fbpx

Mesterséges intelligencia a csomagolóiparban

Írta: Transpack-2023/V. lapszám cikke - 2023 november 19.

FEJLŐDÉS ÉS JÖVŐBELI KILÁTÁSOK

A mesterséges intelligencia segíthet a termékcsomagolás tervezésének optimalizálásában a fogyasztói preferenciák alapján ahelyett, hogy egyszerűen követné azokat a trendeket vagy marketingkampányokat, amelyek nem feltétlenül felelnek meg minden fogyasztói igénynek.

Sokat hallunk róla, de mi is ez?

Az AI (Artificial Intelligence) vagyis mesterséges intelligencia kifejezés az emberi intelligenciát szimuláló technológiákra utal, ami magában foglalja például a gépi tanulást, a mély tanulást és a természetes nyelvi feldolgozást. Bár a mesterséges intelligencia úgy tűnhet, mint „valami” egy 2088-ban játszódó sci-fi filmből, ami azonban a valóságban már évtizedek óta létezik.

A különféle áruk csomagolása az egyik legjobb módja a termék, fogyasztókkal való kommunikációjának és a társadalmi tudatosság növelésének. A közelmúltban a mesterséges intelligencia alapú ChatGPT arra késztette az informatikai szakembereket, hogy gondolják újra az eddig használt csomagolástervező szoftvereket. Ennek köszönhetően ma már számos alkalmazás és szoftver segíti a csomagtervezők munkáját. Ilyen például a Pebblely, a Leipix, a Flair ai, a Microsoft Designer, a Canva, a Blend és a Designify, hogy néhányat említsünk a kínálatból.

ai photo

Ebben a cikkben áttekintjük, hogy a mesterséges intelligencia milyen hatással lehet a csomagolástervezői iparágra. Sorra vesszük az alkalmazásának előnyeit, a kihívásokat, amelyek fennállnak, valamint az AI jövőjét ezen a területen.

A mesterséges intelligencia jelentősége a márkák számára

Az AI egyik szuperereje, hogy hatalmas mennyiségű adatot képes összegyűjteni és felhasználni a fogyasztók viselkedésének kifinomult modellezéséhez. Ez pedig értékes betekintést nyújthat a márkáknak, és lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyan szegmentálják vásárlóikat. Például azok a gyártók, akik a belépő ártól a prémiumig többszintű saját márkájú termékcsaládokat kívánnak felépíteni vagy újratervezni, használhatják ezt a fajta mélyreható elemzést csomagolási döntéseikben, a termékpozícionálás alakításában és marketingtevékenységük során. Eközben a gépi tanulás azt jelenti, hogy a számítógépek azonosítani tudják az adatok mintázatait, és „tanulnak” belőlük a fejlesztésük érdekében.

A csomagolócégek esetében ez az iteratív megközelítés alkalmazható a tervezési folyamatban. A mesterséges intelligencia által vezetett A/B tesztelés például lehetővé teheti a márkák számára, hogy azonosítsák azokat a terveket és üzeneteket, amelyek kedvező visszhangra találnak a fogyasztóknál. Így hatalmas mennyiségű időt, energiát és emberi erőt takaríthatnak meg a folyamatban (a manuálisan elvégzett tevékenységhez képest). Egy ilyen erőfeszítés eredménye stratégiailag egyértelműen előnyös lehet.

Az AI szerepe a csomagolóiparban

A csomagolóiparban a siker kulcsa a hatékony gyártástervezésben és ütemezésben rejlik. A gyártási szakemberek számára állandó kihívást jelent az ingadozó kereslet, az összetett termelési korlátok és az optimalizálási kompromisszumok közötti egyensúly megteremtése. A mesterséges intelligencia részét képező mély tanulási technológia bevezetése azonban forradalmat robbantott ki, és példátlan lehetőségeket kínál e kulcsfontosságú folyamatok optimalizálására. Elmúltak azok az idők, amikor kizárólag az emberi intuícióra és a hagyományos tervezési módszerekre hagyatkoztak a szakemberek. A mélytanulás – amely a mesterséges intelligencia része – a csomagolásgyártó iparban megváltoztatta a játékszabályokat. A mesterséges intelligencia hatékony eszköz a csomagolóipar számára. Sok vállalat már elkezdte integrálni az üzleti tevékenységébe az ehhez kapcsolódó technológiákat.

Az alkalmazók száma egyre gyarapszik, és az elemzések szerint a technológia egy idő után már megkerülhetetlen lesz. Az AI segíthet az automatizálásban, a hatékonyságban és az ügyfélkapcsolatokban. Íme néhány felhasználási terület a sok közül: tervezés, fejlesztés, marketing, értékesítés, ügyfélszolgálat és ellátásilánc-menedzsment.

ai photo

Egyes vállalatok gyártási folyamataik fejlesztésére használják a mesterséges intelligenciát a robotika segítségével. A csomagológépek egyre inkább képesek a legösszetettebb feladatok elvégzésére emberi beavatkozás nélkül. A mesterséges intelligencia azáltal is segít, hogy lehetővé teszi a hibás termékek azonosítását, így azok könnyen eltávolíthatók a végtermékből.

Fenntartható csomagolás

A mesterséges intelligenciának abban is nagy szerep juthat, hogy fenntartható legyen a csomagolás. A világ legnagyobb internetes kereskedő vállalata, az Amazon már egy ideje olyan AI modellt használ, amely a valós vásárlói szállítási panaszok adataiból tanul, hogy csökkentse a termékek károsodását (háztartási termékektől, kozmetikumoktól, élelmiszerektől, bármitől, amit a fogyasztók az Amazonon keresztül vásárolnak). A folyamat végén pedig kiválasztja a termékhez az optimális csomagolóanyagokat. Ezt a gépi tanulási modellt eddig több százezer Amazon csomagon alkalmazták, így 24%-kal sikerült csökkenteni a csomagolóanyag-hulladékot, a szállítási károkat, és 5%-kal csökkenteni a szállítási költségeket.

Az ebben a modellben szereplő algoritmusok meghatározhatják a cégnek, hogy bizonyos tételeknél mikor használjon műanyagcsomagolást, rugalmas csomagolást, hullámkartont vagy párnázott borítékot az addig egységes kartondobozok helyett. Ezáltal könnyebbé válnak a csomagok és biztonságosabbá a kézbesítés. Ez azt jelenti, hogy minden szállítójárművön több csomag fér el, ami csökkenti az újrahasznosítandó csomagolás mennyiségét. Ez viszont csökkenti a termékenkénti szénlábnyomot, miközben csökkenti a szállítási költségeket: mindez háromszoros siker.

A termékek és a termék- csomagolás tervezése

Az Európai Unió becslései szerint a termékekkel kapcsolatos környezeti hatások több mint 80%-a termékenként terméktervezési szakaszában jelentkeznek. A környezetbarát tervezés a csomagolás világának teljes ellátási láncára hatással van, a beszállítóktól, a gyártáson át, a fogyasztókhoz való elosztásig. Az AI nemcsak a termékek fenntarthatóbb csomagolásának kifejlesztésére alkalmas eszköz, hanem arra is, hogy előre jelezze, hogy az egyes tervek mennyire működőképesek a vásárlóknál. Számos AI-megoldás képes előre jelezni az előbb említett fogyasztói teljesítményt. Ezzel segít az alkalmazó vállalkozásának gyorsabban dönteni a megfelelő csomagolás kialakításáról, miközben a költségek csökkentéséhez is hozzájárul.

Az e-kereskedelem soha nem volt még ilyen népszerű, egyre több vásárló támaszkodik az online kiskereskedőkre, akik viszont a csomagolóiparra és a kapcsolt vállalkozásokra támaszkodnak a piaci igények kielégítése érdekében.

Milyen konkrét előnyöket kínál az AI alkalmazása a csomagolástervezésben?

Könnyen testre szabható

Az AI-algoritmusok a tervek, a termék követelményei szerint alakíthatók. Segíthet a vállalatoknak egyedi, kiemelkedő csomagolási minták létrehozásában.

Nagyobb műveleti sebesség

Az AI-algoritmusok több tervezési koncepciót is kidolgozhatnak rövid időn belül. Ezzel egyrészt időt lehet megtakarítani, másrészt lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a változó piaci trendekhez.

Jobb felhasználói élmény

A mesterséges intelligencia algoritmusai elemezhetik a fogyasztói viselkedést és preferenciákat, ami segíthet felhasználóbarátabb és informatívabb csomagolási minták létrehozásában.

Összességében kijelenthető, hogy a mesterséges intelligencia azért létezik, hogy segítse az üzleti tevékenységet ahelyett, hogy elvegye a munkavállalók munkáját. Tehát, bár a hibák csökkenthetők és a folyamatok észszerűsíthetők, a jövő az embereké és az együttműködő mesterséges intelligenciáé (az e-kereskedelemben, a csomagolóipariban és azon túl).

ai photo

Fejlődés és jövőbeli kilátások

A korábban leírtakból már kiderült, hogy az AI egy új technológia, amely újradefiniálja az üzletvitelt. A mesterséges intelligencia a technológiák széles skáláját fedi le, és különböző ágazatokban különböző célokra használják.

Nem kérdés már, hogy az AI fogja alakítani a csomagolástervezés jövőjét. A technológia segítségével a tervezők jobb és hatékonyabb csomagolást, sőt környezetbarát, fenntartható és költséghatékony csomagolást hozhatnak létre. A mély tanulási technológia integrálásával a csomagolásgyártók a lehetőségek teljesen új birodalmát fedezhetik fel. Kiaknázhatják az intelligens rendszerekben rejlő lehetőségeket, amelyek képesek elemezni az összetett adatokat, előre jelezni a keresleti mintákat, optimalizálni az erőforrások elosztását. Sőt, akár valós időben módosítani is tudják a termelési terveket. Ez a kifinomultság és agilitás rendkívül fontos ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak egy olyan iparágban, ahol a hatékonyság és az ügyfelek elégedettsége a legfontosabb.

A mesterséges intelligencián alapuló technológiák számos módon megjelenhetnek a jövőben. Mi most csak kettőt emelünk ki azok közül, hogy a tervezők miként használják az AI-t, hogy segítsék munkájukat. Az egyik ilyen alkalmazási lehetősége az új termékek tervezése. Új termékek tervezése minden vállalat számára nagy kihívást jelent. Ezt azonban meg kell tenni minden cégnek, ha versenyképes akar maradni a mai piacon. Ahhoz, hogy egy vállalat termékkínálata friss és innovatív maradjon, folyamatosan új termékekkel kell jelentkeznie, hogy a fogyasztóik évről évre tőlük is vásároljanak.

A másik fontos lehetőség a meglévő termékek újratervezése. A csomagolási minták időnként elavulhatnak vagy elöregedhetnek az évek során. Annak érdekében, hogy a márka naprakész és releváns legyen a célközönségen belül, szükségessé válik a csomagolás újratervezése. Vagyis, a termékek teljesen új külsővel kerülnek felruházásra. A csomagolás újratervezési projektekkel való munka sok kihívást tartogat a cég számára. Számos tényezőt figyelembe kell venni egy termék csomagolásának újratervezésekor.

Akár tervezésről, akár újratervezésről van szó, számos, mesterséges intelligencia által vezetett online eszköz segíti a tervezőket többféle tervezési verzió létrehozásával. Ez lehetővé teszi a tervezők számára, hogy kisebb költségvetés mellett is bátran kísérletezzenek az adott elvárások, utasítások alapján. Ez gyorsabb csomagolástervezést eredményez rövidebb átfutási idő mellett.

Czékus Mihály