Tóth Ferenc Barnabás ügyvezető (Brand & Logo Kft.)

A mérleg billenni látszik

A most bemutatott alapanyaghoz szükséges cellulóznak 30%-át lehet kiváltani fűalapú cellulózzal (újságírói kérdésre megtudtuk: többet ebből már nem bír el a technológia „büntetlenül”, a papír fizikai paraméterei már nem felelnének meg a felhasználói elvárásoknak), így a szükséges fa- és energiamennyiség is közel arányosan csökkenthető a gyártás során. Ráadásul, ahogy szinte szlogenként is hallhattuk a sajtótájékoztatón: minden harmadik fa így megmenthető a kivágástól. A fűpapírnak az előállításához –szerkezetéből adódóan – kevesebb energiára, vízre és vegyszerre van szükség. Míg egy tonna fapépből készült papírhoz 1000 liter vízre és több mint 5000 kWh energiára van szükség, ugyanennyi fűpapír előállításához vízből csupán 2literre és töredékének számító,137 kWh-nyi energiára. A fű szerkezetileg annyival kezelhetőbb, hogy a gyártáshoz kevesebb vegyszerre, ásványi olajra van szükség, valamint, miután a fűpapírhoz az alapanyagot a papírgyárak közeléből (max. 50 km-es távolságból) beszállított fű jelentené, a szállítási útvonalak is rövidülnek, így az előállítása során kibocsátott CO2 is kb. 75%-kal csökkenthető. Mielőtt a környezetünkért aggódók felszisszennének, hogy megint ipari célra használjuk a növényvilágot, kizsigerelve a talajainkat: a gyártót képviselő Tóth Ferenc Barnabás, a Brand & Logo Kft. ügyvezetője megerősítette, hogy a gyártáshoz szükséges fű nem direkt mezőgazdasági termelésből származik, hanem ugaroltatásból, azaz pihentetett, a mezőgazdasági művelésből átmenetileg kivont területekről. Tehát amellett, hogy nem termőterületet vesznek el egy fontos ágazattól, garantáltan nem tartalmaz a fű az évi műtrágyát és egyéb növényvédő szert, tehát ezzel sem terhelik a környezetet.

A fűpapírból készült termékek ma már a Cardex csomagolóanyagainak kb. 15%-át teszik ki és a legnagyobb érdeklődés a fűtasakok iránt tapasztalható

A forgalmazó jelenleg vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az üdvözlőlapok borítékait is fűpapírból készítse, így a küszöbön lévő karácsonyi hajrát követően a növekedési ütem átértékelésével, és akár technológiai bővítéssel is számolnak.

Mitől Cardex?

Évente körülbelül 3 millió hagyományos dísztasakot és 1,5 millió méter csomagolópapírt forgalmaz a hazai piac egyik legnagyobb szereplője, a Cardex Európa Kft. Az 1991-ben alapított vállalat éves forgalmából a legnagyobb szeletet az üdvözlőlapok és az ajándékkísérők teszik ki, amelyekből évente 4-5 millió darabot értékesítenek. A cég a környezettudatos megoldások híve, termékei előállításához fenntartható erdőgazdálkodásból származó papírt használ, és épp a fák megmentése okán egyre több olyan ajándékterméket forgalmaz, amelyek a műanyagfelhasználás csökkentése miatt már nem papírból vagy fából, hanem bambuszból készülnek.

Sándor Ildikó