fbpx

Csomagolástervezés utcakultúrától az alkalmazott művészetig

Írta: Transpack-2022/V. lapszám cikke - 2022 december 11.

Fiatal grafikai és csomagolástervezőket bemutató sorozatunkban most a Soproni Egyetem egy hallgatóját szólaltatjuk meg. Kemény Alex eddigi tanulmányai, szakmai fejlődése nem csak érdekes pályaívet ír le a graffititől a kortárs viral videókig. Olyan szakmai-morális elkötelezettségről is nyilatkozik, ami iránymutató lehet a pályakezdő vagy akár már az iparban dolgozó kollégák számára.

Kemény Alex

Falfirkától mozgóképig

– Gyerekkorom óta szerves része az életemnek az alkotás folyamata. Az általános iskolától átívelően a középiskoláig művészeti iskolába jártam. Ezután a szülővárosomban vállaltam munkát egy nyomdában grafikus/dekoratőr pozícióban, egy éves távlatra – vall a kezdetekről Kemény Alex. – Jelenleg a Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének tervezőgrafika szakos hallgatója vagyok. A középiskolát mozgókép- és filmkultúra szakon végeztem, ott megismerkedhettem a formák mozgatásával járó kisebb-nagyobb akadályokkal. Mégis úgy éreztem, először a statikus képalkotás fortélyait kell elsajátítanom ahhoz, hogy a mozgóképben is kiemelkedő lehessek, így a további terveim mindenképpen a motion design körül is forognak.

Út a tipográfiáig

A Soproni Egyetem hallgatója már tizenévesen találkozott a kreatív munka iránti vonzalommal. – Az alkotás iránti szeretetem leginkább a kamaszkoromra tehető, mikor is megismerkedtem a graffiti-művészettel. A többiekkel ellentétben engem mindig is a kifinomult esztétikus betűformák létrehozása vonzott inkább, mintsem a falak rongálása. Persze akkor még nem tudtam, hogy a tipográfia világa vonzó számomra.

A dizájn erősít – de gyengíthet is

– Kifejezetten érdekel a brand-design és brand stratégia – folytatja Kemény Alex, aki úgy véli, a tervezők számára erkölcsi elkötelezettség kérdése is a mások megrendelésére végzett munka. – Úgy gondolom, hogy egy cég arculatával egy brand erősségét építeni, viszont rontani is lehet. Ezért nagy hangsúlyt kell fektetni ennek megtervezésére, az előzetes kutatástól kezdve a végleges arculat kivitelezéséig. Fontos, hogy tudjuk, mi a megrendelő célja a márka létrehozásával, milyen célközönségnek készíti a termékét vagy a szolgáltatását. Miután ezt felmértem, megpróbálom tudatni a megrendelővel a mellékvágányokat, amelyek elütnek attól a kommunikációtól, amit ő szeretne elérni, és amilyen összképet elképzelt az arculattól. Szakmai grafikusként azt érzem, felelősségteljesen kell hozzányúlnom bármilyen munkához, amit készítek. Nemcsak a dizájnt, de az arculat/márka stratégiáját is tisztázni kell a tervezés előtt, hogy a megrendelő által kívánt célt el lehessen érni az elvégzett munkával. Ugyanakkor a megrendelő esztétikai és piaci igényét is egyaránt kielégítse.

Összkép és nívó

Rosta Péter csomagolástervezés-órát adó egyetemi tanárom inspirált abban, hogy naprakész, cégeknek felhasználható alkalmazott grafikákat készítsek. Ennek szerves része a termékeknek való csomagolás tervezése. Ez kifejezetten inspirált abban, hogy ne csak kettő dimenzióban képzeljem el a csomagolástervet. Magát a terméket kell térben elképzelni ahhoz, hogy teljes összképben tudjuk megalkotni a tökéletes csomagolástervet, alkalmazkodva a megrendelő pénztárcájához, ugyanakkor mégsem alulmúlni a célközönséget megragadó minimális ingerszintet.

Öko- és prémium megoldások

A jelen gazdasági igényeihez alkalmazkodva nagy hangsúlyt fektetek a tervezés folyamán a fenntarthatóságra és az öko-csomagolás tervezésére. Szerintem kifejezetten fontos a cellulóztartalmú csomagolások tervezése. Ez ugyan költségvetésben jóval tágabb pénzügyi keretet kíván, viszont sokkal minőségibb hatást lehet elérni azzal, ha a vásárló egy autentikus (akár gravírozott) fadobozban kapja meg a terméket. Ezzel máris egy prémium terméknek sorolhatja be magában.

A figyelem megragadása

– A jövőbeli elképzeléseim a digitális művészetben bontakoznak ki, azon belül is a UX/UI dizájn megalkotásában és a mozgóképkultúrában való részvételben. Meggyőződésem, hogy a mostani társadalmunkban kiemelkedő figyelmet kap a mozgókép, azon belül is a maximum 5-7 mp-ig terjedő, „viral” videók készítése. Ezek fő jellemzője a gyors és intenzív érdeklődés-megragadás a közösségi médiaplatformokon.

Kohout Zoltán