fbpx

Diákok a nemzetközi csomagolástervezői verseny mezőnyében

Írta: Transpack-2023/III. lapszám cikke - 2023 június 16.

Előző alkalommal már bemutattuk a Corvin Rajziskola egyik diákját, aki elismerésben részesült a World Packaging Organisation (WPO) által szervezett WorldStar Student Awards 2022 csomagolási diákversenyen. Most Horváth Biankát mutatjuk be, aki két csomagolásával vívta ki a zsűri elismerését. Az egyik, amivel az Ilcsi márkának szeretett volna fiatalosabb megjelenést kölcsönözni, a másik pedig a Zöld Óvoda számára tervezett játékos csíramagcsomagolás.

Horváth Bianka

Teher alatt nő a grafikus

Horváth Bianka kettő pályázatát is díjazta a WorldStar Student Awards 2022 szakmai zsűrije. Mielőtt azonban rátértünk volna a nyertes munkákra, arra kértem, meséljen arról, hogy kisgyermekként mivel szeretett foglalkozni – akkor is érdekelték a kreatív dolgok?

– Amióta az eszemet tudom, mindig alkottam valamit. Az óvodát gyakorlatilag végig rajzoltam, ugyanis ez volt az egyetlen dolog, ami igazán lekötött, de későbbi tanulmányaim során sajnos háttérbe szorult ez a fajta érdeklődésem. Ahogy mások is biztosan elszenvedték, én is megtapasztaltam a magyar iskolarendszer által generált frusztrációt a különféle kreatív tevékenységekkel kapcsolatban. A középiskolában matematika tagozatos voltam, ami a grafika szempontjából a rendszerszemléletre való készségét fejlesztette, a rajz szempontjából ez a specializáció viszont elég felszínes, csekély haladást tett lehetővé. Szerencsére a kedvemet nem tudta szegni az ellentmondás.

Mikor kezdett komolyabban érdekelni a grafikai terület?

– Csak később, elsősorban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen eltöltött évek során, a kommON kommunikációs szakkollégiumban, ahol többek között a Photoshop használatát is elsajátítottam, és a plakátoktól kezdve, a social media kreatívokon át, a print anyagokig mindenfélét kipróbálhattam. Itt fogalmazódott meg bennem először, hogy komolyabban foglalkozzak a grafikával. Az akkori munkahelyemen – ahol belső céges kommunikációsként dolgoztam – is igyekeztem bevállalni minden hasonló feladatot csak azért, hogy gyakorolhassak, fejlődhessek és tapasztalatokat szerezhessek. Az a munkahelyem nagyon jó tanulóterepnek bizonyult, mert széles volt a feladatok skálája: rendezvényszervezés, szövegírás, webtervezés, content management és persze a már említett grafikai feladatok.

Ahhoz, hogy ezután megtegyem az első komolyabb lépést, kellett a Covid és két év pihenés az egyetem elvégzése után. Ekkor összeszedtem a portfóliómat, és jelentkeztem a Corvin Rajziskolába, amit az eddigi egyik legjobb döntésemként tartok számon.

A Corvin az inspiráció otthona

Hogyan esett a Corvin Rajziskolára a választásod?

– A Corvinra a Facebookon keresztül találtam rá. Már keresgettem egy ideje a számomra megfelelő helyet, és a Corvinos hallgatók munkáit látva egyből arra gondoltam, hogy én is szeretnék ilyen minőségű munkákat készíteni. Így esett a választásom a Corvin Rajziskolára. A Corvinban minden tanár nagyon inspiráló, ,Judyval” (Tóth Judit) együtt dolgozni pedig kiemelkedően jó élmény volt. Nagyon sok motivációt és önbizalmat adott, nélküle biztosan nem sikerült volna elérnem ezeket az eredményeket. Egyetemre egyelőre nem megyek tovább, de elképzelhető, hogy később még visszavágyok az iskolapadba, hiszen szeretek folyamatosan tanulni, fejlődni.

A képzés során nagyon sokféle feladatot kaptunk, de volt pár, amiket kifejezetten szerettem. Az egyik kedvenceim a tipográfiai feladatok voltak, ahol komplett betűkészletet kellett megalkotni. Nagyon élveztem a dinamikus arculattervezést is, amelyeket azután torzítottunk, kísérleteztünk velük. Ezenkívül a magazin- és a csomagolástervezésnek, és általában a printnek van egy különös varázsa, ami nagyon megfogott. A rengeteg próbanyomat, elrontott prototípus után végtelenül jó érzés, amikor az ember először a kezében fogja a végleges nyomatot.

A megkülönböztethetőség a kulcs

A WorldStar Student világversenyen az egyik díjazott pályázatod az Ilcsi márka fiatalosabb köntösbe öltöztetése. Mutasd be, kérlek!

– A WPO elismerése jól esett, nagyon örültem neki, napokig levakarhatatlan mosolyt csalt az arcomra. Az még nagyobb megtiszteltetés volt, hogy két csomagolásomat is kiemelték.

Az Ilcsi márka termékeit már tizenéves korom óta imádom, de nekem a jelenlegi design – habár letisztult – kissé steril érzetet ad. Ezért próbáltam fiatalítani, frissíteni. Másrészt az egyes termékek csomagolásai nagyon hasonlítanak egymásra, így könnyű összekeverni őket. A fürdőszobánkban elég sok Ilcsi termék található, és volt már rá példa, hogy este fáradtan a sminklemosó helyett sikerült valami teljesen mást használni. Ezen felbuzdulva erősen építkeztem a megkülönböztethetőségre – a dobozok formáin túl például a címkék is reflektálnak magára, a dobozra. A színek, illetve a terülőminták pedig a hatóanyag-tartalomra utalnak, hogy még hangsúlyosabb legyen az Ilcsi filozófiája: „A természet erejével a szép és egészségesbőrért”.

csomagolás
Fiatalosított Ilcsi csomagolás – megkülönböztethetőségre törekedett tervezéssel

A megszokottól elrugaszkodva

Mit érdemes tudni a másik nyertes munkádról?

– A másik projekt egy csíracsomagolás, amit jelöltek a fenntartható csomagolás kategóriában. A Zöld Óvodákban gyakran csíráztatnak vagy ültetnek magokat, azért jött ötletként a csíramagcsomagolás. Szerettem volna elrugaszkodni a megszokott – egy darab ragasztott papírba tett magok – csomagolástól, és játékosabb formát tervezni. A projekt célja volt egy olyan csíramagcsomagolás létrehozása, ami a konkurenciához képest eredetibb, játékosabb formájával motiválja a gyerekeket a magok ültetésére vagy csíráztatására. A végeredményben piramisok rejtik a magokat, amelyek mindkét célnak megfelelnek. Használati útmutatóként pedig egy leporelló található a doboz belsejében. A piramisok összehajtva is egy egységet képeznek, kiadva a Zöld Óvoda narratív logóját és a CSÍRA szót. Ez az óvodapedagógiai projekt nagyon izgalmas magyar pályázati program, amely a hazai óvodákat ösztönzi arra, hogy a fenntarthatóság, környezetvédelem témáival is megismertessék a gyerekeket különböző játékokon, tevékenységeken keresztül. Ezt nagyon fontos kezdeményezésnek tartom, valódi szemléletformáló és jövőbe tekintő lépés – több ilyen kellene.

csomagolás
A piaramisok ihlették a csíramag-csomagolást

A prototípus készítése a projekt szíve

A díjazott munkáid során mi állított a legnagyobb kihívás elé?

– Mindkét projektnél számos kihívással találtam magam szemben, de kiemelném a prototípusok elkészítését, ami amennyire küzdelmes, éppoly fontos. Az Ilcsinél nagyon sok íves biegelést alkalmaztam, ami miatt a papír néha nehezen adta magát, nem működtek az illesztések. A Zöld Óvodánál pedig hat kis piramis alkot egy hexagon formát, amin sokat kellett matekozni, mire sikerült elérni, hogy pontosan összeérjenek középen ezek a piramisok. Nem adom fel könnyen. Ha elakadok valamiben, azt vallom, hogy rá kell pihenni, egy kicsit el kell távolodni a problémától. Szerintem sokan ismerjük a jelenséget, amikor annyira elkezdünk fókuszálni a részletekre, hogy elfeledkezünk a nagy egészről. Akárcsak rajzórán, néha fel kell állni a papír mellől, hogy egy picit később friss szemmel lássuk, hogy mi nem működik.

Bízom benne, hogy marad az állandó kíváncsiságom

Hogyan tovább, mik a jövőbeliterveid?

– Jelenleg egy izgalmas határterületen, learning designerként dolgozok, ami szintén közel áll a tanuláshoz. A munkahelyemen digitális tananyagokat hozunk létre, ahol a vizuális megjelenítés mellett interakciókkal próbáljuk segíteni a felhasználóinkat, hogy minél könnyedebb legyen az információáramlás. Ezekben a design folyamatokban sok átfedés van a UX-el, ami szintén nagyon érdekel, és fontos iránynak tartom a munkásságomban. Nagyon hosszú távra nem mernék tervezni, de annyiban biztos vagyok, hogy mindenképp szeretném elmélyíteni a tudásom, és kikacsintani akár más társterületekre is – legyen az UX, animáció vagy épp játékfejlesztés. Borzasztóan izgalmasnak találom mindegyiket. Azt remélem, hogy ez az állandó kíváncsiság és tanulni vágyás 10 év múlva sem apad ki!

Dóra Emese, Horváth Bianka