A nehézkategóriás prémium elektromos teherautók sorozatgyártását teszi lehetővé a Scania központjában, a svédországi Södertaljében található akkumulátor-összeszerelő üzem, mely szeptember elején kezdte meg a termelést. Ezzel párhuzamosan, a szállítási megoldásokban világszinten jeleskedő gyártó bemutatta legújabb digitális műszerfalát. A „Smart Dash” okosabb, biztonságosabb és élvezetesebb vezetési élményt kínál a járművezetők számára, mint az eddigi megoldások.
Top teljesítményű cellák gyártása
A Scania tervei szerint 2030-ra a cég által gyártott és értékesített járművek több mint fele elektromos lesz. Még messzebb tekintve az is elképzelhető, hogy minden jármű elektromos hajtáslánccal fog rendelkezni.
„Az elektromos megoldásokra történő átállás a legnagyobb átalakulás az áruszállítás történetében és 2023 lehet az az esztendő, amikor ez a változás tényleg elkezdődik. Az ehhez szükséges fejlesztések lépésről-lépésre zajlanak le, és ez a mintegy 1,5 milliárd svéd koronás beruházással megvalósított új akkumulátor-összeszerelő üzem csak az egyikük” – mondta Christian Levin, a Scania és a Traton Group ügyvezető igazgatója az üzem indulásakor.
Áprilisban a Scania és a Northvolt egy közösen fejlesztett akkumulátor cellát mutatott be, amelyet kifejezetten a nehézkategóriás áruszállításra terveztek. A termék innovatív értéke a kimagasló teljesítmény és meglehetősen alacsony karbonlábnyom. A cella gyártása a Northvolt ETT gigagyárában, Észak-Svédországban történik. Ezeket az egységeket pedig a Scania új Södertaljéban található 18 ezer négyzetméteres alapterületű üzemében szerelik be az akkumulátor-csomagokba, amelyeket aztán a prémium nehézkategóriás teherautókba építenek be.
Nagy volumenű elektromos járműgyártás
Az új üzem közvetlenül a Scania alvázgyártó üzeme mellett kapott helyet, amit ugyancsak felkészítettek az elektromos járművek nagy tételben való sorozatgyártására és a munkafolyamatokat úgy alakították ki, hogy gyorsan és hatékonyan legyenek elvégezhetők az üzem területén a különféle gyártási folyamatok. Az akkumulátor-összeszerelő üzem magas fokú automatizáltsággal rendelkezik, kezdve a beérkező alkatrészek kezelésétől egészen a főegységek összeállításáig és legyártásáig.
„A rapid módon változó üzleti környezet ellenére, számunkra továbbra is az ügyfelek állnak középpontban. A prémium fogalom számunkra azt jelenti, hogy olyan megoldásokat kínálunk, amelyek a legmagasabb minőséget képviselik és mindemellett fenntarthatók is. A modulokba és akkumulátorokba szerelt cellák ékes példái ennek. Az ily módon beépíthető akkumulátorok 1,5 millió kilométeres futásteljesítményre alkalmasak, vagyis egészen a teherautó életének végéig képesek kiszolgálni az üzemeltetőket. Megtisztelő számunkra, hogy partnereinkkel és ügyfeleinkkel közösen hajthatjuk végre az elektromos átállást” – mutatott rá az új energiatárolók és a partneri együttműködés előnyeire Marcus Holm, a Scania gyártási és logisztikai részlegének vezetője.
A legújabb digitális műszerfal nem csak élményt kínál, hanem biztonságot is
A moduláris felépítésnek és a legújabb digitális megoldásoknak köszönhetően a Scania teherautók biztonságos vezetést, teljes digitális összekapcsolhatóságot, valamint komfortos atmoszférát kínálnak. A Scaniákat vezető gépjárművezetők teljes körű kontrollt gyakorolhatnak a teherautó, valamint annak környezete felett és diszkrét jelzéseket kaphatnak akkor, ha valami miatt beavatkozásra van szükség, legyen szó váratlan forgalmi akadályról, vagy vészhelyzetről.
Az innovatív megoldás előnyei:
- a Scania okos műszerfal (Smart Dash) a közúti áruszállítást okosabbá és fenntarthatóbbá teszi;
- korlátlan lehetőséget biztosít a vezetési élmény személyesebbé tételére, miközben mindig a legújabb adatokkal és információkkal látja el a gépjárművezetőt;
- a manuális kontroll és a digitális műszerfal egészséges mixe elsőosztályú támogatást, és jóval egyszerűbb kezelést biztosít a sofőrnek;
- a vezetéstámogató és vezetésbiztonsági rendszerek úgy válnak intuitívvá, hogy azok nem zavarják a sofőrt munkavégzés közben.
A műszerfal két kijelzőből áll
„A könnyű áttekinthetőség és a végtelen személyre szabhatóság mellett, az új digitális műszerfalunk kiterjesztett elektronikus kommunikációs lehetőségekkel rendelkezik a teherautó környezetét illetően” – jegyezte meg Stefan Dorski, a Scania Trucks senior alelnöke. A fejlesztés eredménye, hogy a Scania teherautókba most már minden szorosan integrálható, ami a flottakezelő menedzsment rendszerek felhasználása érdekében nélkülözhetetlen.
A műszerfal minden esetben két kijelzőt foglal magában:
- a kormánykerék mögött lévő, a vezető képernyője;
- a kormánykeréktől jobbra található, központi információs kijelző (ez az érintőképernyős részegység kétféle méretben – 10,1 vagy 12,9 hüvelyk készül).
A gépjárművezető az érintőképernyővel vihet be adatokat, de akár a hangvezérlést is alkalmazhatja. A Scania ideális egyensúlyt teremtett a fizikai és digitális kapcsolók között, így egyetlen fontos funkció sem téveszthető szem elől a menü egyes vagy kettes szintjében.
A biztonság alapfelszereltség
A Scania legújabb teherautó családja számos biztonsági funkciót kínál alapfelszereltségként az európai piacon. Más funkciók opcionálisak, és túlmutatnak a minimális jogszabályi követelményeken. Például a Veszélyeztetett Úthasználókra Fókuszáló Fejlett Vészfék (AEB VRU) alkalmazása, amely rendszer nemcsak egy figyelmeztetést küld, ha egy gyalogos kerül a teherautó elé, hanem fékezni kezd, ha arra szükség van.
„Az okos és biztonságos teherautók megnövelt produktivitással, kevesebb balesettel, és nagyobb biztonságban lévő gépjárművezetőkkel fogják végezni a dolgukat. A sofőrök azt fogják tapasztalni, hogy a munkaeszközük valóban támogatja őket, és minden szükséges információt rendelkezésre bocsájt a teherautóval, valamint a lehetséges veszélyforrásokkal kapcsolatban, ráadásul mindezt kristálytiszta, egyértelmű hangjelzések révén” – mondta Eduardo Landeo, a Scania Trucks termékmenedzsere.
Az ügyfelek elvárásai az összekapcsolt járművekkel, valamint az aktív biztonsági rendszerekkel egyre nagyobbak. A Scania okos műszerfal megfelel ezeknek az igényeknek, felhasználó-barát, moduláris felépítések révén pedig mind az 5G típusú, mind pedig a felhőalapú frissítésekre alkalmas. A soha véget nem érő támogatás, amit a vezetéstámogató rendszerek nyújtanak, a sofőr egyik leghasznosabb eszköze a balesetek elkerülése érdekében.
Forrás: Scania