fbpx

Mit jelenthet a zöld átalakítás?

Írta: Transpack-2023/I. lapszám cikke - 2023 április 11.

A fenntarthatóság évszázadát kezdtük. Az European Green Deal egy ambiciózus koncepció a szén-dioxid-semlegességért Európában. 2019 decemberében az Európai Bizottság nyilvánosságra hozta az eddigi legambiciózusabb tervét: az európai zöld megállapodással 2050-re az Európai Unióhoz tartozó összes ország nettó kibocsátását nullára kell csökkenteni. És a körforgásos gazdaság az egyik legfontosabb összetevője ennek a tervnek.

A zöld megállapodást alkotó intézkedéscsomagnak Európát kell az első szén-dioxid-semleges kontinenssé tennie. Ez azt jelenti, hogy a gazdasági, társadalmi és ökológiai célokat ötvözni kell. A kiinduló hipotézis, hogy a természeti erőforrások védelme nélkül az EU-n belüli gazdasági fejlődés lehetetlenné válik. Gazdasági siker nélkül pedig lehetetlenné válik az európai polgárok megélhetésének biztonságos garantálása. Ezért az Európai Bizottság már elkészített egy részletes ütemtervet, amelynek egyik legfontosabb eleme a körforgásos gazdaság cselekvési terve.

Európa-szerte érvényes csomagolási szabályozás

Az uniós cselekvési terv részeként a Bizottság felülvizsgálta a csomagolásról és a csomagolási hulladékokról szóló irányelvet (PPWD), majd 2022. november végén javaslatot terjesztett elő egy európai szintű csomagolási szabályozásra. Ennek új rendet kell teremtenie az európai csomagolási piacon, különösen az újrahasznosításra való tervezésre és a minimálisan felhasználandó újrahasznosított anyagok kvótájára vonatkozó szabályozás révén.

A cél a csomagolási hulladék mennyiségének csökkentése. Európában személyenként évente átlagosan közel 180 kg csomagolási hulladék keletkezik. További intézkedések nélkül 2030-ra 19 százalékkal, a műanyaghulladék mennyisége pedig akár 46 százalékkal is növekedhetne. Az új szabályozással az EU Bizottság meg akarja állítani ezt a tendenciát. Csökkenteni kívánja a szükségtelen csomagolások számát, elősegíteni az újrafelhasználható vagy újratölthető csomagolási megoldásokat, valamint 2030-ig gazdaságosan újrahasznosítani az EU piacán lévő összes csomagolóanyagot. Ezekkel kívánja megteremteni a másodlagos nyersanyagok jól működő piacát.

szélerőművek

Különféleújrahasznosított anyagok

Az újrahasznosított PET (rPET) már most is keresett nyersanyag. Az EU javaslatai a vegyi és mechanikai újrahasznosítás egyenlő figyelembevételét is javasolják, és egyértelművé kívánják tenni, hogy melyek a bioalapú, a komposztálható és biológiailag lebomló műanyagok. Meghatározzák, hogy ezeknek a műanyagoknak mely felhasználásai jelentenek valódi előnyöket a környezet számára, és hogyan kell ezeket megtervezni, ártalmatlanítani és újrahasznosítani. További cél, hogy végre véget érjen a zűrzavar, hogy az egyes csomagolásokat hol, melyik kukába kell dobni. Ennek érdekében Európa-szerte közösszimbólumokat terveznek a címkéken és a szemeteskonténereken, amelyek megmutatják, hogy a csomagolás milyen anyagokból készül, és melyik kukába való. A csomagolóipari szövetségek nagyrészt örömmel fogadták a javaslatot. Peter Kurth, a BDE Bundesverband der Deutschen Entsorgungs-, Wasser- und Kreislaufwirtschaft (Német Hulladék- és Vízgazdálkodási és Körforgásos Gazdasági Szövetség) elnöke így nyilatkozott: „Európának versenyképesnek kell maradnia, ugyanakkor el kell érnie a szén-dioxid-kibocsátási célokat. Energiát kell megtakarítania, és növelnie kell függetlenségét az importált elsődleges nyersanyagoktól. Ez lehetetlen anélkül, hogy a gazdaságot lineárisról körkörös modellre alakítanánk át. Az Európai Uniónak mernie kell ezen változtatni.”

Zűrzavar Európában

Az úgynevezett egyszer használatos műanyagokról (SUP) szóló irányelvvel (2019/904/EU irányelv) az EU már kötelező előírásokat adott ki a műanyagok felhasználásának csökkentésére. A különböző európai országok eltérően értelmezik ezt az irányelvet. Spanyolországban például 2023. január 1től új különadó érvényes a nem újrafelhasználható műanyagcsomagolásra. Olaszországban többször is elhalasztották a műanyagadó kezdődátumát, utoljára 2023. január 1-jére.

Bár már nem tagja az Uniónak, de Nagy-Britannia is műanyag csomagolási adót vet ki 2022 áprilisa óta azokra a műanyagcsomagolásokra, amelyek nem tartalmaznak legalább 30 százalékban újrahasznosított anyagot.

Környezetvédelem és körkörös gazdaság

A környezetromlás várhatóan egyre jobban érinti a gazdasági tevékenységet. Szélsőséges időjárási viszonyokat okozhat, hatással lehet az emberi egészségre, és kevésbé hozzáférhetővé teheti a természeti erőforrásokat. Az EU természeti tőkéjének védelme, az erőforrás-hatékony gazdaságra való átállás és az emberek védelme a környezettel kapcsolatos terhelésekkel szemben az európai zöld megállapodás kulcsfontosságú prioritásai.

A zöld átalakítás az utóbbi időben elterjedt kifejezés az üzleti környezetben, és azon túl is. Az elmúlt évtizedben nagy hangsúlyt fektettek erre a témára. Sok szervezet küzdött azért, hogy zöldebbé váljon, és átalakítsa vállalkozását, hogy valóban fenntarthatóvá váljon.

Mit jelent a zöld átalakulása vállalkozások számára?

A zöld átalakítás az a módszer, amellyel a mai üzleti folyamatokat átalakíthatjuk úgy, hogy növekedést generáljunk, miközben megőrizzük az erőforrásokat, a folyamat, a működés, a termék, az üzleti modell és a kultúra szintjén. Napjainkban szinte minden márka, nagyvállalat és kkv a klímavédelemről és az üzleti folyamatainak fenntarthatóvá való átalakításáról beszél. De a fenntarthatóság érdekében a vállalkozások valóban készen állnak a változásra? Van néhány kulcsfontosságú elem, amelyet meg kell érteni a vállalkozásoknak a zöld átalakítással kapcsolatban.

Változáskezelés

A fenntartható szervezetté válás nem megy egyik napról a másikra. Úgy kell tekinteni, mint egy lehetőséget a változásra és a változtatásra. Ez nagyon ijesztő dolognak tűnhet, de nem feltétlenül jelenti azt, hogy negatív. Minden attól függ, hogyan kezelik. Fontos kidolgozni egy „változásmenedzsment” koncepciót, amely a szervezet technológiáinak, folyamatainak és kultúrájának átalakításához vezető útnak tekinthető. Ennek célja, hogy a változást alkalmazkodóképessé és ne elviselhetetlenné tegye az emberek számára.

Technológiai beruházás

A technológia kulcsszerepet fog játszani egy olyan szervezet számára, amely fenntarthatóbbá kíván válni, mivel elősegíti az átalakulást. Ezért kulcsfontosságú az új eszközök és technológiák kihasználása. A szervezeteknek olyan technológiai befektetési stratégiára kell összpontosítaniuk, amely lehetővé teszi számukra az alapvető rendszereik korszerűsítését.

táj

Vállalati kultúra

Ahhoz, hogy a változás sikeres legyen, azt kommunikálni, végrehajtani, dokumentálni és értékelni kell, hogy láthassuk az eredményt. Az egyik legfontosabb tényező azonban ennek az üzenetnek a megvalósítása és kommunikálása a vállalati alapértékekben és kultúrában. Bele kell ágyazni a fenntartható vállalattá válás értékeit és előnyeit, és azt is, hogy ez miért elengedhetetlen. Így az alkalmazottak oktatása minden vállalkozásnál alapvető a zöld átalakulással kapcsolatban, és ez lesz az egyik kulcsfontosságú hajtóereje a sikeres zöld átalakulásnak.

Miért legyünk zöldek?

A legtöbb iparágnak világszerte szembe kell néznie az ügyfelek, az alkalmazottak, a jogalkotók, az intézményi befektetők és más érdekelt felek követeléseivel, hogy fenntarthatóbbá váljanak. Ez nyomást gyakorolt a vállalkozásokra.

Nézzük meg a zöldítés néhány előnyét!

Fokozott márkaidentitás

Létfontosságú, hogy a márka ígéretének beteljesítéséhez zöld megközelítést alkalmazzon az üzleti működésben. Az emberek figyelembe veszik a vállalatok zöld erőfeszítéseit, hogy gondoskodni igyekeznek a bolygóról. Ez pozitív imázst hoz létre, a vállalkozás sikerét elősegítve.

A hulladékok és a költségek csökkentése

A zöld kezdeményezések segítenek a vállalkozásoknak abban, hogy elkerüljék a pazarló és fenntarthatatlan szokásokat, valamint a többletköltségeket. Ezért az olyan kezdeményezések, mint az energia-, a víz-, a papírfogyasztás csökkentése és a közüzemi költségek mérséklése, kölcsönösen előnyösnek bizonyulnak a vállalkozások és a bolygó számára.

Hogyan?

Míg a zöld átalakulás jövőképe világos, a hogyanja már kevésbé nyilvánvaló. Ezért a zökkenőmentes zöld átalakulás érdekében a vállalatnak versenyelőnyt kell teremtenie az intelligens technológiák használatával. Egy szervezetnek rendelkeznie kell világos stratégiával, amely megmutatja, hogy miért akarnak környezetbaráttá válni, és hogyan kívánják ezt elérni. Továbbá a változás hatását az üzleti célokra, folyamatokra, az érintettekre és a hosszú távú értékteremtésre felhasználni.

A stratégiát úgy kell kialakítani, hogy a fenntarthatóvá válás tartós versenyelőny forrása legyen. Emiatt a jelenlegi üzleti modell elemzése elengedhetetlen a fenntarthatósági célkitűzés mértékének megértéséhez. Ez az értékelés segít feltárni azokat a lehetőségeket, amelyekkel növelhetők a vállalat által generált társadalmi és környezeti előnyök, egyúttal a versenyelőnyt is növelheti azáltal, hogy javítja az üzleti modelljének rugalmasságát.

levél
A fenntartható csomagolás a lehető legkevesebb környezetterhelést okozza

Zöld gazdaság és zöld csomagolás

A zöld gazdaság, mint a gazdasági növekedés modellje nem ma született, egy ideje már beszélnek róla. Különféle állami- és magánintézkedések és kezdeményezések próbálták átalakítani a termelés világát annak érdekében, hogy csökkentsék annak környezetre gyakorolt hatását.

Az igazi kihívás azonban a költségeken van: nem áll helyt a zöld gazdaság, ha magasabb költségekkel terheli a vállalatot és/vagy a fogyasztót. Olyan zöld politikákat és stratégiákat kell találni, amelyek pénzt takarítanak meg.

A zöld csomagolás például számos előnnyel jár a vállalati imázs szempontjából. De melyek ezek?

Megtakarítás a csomagolásiköltségeken

Az átállást értékelő cégek számára azonnal kiderült, hogy a csomagoláshoz szükséges anyag zöld megfelelője drágább, mint a hagyományos. Hogyan lehet megtakarításról beszélni, amikor az alapanyag többe kerül?

Az ok nyilvánvaló: a magasabb költségek az innovációt a hatékonyabb csomagolási formák felé terelik, amelyek kevesebb anyag felhasználásával nagyobb védelmet nyújtanak – összességében alacsonyabb költséggel.

A fenntartható csomagolás olyan megoldás, amely a lehető legkevesebb környezetterhelést okozza, egyúttal a lehető legjobban látja el védelmi- és tájékoztatási funkcióját. A nyersanyag-megtakarítás, a csomagolás egyszerűsítése, az újrahasznosított anyagok használata, az újrahasznosítási tevékenységek elősegítése: ez csak néhány találkozási pont a fenntarthatóság és a terméklogika között.

A rakományok optimalizálása

Ez a csomagolási koncepció a mennyiségek csökkentését is szolgálja, ami kisebb rakományteret és a szállítás nagyobb koncentrációját is jelenti, amivel mérsékeli a CO2-kibocsátást.

Ahhoz azonban, hogy a zöld csomagolás valóban nyújthassa ezeket az előnyöket, elengedhetetlen egy előzetes szakmai tanulmány, amely képes a probléma egészét kezelni a lehető legjobb megközelítés meghatározása érdekében.

A zöld csomagolást bevezető cég nemcsak a természetet óvja, hanem a vásárlói igényekre is figyel. Bizalmat kelt a vevőkben, ha valódi és állandó elkötelezettséget éreznek a cég részéről.

Az éghajlatváltozás elleni küzdelem döntő fontosságú Európa és a világ jövője szempontjából. Még sok a tennivaló, de ahogy az Európai Tanács 2019 végén megfogalmazta: A zöld átalakítás, a fenntarthatóságra, klímasemlegességre való áttérés jelentős lehetőségeket rejt magában, például a gazdasági növekedés, új üzleti modellek és piacok, új munkahelyek megteremtését és a technológiai fejlődés lehetőségét.

Csaba László és Csaba Péter Gábor