fbpx

Magyar diákok nemzetközi sikerei

Írta: Transpack-2023/II. lapszám cikke - 2023 június 06.

PACKAGING OF THE WORLD BETEKINTŐ

A Packaging of the World végtelen könyvtára számtalan érdekes és izgalmas felfedezésre váró csomagolást rejt, melyek között megannyi sikeres magyar tervezői munka is található. De nemcsak profi tervezőkkel, hanem a profivá váló feltörekvő hallgatói utánpótlással is büszkélkedhet a hazai szakma. A sok közül most néhány lenyűgöző és figyelemre méltó hallgatói munka rejtelmeibe és a mögöttük lévő történeteikbe pillanthatunk be.

felirat ábra packaging of the world

A négy évszak ihlettea teacsomagolást

Balogh Dorka, a Hollóka Grafikai Műhely keretein belül álmodta meg a Spirit Tea projektet és annak szellemiségét. A márkát egy kollekcióval mutatja be, mégpedig a Four seasons (Négy évszak) öszszeállítással, mely évszakonként kétféleteakeveréket tartalmaz. Így a termékcsalád nyolc elemből áll, melyek eltérő mintájukkal és színkódolássukkal különböztethetők meg egymástól. Ennek ellenére bizonyos mértékben hasonlítanak egymásra, és együtt egy harmonikus egészet alkotva elénk tárul a márka és annak gondolatisága. A különböző line art (vonalas rajz) mintákat a tervező úgy készítette el, hogy azok utalnak az adott ízre és évszakra egyaránt oly módon, hogy megjelennek a tea összetevői – jellegzetes gyümölcsök, növények, fűszerek és árulkodó motívumok.

papír doboz csomagolás
Spirit Tea – Balogh Dorka, Hollóka Grafikai Műhely

A csomagolás unikális jegye a frontoldalon található kimetszés, mely a mintázat dinamikusságát követi egy kör formájában, így a fókusz a termék megnevezésére irányul, illetve az egy határozott ismertetőjeggyé válik a márka arculatában. Ezt a fajta mintakövető dinamikusságot folytatja a csomagolás oldalán a tervező, ahol a doboz kinyitására szolgáló fedélrész a motívumok mentén kapott játékos vonalvezetésű formát. Mindemellett az alkotó körültekintően választotta meg a termékek színeit, melyek kellően hasonlóak egymáshoz, így egy olyan színharmónia és színkombináció született, amely alapján egyértelműen érezhető a termékek összetartozása, mégis mindegyiknek meg van a maga egyedisége és üzenete. Végül olyan egységes és esztétikus megjelenés született, amely az értékesítés helyén a versenytársak mellől maximálisan kitűnne, így a boltok polcainak ékkövévé válna a maga egyedi jegyeivel.

A színválasztás és a formabontó megjelenés adja a Delicaté teacsomagolás sikerét

Ha már sikerült elmélyülni a teák világában, akkor a sort a fiatalság és játékosság képviselője, a Delicatéfiktív teamárka folytatja, melyet Halász Dorottya Janka alkotott meg a Corvin Rajziskolában folytatott tanulmánya során. A tervező úgy építette fel a képzeletbeli céget, hogy az természetes eredetű nyugtató és energizáló hatású teakeverékeket gyárt, és célként tekint a tea megbecsülésének felemelésére. Az alkotó színválasztása és a mintázat formavilága a mindennapi örömöket, a boldogságot és az életet érdekessé tevő apróságokat reprezentálja. A harsány, kontrasztos színválasztás, illetve a formabontó megjelenése adja a Delicaté teacsomagolás sikerét. A merész és élénk színválasztás mögöttes célja, hogy színessé tegye a szürke mindennapokat, és minél többen megkedveljék a teákat és a teázással töltött időt.

papír doboz csésze csomagolás tea filter
Delicaté – Halász Dorottya Janka, Corvin Rajziskola

Különleges külleme kíváncsivá teszi a fogyasztót, hogy vajon belül is ilyen izgalmas-e a tartalom. Természetesen Dorottya erre is odafigyelt, így a csomagolás néhány érdekes és izgalmas tulajdonságot kapott, mint például a teafilterek kialakítása, amely a hagyományostól eltérően kis sapkaként kerül a bögre tetejére. Így a tea illata és aromája nem száll el, amíg a filter ázik. Ezt követően, ha kellő ideig ázott a filter, erre a sapka részre ki lehet helyezni azt, hogy a maradék nedvességet felszívja.

A márka egységes és esztétikus kialakításának fontos szereplője a minden arculati elemen – dobozok oldalán, teafilterek sapkáján, brosúrán, a márka mintázatán – visszaköszönő lekerekített, ívelt forma, amely a könnyedséget, finomságot és játékosságot testesíti meg.

„Nem iszunk egy kávét?Dehogynem!”

A teákat nem is követheti más a sorban, mint egy finom, minőségi kávé. A jól ismert, szinte minden nap magát hallató „Nem iszunk egy kávét?” kérdés, amelyre a válasz szinte minden esetben a „Dehogynem.” A Budapest belvárosában található Dehogynem Kávéműhely a közös nevezője a reggeli napindító, kiváló minőségű presszókávénak és a barátokkal eltöltött idő alatt elszürcsölt, kellemes és lágy latténak. A hely kézműves jellegét bizonyítja, hogy ott a kezdetektől fogva csak és kizárólag saját készítésű és pörkölésű kávé kapható, ami fontos szempont volt a tervezés során.

ábra
Dehogynem Kávéműhely – Pap Noémi, Hollóka Grafikai Műhely

A tervezőt, Pap Noémit – Hollóka Grafikai Műhely – a hely szellemisége, játékossága és barátságossága inspirálta, ami egy varázslatos eredményhez vezetett. A tervezési folyamatokban ezen stílusok jellemzői találkoznak, amelyek az elegancia és megbízhatóság fűszerezésével egyesülnek. A brand kabalája Csinszka, az agár vissza-visszaköszön szinte minden arculati elemen, ezzel kedvesen invitálva mindenkit egy csésze Dehogynem kávéra.

A Dehogynem Kávéműhely saját pörkölésű kávéja sem maradt ki a sorból, amikor Noémi megalkotta az új megjelenést. Az elkészült csomagolás a márka teljes identitását tükrözi. A csomagolás főszereplője a kávénövényt szájában tartó Csinszka. Ez a megjelenés eltér a megszokottól, de ezzel egyedivé válva, egyedi személyiségével megállja a helyét a boltok polcain. Az egy színnel megjelenített sziluett a kávé klasszikusságára utal, amely komolyságot ad az aranyos illusztrációnak. A csomagolás egyszerű konstrukcióját ellensúlyozza az ízléses dizájn, illetve kézműves hatása, melyet az újrahasznosított karton textúrájának köszönhet.

Noémi terve annyira lenyűgöző hatással bírt, hogy a budapesti kávézó egyből lecsapott a lehetőségre, hogy utat engedjen Noémi ötleteinek. Így az arra járókat már az új dizájn invitálja egy igazi, finom kávéra.

Egy nehéz nap után jöhet a kényeztetés

Egy kávéval indított és teával zárt nehéz nap után sokan vágynak egy kis kényeztetésre, relaxálásra, amelyre tökéletes választás lehet valamennyi Fleur de lin termék. Császár Abigél – a Corvin Rajziskola diákjaként – alkotta meg a Fleur de lin új megjelenését. A Budapest szívében található slow kozmetika egyedülálló szépségfilozófiájával tudatos és fenntartható megoldásokat kínál a mindennapi bőrápoláshoz. A különleges hangulatú kozmetikai szalon a szolgáltatások mellett saját kozmetikai termékeket is kínál az érdeklődők számára. A márka a természetesség és tisztaság nagykövete, így kizárólag organikus eredetű, természetes összetevőkkel dolgozik. Termékei SLS-től kőolajszármazékoktól, szilikontól és tartósítószerektől mentesek, illetve egytől egyig minden termék vegán, állatokon azokat nem tesztelték. Ezen szellemiséghez hozzátartozik, hogy minden egyes termék kézzel készül, így ikonikus kézműves jellege visszaköszön a márka hitvallásában. A márka a hulladékmentes szemlélet tükrében újrahasznosítható üveget és papírt alkalmaz a termékek csomagolásához.

papír doboz csomagolás szárított narancs
Fleur de lin – Császár Abigél, Corvin Rajziskola

A Fleur de lin ötödik évfordulójára új megjelenést kapott, melynél előtérbe kerültek a meleg színek, finom és lágy vonalvezetések és ligatúrák, melyek eleganciát és szépséget kölcsönöznek a márkának, illetve az öngondoskodást szimbolizálják. A termékek fő profilját a szilárd samponok és szilárd kondicionálók képviselik, melyekből létrejött a Natural Hair Care Set limitált kiadású csomag. A cél egy bájos és elegáns csomag megalkotása volt, amely szépségével és finomságával egyaránt tökéletes meglepetés lehet ajándékba vagy a vásárló számára. A tervező napjaink egyik legfontosabb szempontját, a kicsomagolás élményét is figyelembe vette, hogy a vásárló számára a kibontás élvezetté és meghatározó pillanattá váljon. A doboz hátulján található egy rövid ismertető és használati útmutató, ami azért is fontos, mivel a szilárd samponok használata jelenleg még kevésbé elterjedt.

A csomagolás a finom szín és motívum használatával maximálisan átadja a márka mondanivalóját és szellemiségét. Kellemes, nyugodt hangulatot idéz, összetett megjelenésével a természetközeliséget képviseli.

A Packaging of the World kimeríthetetlen könyvtára még ezernyi csodálatos munkát rejt, közöttük számos hazai büszkeséget is, melyek csak arra várnak, hogy felfedezzék őket.

Pente Szilvia