fbpx

Egy elektromos jármű is lehet szexi?

Írta: Transpack-2023/II. lapszám cikke - 2023 május 05.

A közép-európai régió első, teljesen elektromos teherautóját adta át március közepén a Scania Hungária Kft. egy impozáns rendezvény keretében. A WIN Capital Kft. járműparkját színesítő, a fenntartható közúti szállítást támogató teherautó a budapesti Aldi áruházakat látja majd el áruval.

Az elektromos teherautók kulcsfontosságúak

Ünnepélyes keretek között adták át a Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát magába foglaló régió első, teljesen elektromos Scania járművét a gödöllői Grassalkovich-kastélyban.

Az est házigazdája Karotta (Bazsó Gábor), a népszerű autós magazin műsorvezetője elmondta, hogy egy elektromos járművet nehéz szexinek nevezni, de a számok, a teljesítmények szerethetővé teszik, és maga az e-mobilitás a fenntartható jövőbe vezető út.

A régió első full elektromos járművét ünnepélyes keretek között adták át

„A Scaniánál teljes mértékben elkötelezettek vagyunk a tudományosan megalapozott céljaink elérése mellett, mint például, hogy 2025-re 20%-kal csökkentsük a termékeink használatából származó CO2-kibocsátást. Az elektromos teherautók kulcsfontosságúak ebben a kérdésben, mivel 2025-re a globális értékesítésünk 10%-át kell kitenniük. Rendelkezünk olyan termékekkel és szolgáltatásokkal, amelyekkel elérhetjük ezt a célkitűzést, de szükségünk van az első partnerekre, ügyfelekre is, akik eltökéltek abban, hogy velünk együtt vezessék a forradalmi átállást. Nagyon büszke vagyok, hogy Magyarországon megtaláltuk az elsőt a WIN Capital és leányvállalata, a Happy Cargo személyében” – mondta Mats Gunnarsson, a Scania ügyvezető alelnöke és kereskedelmi igazgatója az eseményen.

A speciális teherszállító járművet Szemerey Loránd, a WIN Capital Kft. alapító ügyvezetője vette át, aki beszédében kiemelte, hogy a két vállalat hasonló jövőképpel rendelkezik. „Vállalatunk fókuszában az áll, hogy fenntarthatóbb szállítási megoldásokat hozzunk létre ügyfeleink, és végső soron társadalmunk számára. Az olyan elektromos teherautók, mint az új Scaniánk, a legfenntarthatóbb megoldást jelentik a piacon. A Scaniában azt szeretem, hogy nemcsak a teherautót, hanem a töltőt és a töltésirányítási rendszert is ők szállították. Teljes körű szolgáltatást kaptunk.”

Vass András, Magyarország keletmagyarországi régió igazgatója prezentációja során elmondta, hogy Magyarország előremutató lépéseket tett a Scania közép-európai régiójában. „Az elmúlt év során két hibrid teherautót szállítottunk a HAVI-nak, ezúttal pedig az első elektromos járművünk kulcsait adjuk át. Nagyon büszke vagyok a csapatomra, hogy ezt elértük, és beléptünk a teljes közlekedési ágazat jövőjébe. Remélem, hogy ennek a járműnek a sikere minden ügyfelünknek megmutatja, hogy a jövő az elektromos.”

Speciális hűtődobozzal, akár 250 km egyetlen feltöltéssel

Az első akkumulátoros elektromos Scania jármű egy háromtengelyes tehergépkocsi alváz 27 tonna össztömeggel, nappali fülkével és egy speciális hűtődobozos felépítménnyel rendelkezik a Thermosol Kft. jóvoltából. Arra tervezték, hogy a szabályozott hőmérsékletű árukat csendben, zéró CO2-kibocsátással (megújuló forrásból származó villamos energiával töltve) és zéró károsanyag-kibocsátással szállítsa a városokban és azok környékén.

Fenntartható szállítási megoldásokat közvetít a Scania ügyfeleinek

A teherautó egy 230 kW teljesítményű villanymotorral és kilenc akkumulátorcsomaggal van felszerelve, amelyek névleges kapacitása 300 kWh. Ez lehetővé teszi, hogy a teljesen megrakott hűtődobozos teherautó teljesítse a napi fuvarfeladatokat. A jármű megrendelése előtt a Scania alaposan elemezte a Happy Cargo üzemeltetését, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a teherautó specifikációja megfelel a mindennapi feladatoknak és a töltési infrastruktúrának.

Minden ügyfélnek személyre szabott megoldást tud nyújtani a Scania

A jármű mellett a Scania egy teljes körű töltési rendszert is biztosított a közúti szállítást végző cég telephelyére. Ez egyrészt egy mobil 40 kW-os Kempower töltőből áll, ami képes a teherautó éjszakai töltésére, másrészt egy ChargeEye töltésirányító rendszerből, amely lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy távolról irányítsa, és felügyelje a töltési folyamatot. Például azt, hogy a depó elektromos hálózatának túlterhelését megakadályozza, vagy a járművet alacsonyabb villamosenergia- árak mellett töltse. Az előbb említett megoldások mellett a Scania képes a töltési lehetőségek kielemzését követően egy megfelelő és bővíthető töltési infrastruktúra megtervezésére és kialakítására. A töltésen kívül más szolgáltatások is kapcsolódnak az elektromos Scania teherautóhoz. Ilyen például a finanszírozás vagy a karbantartási szerződés, amely kezeli akár a nem várt szervizelési eseményeket is.

Előzmények és tervek az e-mobilitás területén a Scania-nál:

• 2014 – a Scania első elektromos autóbuszai,

• 2016 – a Scania első hibrid teherautói,

• 2020 – a Scania első plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású teherautói városi üzemeltetéshez, a BEV jármű hatótávolsága akár 250 km,

• 2022 – továbbfejlesztett plug-in hibrid, 60 km-es, tisztán elektromos hatótávolsággal,

• 2023 – tisztán elektromos jármű/nyerges vontató a regionális közlekedés számára, hatótávolság egy töltéssel akár 350 km,

• 2024 – tisztán elektromos vontatójárművek távolsági szállításra, egy töltéssel 4–4,5 óra vezetési idő 40–60 tonnás szerelvénnyel, és a feltöltés a jogszabályban előírt 45 perces pihenőidő alatt történik.

Barna Ferenc