fbpx

Az East-West Gate lett a legnagyobb Európában

Írta: Transpack-2022/VI. lapszám cikke - 2022 december 25.

ÁTADTÁK A FÉNYESLITKEI SZÁRAZFÖLDI INTERMODÁLIS LOGISZTIKAI TERMINÁLT

A közelmúltban átadott széles és normál vasúti nyomtáv találkozásánál fekvő East-West Gate (EWG) évente akár egymillió darab húszlábas konténert is át tud rakni, és alkalmas kamionok, illetve hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására. Az EWG jelentős kapacitással rendelkezik mezőgazdasági termékek átrakására is, így hamarosan az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet.

Rekordidő alatt, több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb, zöld koncepciójú szárazföldi intermodális terminálja Fényeslitkén, a magyar-ukrán határ közvetlen közelében. Az októberi ünnepélyes átadáson az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény is begördült a terminálra.

Elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb a kontinensen

Az előkészítő munkálatokat követően 2021 januárjában kezdődött meg az East-West Gate terminál építése a 85 ha-os, Margit-sziget méretű területen. A terminálon összesen 10 kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer m2 betonburkolat épült. Egy 15 ezer m2-es raktárt is használhatnak a partnerek, és további rakatárak, összeszerelő-üzemek létesítésére is lehetőség van a 140 ha-os fejlesztési területen. Az idén márciusban kezdődött, több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem végén az EWG júniusban kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Az új terminál évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles- és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG darui ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.

„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére” – hangsúlyozta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója

5G és 3D-s digitális iker a 21. század terminálján

Az EWG-n irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. Az osztrák Künz által szállított darukra húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével, valós időben látják a terminál központjában, ezáltal úgy tudják irányítani a darukat, mintha azok fülkéjében dolgoznának. Az ehhez szükséges privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország építette ki, a hálózati eszközöket a Huawei Technologies szállította.

Összeállította: Sándor Ildikó