fbpx

A hat legnagyobb logisztikai kihívás 2023-ban

Írta: Transpack-2023/I. lapszám cikke - 2023 április 05.

2023-ban a logisztika továbbra is a gazdaság és az ellátási lánc kezelésének létfontosságú része lesz. Új innovációk és technológiák jelennek meg, amelyek segítenek a vállalkozásoknak leküzdeni a kihívásokat, és javítani a hatékonyságot.

építkezés

Növekvő ellátási lánc és szállítási költségek

Amikor a COVID-19 járvány világszerte elkezdődött, a globális ellátási lánc „mélyütést” kapott, ami megnövekedett szállítási költségekhez vezetett. Azóta a szakértők nem tudnak megállapodni abban, hogy mikor térhetnek vissza a dolgok a normális kerékvágásba.

A globális adatok azt sugallják, hogy a szállítási költségek inflációs hatása 2023 végéig tovább erősödik. Az emelkedő árak magasabb szállítási költségekhez vezetnek, különösen az időérzékeny vagy hűtést igénylő áruk esetében. Az emelkedő üzemanyagárak drámai hatással vannak a logisztikai vállalatokra, amelyeknek alternatívákat kell keresniük az ütemezésben és az útvonaltervezésben a szállítási költségek csökkentése érdekében.

Az ukrajnai háború valószínűleg további fennakadásokat okoz az ellátási láncokban, ami hosszabb ideig magasan tarthatja a globális szállítási költségeket és azok inflációs hatásait.

Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak, a vállalkozásoknak módot kell találniuk ellátási láncaik és szállítási rendszereik optimalizálására. Ez magában foglalhatja az új technológiák használatát a folyamatok automatizálására, a hulladék csökkentését és a hatékonyság növelését. Ezenkívül a vállalkozásoknak módot kell találniuk a növekvő munkaerőköltségek kezelésére. Ennek egyik módja az, hogy különféle technológiát alkalmaznak a humán erőforrás helyettesítésére vagy kiegészítésére. A következő években a vállalkozások előtt álló kihívások jelentősek lesznek, de azok, akik képesek alkalmazkodni és innovatív megoldásokat találnak, jó helyzetbe kerülnek.

A munkaerőhiány problematikája

Az ellátási láncok hihetetlenül összetett struktúrák, amelyek több fél hatékony együttműködésén alapulnak. Ha a lánc bármelyik részén zavar támad, annak katasztrofális következményei lehetnek világszerte a vállalatok számára. A termékek késedelmes eljuttatása a gyártóktól a forgalmazókhoz szűk keresztmetszetet teremthet a logisztikai iparban – például a raktárakban –, ami miatt egyes kiskereskedők kifogyhatnak a termékekből.

A munkaerőhiány számos hatással van a vállalkozásokra. A vállalatok kénytelenek emelni a béreken, hogy vonzzák a munkavállalókat, ami növeli az üzleti tevékenység költségeit. A szállítmányozási ágazat munkaerő gondjai nem korlátozódnak a gépjárművezetők szintjére. Sok vállalat küszködik azzal, hogy munkavállalót találjon bármelyik munkakörbe. Sok esetben a hiány nem pozíció-, inkább földrajzspecifikus. Sok vidéki telephelyen különösen nehéz a képzett és elkötelezett munkaerő megtalálása.

A munkaerőhiány minden iparágban több ágazatra is hatással van, így ez a probléma még nehezebben oldható meg. Vegyünk például egy létszámhiányos gyárat. A rendelkezésre álló munkaerő hiánya miatt a termelés lelassul. Bizonyos esetekben teljesen leáll, ami a készletek torzulását eredményezi.

2023-ban a logisztikai ágazat további fő kihívásai közé tartozik a tartós munkaerőhiány. Ez várhatóan továbbra is problémás lesz az ellátási lánc vezetői számára, mivel a vállalkozásoknak világszerte tudomásul kell venniük a munkavállalói értékrend kulturális változását. Az automatizálás segít némileg enyhíteni a munkaerőhiány problémáján.

fogaskerekek

Ügyfélelégedettség –növekvő elvárások

Ahogy a logisztika világa változik, úgy változnak azok a logisztikai kihívások is, amelyekkel a vállalatok szembesülnek, amikor megpróbálják fenntartani az ügyfelek lojalitását. Az online vásárlás és a fogyasztói vélemények térnyerésével a vevők egyre többet várnak el azoktól a cégektől, amelyekkel üzleti kapcsolatban állnak – például jobb ügyfélszolgálatot és személyre szabottabb élményt szeretnének. A logisztikai cégeknek tehát fel kell készülniük arra, hogy megfeleljenek ezeknek a magasabb elvárásoknak. Az elmúlt három évben új fogyasztói magatartások és elvárások is megjelentek. A legjelentősebb a gyorsabb szállításra vonatkozó elvárás. Különösen az aznapi kézbesítés iránti igény, ami további nyomást gyakorol az iparágra. A kiskereskedők és fuvarozók kisebb, szatellit raktárak és teljesítési központok létesítésével próbálnak majd megfelelni a piaci igényeknek.

A 2023-as logisztikai iparági kihívások egyike lesz az ellátási lánc megszakításainak kezelése, és az ügyfelek elégedettségének biztosítása. A megfelelő emberekbe és technológiába való befektetés kulcsfontosságúvá válik a logisztikai cégek számára a gazdasági nyomás leküzdéséhez.

A logisztika digitalizációja

A digitális átalakulás az egyik legnagyobb logisztikai kihívás, amellyel manapság a szektorban tevékenykedő cégeknek szembe kell nézniük. Mivel a fogyasztók gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatást várnak el, a logisztikai cégekre nyomás nehezedik, hogy megtalálják a legjobb megoldásokat annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani. Új technológiákat kell alkalmazniuk, hogy a versenytársak előtt maradjanak, és megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak. A digitális átalakulás azonban számos kihívást tartogat. Az egyik legnagyobb logisztikai kihívás az új technológiák integrálása a meglévő rendszerekbe. Ez bonyolult és időigényes folyamat lehet, különösen a régebbi rendszerekkel rendelkező nagyobb vállalatok számára. Másik kihívás a kultúraváltás. Sok logisztikai vállalat a hagyományos, régóta bevált módszerekkel dolgozik. Az új technológiák bevezetése zavaró lehet, és változtatásokat igényelhet a vállalati kultúrában és munkamódszerekben.

A logisztikai cégek számára jelentős fordulópontot jelent az ellátási lánc folyamatának a digitális megoldások használatával történő hatékonyabbá tétele. A digitális platformok automatizálással nemcsak felgyorsíthatják a logisztikai folyamatokat, de nyomon is követhetik a hatékonyságot tükröző adatokat a teljesítmény, a minőség és a gyorsaság tekintetében.

A digitális technológia nagyobb működési hatékonyságot eredményez, ami végső soron javítja a pontos szállítást és az ügyfelek elégedettségét. A legsikeresebb vállalatok azok lesznek, amelyek elfogadják a változást, és új technológiákat alkalmaznak, hogy a versenytársak előtt maradhassanak.

Egy dolgot még mindenképpen szükséges megemlíteni a digitalizáció szükségessége kapcsán – ez a végpontok közötti átláthatóság kérdésköre. Mivel a gazdasági helyzet folyamatosan változott a pandémia és az orosz-ukrán háború idején, a vállalatok minden eddiginél jobban szükségét érezték, hogy mindent automatizáljanak. Mivel ez redukálja a költségeket, csökkenti a logisztikai problémákat. A cégvezetők azonban hamar rájöttek, hogy ez nehezebb, mint gondolták, aminek oka a végpontok közötti átláthatóság hiánya. Mit jelent ez a gyakorlatban? A vég-pontok közötti átláthatóság annyit jelent, hogy a menedzsment 100%-os biztonsággal tudja, mi történik az ellátási lánc minden egyes részében, és mindennek a nyomon követése valós időben történik. Ez lehetővé teszi az adatalapú döntések meghozatalát a szállítási folyamat minden fázisában, továbbá lerövidíti a reakcióidőt az előre nem látható eseményekre és a piaci igényekre történő reagálás során.

Egyre több cég fogja felismerni azt, hogy a jobb láthatóság érdekében elvégzett beruházásoknak több haszna is van. Több profitra tehetnek szert a jobb árakkal és a nagyobb hatékonysággal, továbbá csökkenthetik a működési kockázatokat – különösen a korábban említett zavarok idején.

nő

A környezeti hatások csökkentése

Ahogy a világban egyre inkább tudatosul a környezeti hatások csökkentésének szükségessége, a logisztikai vállalatokra nyomás nehezedik, hogy megtalálják a hatékonyabb és kevésbé környezeti hatású működési módokat. Ez az egyik olyan logisztikai kihívás, amely valószínűleg a következő évben és azon túl is folytatódik. Az egyik terület, ahol a vállalatok javítani szeretnének, az a kibocsátás. Sok logisztikai vállalat már dolgozik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésén, de van még mit javítani. A következő évben arra számíthatunk, hogy több vállalat fektet be alternatív üzemanyagforrásokba – például elektromos járművekbe –, hogy hozzájáruljon kibocsátásuk csökkentéséhez.

A logisztikai vállalatok másik fókuszpontja a hulladékcsökkentés. Sok cég már dolgozik azon, hogy csökkentse a termelt hulladék mennyiségét. 2023-ban várhatóan több vállalat munkálkodik azon, hogy megtalálják a módját a működésük során használt anyagok újrafelhasználásának vagy újrahasznosításának. Az ellátási láncok környezeti hatása továbbra is jelentős probléma lesz az ellátási láncok számára, mivel a logisztikai szolgáltatók és a fogyasztók egyre jobban tudatában vannak az áruk beszerzésének, gyártásának és elosztásának a környezetre gyakorolt hatásával. Az előretekintő ellátási lánc stratégia a megfelelő technológiai megoldásokkal kombinálva segít a vállalatoknak fenntarthatóbb, felelősségteljesebb és etikusabb ellátási láncok kiépítésében – és ez mindenkinek jó.

Az etikusabb és fenntarthatóbb ellátási láncok bevezetése jó gyakorlat minden vállalkozás számára.

Kiberbiztonsági kockázatok

Napjainkban a társadalmi és üzleti életet egyaránt mélyen érintő digitalizációs trend újrastrukturálja a logisztikai folyamatokat. Az ellátási lánc digitalizálásával elérhető előnyök – mint például az átláthatóság, a gyorsaság és a költségelőny – növelik a vállalatok új, digitális technológiák iránti érdeklődését. Az ellátási láncok egy olyan összetett globális rendszer részét képezik, ahol az adatok és információk rendszerintegrációkon keresztül kerülnek megosztásra. A logisztikai ipar összekapcsoltsága több olyan pontot teremt, ahol az érzékeny információk kitettek a kibertámadásoknak. Minél több láncszem található egy ellátási láncban, annál sebezhetőbbé válnak az adatok.

Milyen adatok értékesek? A sor hosszú, de példaként megemlítünk néhányat. Ilyenek a leltári adatok, szállítási célhelyek, időpontok, partneradatok, valamint a légi-, földi- és tengeri rakományszállításra vonatkozó operatív adatok. Jellemzően a bűnözők betörnek egy vállalat rendszerébe, és addig blokkolják azt, amíg meg nem kapják a kért „váltságdíjat”.

A kibertámadások ellátási láncra gyakorolt hatásai minden érintett fél számára károsak lehetnek, ezért kritikus fontosságú, hogy a logisztikai vállalatok fektessenek be az adatok védelmének módjaiba. Az IT-rendszerek kibertámadásokkal szembeni védelmére irányuló intézkedések az idei évben még inkább kritikus fontosságúak lesznek, tekintettel a logisztikai vállalatokat fenyegető számítógépes támadások várhatóan hatványozott megjelenésére, és az ebből eredő potenciálisan hatalmas veszteségekre. Hatékony megoldás lehet például az informatikai feladatok külső szolgáltatóhoz történő kiszervezése, mert az ilyen cégek naprakészek a legújabb kiberfenyegetésekkel és kiberbiztonsági megoldásokkal kapcsolatban.

Czékus Mihály