Egyedülálló hazai projektben működik együtt az adatvezérelt logisztikai megoldásokat kínáló DODO és a webshoppal is rendelkező Rossmann drogériahálózat. A megrendelt csomag házhoz szállítását drónnal hajtanák végre.
A drón az első tesztrepülés során csomagot még nem szállított
A két cég kapcsolata nem újkeletű, a Rossmann online vásárolt termékeit a többi között a DODO szállítja ki: a fővárosban és annak agglomerációs térségében ideális esetben néhány óra alatt vállalják a kézbesítést. A fenti projekt első tesztrepülését a XI. kerületből indították – a Savoya Park bevásárlóközpontban található Rossmann üzlet elől –, célállomásként a III. kerület kertvárosi részét jelölték meg. Az útvonal megválasztásánál fontos szempont volt a nagy távolság és a változatos földrajzi terepviszony, ugyanis ezzel kívánták megteremteni a légi úton történő kiszállítás változatoskörülményeit.
Az indítás és a kézbesítési hely közötti távolság légvonalban 15 kilométer volt. A drón azonban hosszabb távon repült, mivel a tereptárgyakat a szükséges mértékben kerülte, illetve az út egy részét a Duna felett tette meg. A szállítójármű ekkor még csomagot nem vitt, az elsődleges cél ugyanis az egyes munkafázisokhoz szükséges idő felmérése volt. Emellett a légi úton történő kiszállítás biztonságos feltételeinek megteremtésére koncentráltak, ami érdekében megtörtént a csomag levegőbe emelésének szimulációja. Az átlagos repülési magasság 20 és 50 méter között volt, a drón pedig átlagosan 50 kilométer per óra sebességgel haladt, azonban az eszköz repülési sebessége a jövőben várhatóan törvényi szabályozás alá esik majd.
A tesztrepülést az együttműködők a megfelelő hatósági engedélyek birtokában hajtották végre. Uniós és nemzeti szinten is szigorú jogszabályi előírások szabályozzák a pilóta nélküli légi járművek használatát, illetve az ilyen eszközökkel megvalósuló csomagszállítást.
Saját adatvezérelt platform segíti a házhoz szállítást
„A DODO számára az okoslogisztika és az innováció kéz a kézben járnak. Saját adatvezérelt platformunk segítségével a városi utolsó kilométeres házhoz szállítási megoldások szakértőivé váltunk az elmúlt évek során, de a fejlesztéseink itt nem érnek véget. Folyamatosan keressük az új lehetőségeket a kiszállítási idő lerövidítése és a környezeti hatások csökkentése érdekében. Úgy látjuk, hogy a drónos csomagküldés lesz a következő komolyabb lépcsőfok a házhoz szállítási megoldások evolúciójában. Bízom benne, hogy a mostani tesztrepülés után készen állunk arra, hogy azonnal tényleges küldeményeket kézbesítsünk drón segítségével, amint azt a szabályozások lehetővé teszik” – mondta dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője. Fürjes Ádám, a Rossmann Magyarország Kft. online marketing csoportvezetője hozzátette: „A Rossmann hazánk legdinamikusabban fejlődő drogéria-parfüméria hálózata. Vásárlóink már évek óta online is könnyedén megrendelhetik a webshopunk által kínált termékeket. Rendkívül fontos számunkra, hogy a fogyasztói igényeknek a lehető legmagasabb szinten megfeleljünk, és mindig élen járjunk az aktuális trendekben, fejlesztésekben. Úgy gondolom, hogy a drónos házhoz szállítás a jövő egyik kulcsmegoldása lehet az e-kereskedelem területén és a vásárlói elvárások kiszolgálásában, a DODO pedig a megfelelő partner ennek megvalósításában.”
A DODO a Rossmann-nal együttműködve az első tesztek eredményeit értékelve folytatja a drónos házhoz szállítás megvalósítására irányuló fejlesztéseket, a pilot projekt következő fázisaként pedig a cél egy újabb tesztrepülés indítása, amely során a teherdrón csomagot szállít majd a kiindulási pont és a célállomás között.
Összeállította: Barna Ferenc I Forrás: FLOW PR sajtóközlemény