fbpx

Európa egyik legmodernebb fulfillment központját nyitotta meg a Boxy

Írta: Transpack-2022/VI. lapszám cikke - 2023 január 01.

Robotok szállítják és szortírozzák a csomagokat egy óriási, környezetbarát építésű raktárcsarnokban. Megkezdte működését Magyarország legnagyobb, csúcstechnológiás  fulfillment központja a Budapest melletti Üllőn. A magyar e-kereskedelem friss szereplőjeként a Boxy Zrt. egy teljesen új piacot nyit a magyar webáruházaknak a kiszervezett raktárlogisztikában (fulfillment szolgáltatások), és olyan technológiát tesz elérhetővé a hazai kiskereskedelem számára, amely eddig csak a globális szereplők kiváltsága volt. A cég azonban nem fejezte be a beruházását Üllőn, a biztató eredmények tükrében a jelenlegi tárolókapacitásuk többszörösét fogják hamarosan megépíteni, jelentették be a sajtótájékoztatójukon.

Szolgáltatás A-tól Z-ig

Ma Magyarországon a webáruházak jellemzően teljes raktárat vagy polchelyet bérelnek, a megrendelt termék kiszállításához pedig külön futárszolgálatot vesznek igénybe. A kiszervezett fulfillment szolgáltatás révén azonban mindent, tehát a teljes logisztikai folyamatot igénybe vehetik. Ez tartalmazza a webáruház motorokkal integrált raktári informatikai rendszert, a robotizált kommissiozást és szortírozást, a csomagolást, valamint a raktározás és kiszállítás feladatainak ellátását. A teljes körű szolgáltatás igénybevétele esetén már nem szükséges saját raktár fenntartása, mind költségben, mind szolgáltatási színvonalban előnyösebb lehet a kiszervezés, akár a legkisebb webáruházaknak is.

Nyomon követhetőség bármikor, azonnal

A különböző áruk betárolása a szkenneléssel kezdődik. A súly és a méret mellett minden fontos információt vonalkód alapján tartanak nyilván. Az egymástól függetlenül több helyen tárolt adatok és a rendkívül biztonságos informatikai rendszernek köszönhetően pontosan nyomon követhető a termék útja, a betárolástól, a kiszállításon át, az értékesítésig.

A robotizáláson túl – ami egy átlagos manuális operációhoz képes négyszeres hatékonyságot biztosít – olyan informatikai képességekkel is bírunk, ami a legnagyobb vállalatok igényeinek a kielégítését is lehetővé teszi. A nálunk tárolt raktárkészlet állapotáról, a megrendelt termékek mozgatási státuszairól, illetve a kiszállítás utáni vásárlási tranzakciókról is olyan valós idejű adatokat adhatunk át az ügyfeleinknek, amit még kevesen képesek teljesíteni” – nyilatkozta lapunknak Táncsics András, a Boxy Zrt. vezérigazgatója.

Táncsics András
Táncsics András, a Boxy Zrt. vezérigazgatója. (Fotó: Horizont Média Kft./Kristóf Imre)

Aznapi házhoz szállítás Budapesten A cég már saját kiszállító flottával is rendelkezik, amely jelenleg Budapestet és az agglomerációt szolgálja ki. A 14 óráig leadott rendeléseket még aznap 16 és 22 óra között teljesítik. Az országos és a nemzetközi kézbesítési lefedettség, valamint a csomagautomatákhoz való hozzáférés érdekében több ismert alvállalkozóval (GLS, DP stb.) kötöttek szerződést, és végeztetik el a kiszállítást.

Bővülő piac, e-kereskedelmitrendek hazánkban

A Boxy-nál úgy látják, hogy a hazai e-kereskedelem és logisztikai piac a jelenlegi gazdasági nehézségek ellenére is jelentős fejlődési potenciállal bír: az évről évre növekvő piac a koronavírus-járvány hatására 2019-től egy év alatt több mint 45%-kal nőtt, majd tavaly ugyancsak jelentős, több mint 30%-os bővülést produkált.

Amikor a polcok mennek a kiszedőkhöz. Robotizált áruszállítás Üllőn (Fotó: Horizont Média Kft./Kristóf Imre)

Lemaradásban a hazai webáruházak

Az online kiskereskedelem – aminek hajtómotorjai a webshopok –jelenleg mintegy 10%-át adja a teljes hazai kiskereskedelemnek, ami globális összehasonlításban 4 éves lemaradást jelent. Ezt tükrözik a Boxy által, a hazai webshopok körében készített kutatás eredményei is, amelyek szerint a megkérdezett webshopok mindössze 5%-a szervezi ki raktárlogisztikai folyamatait. Guóth Patrik, a Boxy üzleti vezetője szerint ez azt jelenti, hogy a webshopok 90%-a mindent manuálisan csinál, még úgy is, hogy a csúcsidőszak a megkérdezettek 30%-ának nehézséget jelent.

A Boxy Zrt. saját kiszállító flottája. (Fotó: Horizont Média Kft./Kristóf Imre)

Fulfillment szolgáltatás már a legkisebbeknek is

A Boxy-nál a profi szolgáltatások igénybevétele nem csak a nagy szereplők kiváltsága, mert például már havi 100 rendeléssel dolgozó, vagy akár induló webáruházat is tudnak fogadni. „Olyan technológiát biztosítunk fulfillment központunkban, amely eddig csak a világ legnagyobb e-kereskedelmi cégei számára volt elérhető, az automatizált goods-to-person rendszertől kezdve, a robotizált szortírozó megoldáson át, az integrált szoftveres irányító platformig” – mondta Kamuthy László a cég informatikai igazgatója.

Tízszereplős hazai piac

A fulfillment szolgálatói piac Magyarországon 2021-ben mintegy 100 millió eurós piaci lehetőséget jelentett, és nagyságrendileg tíz olyan piaci szereplő van, amely foglalkozik ezzel a szolgáltatással, és saját operációval rendelkezik. A Boxy abban különbözik versenytársaitól – akik javarészt manuálisan vagy alacsony robotizáltság mellett működnek –, hogy az újonnan átadott raktárában kiemelten fejlesztette az automatizációt, amit nemcsak a magas szintű robotizációval, hanem a raktárfolyamatok szervezésével ért el.

Robotok viszik a becsomagolt termékeket a futárszolgálatok gyűjtőibe (Fotó: Horizont Média Kft./Kristóf Imre)

Bővítés itthon és Európában is

Az Üllőn átadott raktár jelenleg 10 000 m2-es kapacitással áll az ügyfelek rendelkezésére, ám a bővítését már most elkezdték, és a jelenlegi épület mellett 63 000 m2-ig valósul meg a fejlesztés” – hangsúlyozta Táncsics András vezérigazgató.

Egyértelmű tervünk a magyarországi operáción kívül a régióban is tovább lépni, és a környékbeli országokban hasonló logisztika ingatlanokat felépíteni. További fejlesztési tervünk, hogy a mostani automatizáltsági szintünket – ami a technológiai értékláncban már körülbelül 70%-ot jelent – teljes körűvé tenni: olyan automatizált targoncák beállításával, amik az elkészült raklapokat, konténereket képesek mozgatni. Továbbá a kiszedési folyamatot is olyan robotkarokkal elvégeztetni, amelyek még nemcsak az országban, de egész Európában is egyedülállók lehetnek.”

A Boxy-ról (www.boxy.hu)

A Boxy Logisztikai Zrt.-t 2020-ban alapították. A tőkeerős hazai tulajdonú vállalat célkitűzése, hogy a hazai webáruházak számára prémiumminőségű kiszervezett fulfillment (teljes raktárlogisztikai) szolgáltatásokat nyújtson a robotizált folyamatoknak köszönhetően jelentős megtakarítás mellett, akár aznapi vagy másnapi kiszállítással. A cég piaci erőssége a szolgáltatások skálázhatósága, ami által a legmodernebb szolgáltatást már a havi 100 rendeléssel működő vagy induló e-kereskedelmi vállalkozásoknak is biztosítani tudja. A Boxy Zrt. befektetői a Lead Ventures és a Gran Private Equity Zrt.

Kristóf Imre